על מה נקרעה הממלכה?  דבה"י ב' י'  |מני גל

מאת: מני גל התמונה freeimages ת.פרסום: 06/06/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וַיֵּלֶךְ רְחַבְעָם שְׁכֶמָה, כִּי שְׁכֶם בָּאוּ כָל יִשְׂרָאֵל לְהַמְלִיךְ אֹתוֹ. וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ יָרָבְעָם בֶּן נְבָט, וְהוּא בְמִצְרַיִם, אֲשֶׁר בָּרַח מִפְּנֵי שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ, וַיָּשָׁב יָרָבְעָם מִמִּצְרָיִם. וַיִּשְׁלְחוּ וַיִּקְרְאוּ לוֹ, וַיָּבֹא יָרָבְעָם וְכָל יִשְׂרָאֵל, וַיְדַבְּרוּ אֶל רְחַבְעָם לֵאמֹר: אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ, וְעַתָּה, הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד, אֲשֶׁר נָתַן עָלֵינוּ, וְנַעַבְדֶךָּ!

מה מספר לנו ספר דברי הימים, ומה אין הוא מספר לנו?

פרק ט`, שתיאר בהתפעלות את הישגיו המדיניים והכלכליים של שלמה, מסתיים במות המלך לאחר ארבעים שנה של שלטון. הספר מציין ש-`שְׁאָר דִּבְרֵי שְׁלֹמֹה הָרִאשֹׁנִים וְהָאֲחֲרוֹנִים, הֲלֹא הֵם כְּתוּבִים עַל דִּבְרֵי נָתָן הַנָּבִיא, וְעַל נְבוּאַת אֲחִיָּה הַשִּׁילוֹנִי, וּבַחֲזוֹת יֶעְדּוֹ הַחֹזֶה עַל יָרָבְעָם בֶּן נְבָט` , כלומר – ישנן תעודות נוספות המספרות על תקופת שלמה, והרוצה – יפנה אליהן ויקרא בהן.

עם עליית רחבעם לשלטון, ממש בטקס המלכתו בשכם דווקא (מתוך הבנה, שבצד הכבוד המגיע לשבט אפרים הגדול, יש להמחיש בפניו את זכות בית המלוכה הדוידי למלוך גם עליו) צצה ועולה הבעיה הגדולה, שנולדה עוד בימי שלמה, ונציגי העם תובעים מהמלך החדש לטפל בה: העול הכבד, שמפעלי הבנייה של בית המלכות מטילים על העם. בראש המפגינים עומד ירבעם בן נבט, ששב מגלותו במצרים, שם שהה כבורח מפני שלמה.

אין ספק, שספר דברי הימים דילג כאן על חלקים חשובים בסיפור ההיסטורי, חלקים שאינם מאפשרים לנו להתמודד עם השאלות הבאות: האם לא הושלמו מפעלי הבנייה (הלא בניית בית המקדש הושלמה)? מדוע רדף שלמה את ירבעם? מדוע שימשה מצרים ארץ מקלט לירבעם?

ושאלה נוספת, מתחום אחר: מדוע מדלג ספר דברי הימים על המידע, שהיה יכול להבהיר לנו חלק מהתהיות שלנו?

אנו לא נפנה אל דברי נתן הנביא, או אל חזיונות עידו החוזה, אלא אל המקור הוותיק והמוכר לנו יותר, הלא הוא ספר מלכים, פרק י"א. לא נצטט את הפרק, אלא נפיק ממנו תקציר:

שלמה המלך הבאיש את ריחו בעיני ה`, אך לא בשל האכזריות בה רדה בעם, אלא בשל העבודה הזרה לאלים הנוכריים, שהכניס בריש גלי לממלכה. את החלטתו של האל לקרוע את הממלכה המפוארת שלו לגזרים הודיע האל לשלמה, אך סיפר לו, כי דחה את מועד ביצוע העונש לימי בנו של שלמה. רוב הממלכה יילקח מידיו, ובית דוד יישאר רק כשליט על שבט אחד. שלושה `שטנים` (אויבים) קמים על ממלכת שלמה. שניים מהם מוצאים מקלט זמני במצרים, שם הם מקבלים תמיכה מפרעה שישק. המורד השלישי הוא ירבעם, איש שבט אפרים, אשר התחיל את הקריירה כמנהל עבודה אצל שלמה, אך סומן על ידי הנביא אחיה השילוני כיורש עתידי, שיפצל את הממלכה המאוחדת. שוב מצוינת הסיבה לקרע המיועד בממלכה – פולחן העבודה הזרה. מה עשה ירבעם בפועל מרגע המפגש הגורלי שלו עם אחיה – גם ספר מלכים אינו מספר לנו, אך שלמה מודע לאיום החדש, והוא מבקש להמית את ירבעם, הבורח, כאמור, למצרים.

נזכיר רק את התהייה על שיתוף הפעולה שמקיים בית המלוכה הפרעוני עם המורדים בשלמה, שלפחות בראשית ימיו קיים קשרים מדיניים עם מצריים, ואף נשא לאישה את בת פרעה. גם בנקודה זו חסר לנו מידע.

כעת אנו מוכנים לשוב לספר דברי הימים, ואנו מנסים להרכיב את התצרף מחדש.

על פני האדמה מתפתחת תסיסה של שבטי ישראל, לא בשל העבודה הזרה, כפי שסיפר ספר מלכים, אלא בשל עול השיעבוד והמיסים שמטיל בית המלכות על העם. פרק י` מספר בפרטי פרטים את השתלשלות הדברים, שבה נועץ רחבעם הצעיר ביועצים הותיקים, הזקנים, אך לבסוף מקבל דווקא את עצתם של ה`ילדים`, חבריו, להתגרות בנציגי העם ולהתעמת איתם בתקיפות ובלעג. המרד מתפשט, כאשר סיסמתו ברורה מאד: `מַה לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִיד, וְלֹא נַחֲלָה בְּבֶן יִשַׁי! אִישׁ לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל! עַתָּה רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִיד!`. משמעות הדבר היא התכחשות מוחלטת לזכותו של בית דוד לשלוט בעם. הדורם אשר על המס, הנשלח על ידי רחבעם להשליט סדר ולכונן מחדש את השגרה, שבה מעלה כל העם מס לבית המלכות אשר בירושלים, נרגם למוות באבנים. אמנם הסיפור עדיין לא תם, אך הספוילר כבר מופיע בפסוק הסוגר את הפרק: `וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִיד עַד הַיּוֹם הַזֶּה`.

אנו נותרים עם שאלה בלתי פתורה. הסיפור, כפי שהוא נפרש בפנינו בפרק י`, מתעלם לחלוטין מהקביעה שקבע ספר מלכים, שפירוק הממלכה המאוחדת נבע מפולחן העבודה הזרה שהנהיג שלמה בממלכה. נעקוב בפרקים הבאים, וננסה להבין, האם יש כאן ויתור מוחלט על רעיון זה, או שמא המרד, שהנהיג ירבעם, שהניף את דגל המחאה על השיעבוד והמס, היה רק הטריגר, בעוד שלמעלה, בשמיים, ממשיך האל לשפוט את הנהגת העם בעיקר על התנהגותה הדתית.

מה עוד ניתן, אולי, ללמוד מהפרק? נראה כי ההתעלמות מהמידע שסיפק לנו ספר מלכים משרתת מטרה נוספת, והיא לפגוע כמה שפחות בתדמיתו של שלמה, כאילו הצרות התחילו בעיקר אצל רחבעם בנו.