וַיְלַמְּדוּ בָּעָם | דבה"י ב פרק י"ז | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 15/06/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וּבִשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ שָׁלַח (יהושפט) לְשָׂרָיו, לְבֶן חַיִל וּלְעֹבַדְיָה וְלִזְכַרְיָה וְלִנְתַנְאֵל וּלְמִיכָיָהוּ לְלַמֵּד בְּעָרֵי יְהוּדָה... וַיְלַמְּדוּ בִּיהוּדָה, וְעִמָּהֶם סֵפֶר תּוֹרַת יְהוָה, וַיָּסֹבּוּ בְּכָל עָרֵי יְהוּדָה, וַיְלַמְּדוּ בָּעָם.

זו הפעם הראשונה, שאנו שומעים על ספר תורת יהוה ועל היוזמה להסתובב בערי יהודה וללמד את הספר הזה. האם יש פה משהו חדש, שנוסד על ידי המלך יהושפט אחרי שביער את הבמות ואת האשרות ממלכתו? האם תיאור מבצע הלימוד הנרחב הזה שאב את מקורו ממנהגים מאוחרים יותר, השייכים לזמן כתיבת ספר דברי הימים?

בתפילה שנשא שלמה בעת חנוכת בית המקדש שבנה, נאמר:

וְעַתָּה, יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, שְׁמֹר לְעַבְדְּךָ דָוִיד אָבִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ לּוֹ, לֵאמֹר: לֹא יִכָּרֵת לְךָ אִישׁ מִלְּפָנַי, יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל, רַק אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ אֶת דַּרְכָּם לָלֶכֶת בְּתוֹרָתִי, כַּאֲשֶׁר הָלַכְתָּ לְפָנָי.

`ללכת בתורתי` – זה הביטוי היחיד הקרוב מעט לנושא אותו אנו חוקרים כעת. תורת ה` יכולה להתפרש כמצוות האל, ואין לראות בביטוי זה תורה הכתובה בספר. המקדש, בעת חנוכתו, היה מקושר אסוציאטיבית לפולחן הקרבנות ולטקסי תפילה אישיים והמוניים, ולא כמרכז ללימוד תורה.

גם בתקופת רחבעם, בנו של שלמה, מוזכרת `תורת יהוה` בהקשר דומה:

וַיְהִי כְּהָכִין מַלְכוּת רְחַבְעָם וּכְחֶזְקָתוֹ, עָזַב אֶת תּוֹרַת יְהוָה, וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ.

עזיבת תורת יהוה, על פי התיאורים בפרקים אלה, באה לידי ביטוי בקיום פולחנים לאלים זרים.

נכדו, אסא, שעשה הטוב והישר בעיני ה`, כדבר ספר דברי הימים, גם הוא לא עסק בלימוד ספר התורה. הוא הסיר את המזבחות והבמות, שיבר את המצבות וגידע את האשרים. עליו נאמר:

וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה לִדְרוֹשׁ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם, וְלַעֲשׂוֹת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה.

נראה לי שגם כאן מדובר בהוראות האל, שיש לעשותן, ולא ללומדן.

מכאן, שקרוב לוודאי, שתיאור פעולות יהושפט, אשר שלח את השרים, הכוהנים והלוויים `ללמד בעם`, כשספר תורת יהוה בידיהם, נלקח מתקופה מאוחרת יותר. אם היה בידיהם ספר או מגילה כתובה, או לא, נראה שלא עסקו בלימוד טקסט, כי אם בהקניית ידע על המצוות המעשיות, שנתגבשו בעם במהלך הדורות.

עדיין, יש לנו פה חידוש מעניין, עדות ראשונה על יוזמה של מלך להקנות ידע דתי בקרב העם. היות שמפעל הלימוד הזה החל במקביל לפעולות ההרס של אתרי ואביזרי פולחן נכרי, אפשר להניח שחלק ממטרת מבצע הלימוד היה הצורך בהנגשת חוקי התורה, התובעים מהמאמינים לעבוד רק אל אחד: ` אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָיַ` (שמות כ`).

למעלה ממאתים שנה יחלפו, עד שספר תורה אמיתי יימצא במקדש על ידי יאשיהו. האם היה זה ספר דוגמת הספר, שאנשי יהושפט סבבו אתו בערי יהודה, ללמד את תורת ה`?