לְזֶרַע אַבְרָהָם אֹהַבְךָ - דבה"י ב כ' | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר, התמונה גוסטב דורה ת.פרסום: 24/06/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

חזית מזרחית – קואליציה של מואב, עמון, עמונים (כנראה שבטים באזור עמון) ובהמשך מסתבר שגם ארם, יוצאת בכוח גדול למלחמה ביהודה. יהושפט מכנס את העם לעצרת צום ותפילה, ובמהלכה נחה רוח ה` על אחד הלוויים והוא מנבא ניצחון ללא קרב. צבא יהודה לא יצטרך להילחם, וכל העם מוזמן לצפות בניצחון הנסי. ואכן, ללא התערבות צבא יהודה שרשרת של אי הבנות גורמת לצבאות הקואליציה להילחם אלה באלה עד השמדתם הטוטלית.

כאשר חיזבאללה ודאעש לוחמים אלה באלה ועושים בעבורנו את המלאכה מבלי שנשלם מחיר דמים על כך, אלו בשורות מצוינות. עם זאת, את התפיסה של להתפלל במקום להילחם אני מציע לא לנסות בבית. ובוודאי שאיני מתלהב מהתיאור שבו עם ישראל שאינו נלחם, פושט על גוויות האויב כדי לבזוז את כלי חמודותיהם. לא הייתי בוחר בסיפור הזה כמוטו לקוד האתי של צה"ל.

****

ביטוי אחד צד את עיניי בתפילתו של יהושפט: הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהֵינוּ הוֹרַשְׁתָּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאת מִלִּפְנֵי עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וַתִּתְּנָהּ לְזֶרַע אַבְרָהָם אֹהַבְךָ לְעוֹלָם.

לא ברור האם ה"אֹהַבְךָ" מתכוון לְזֶרַע אַבְרָהָם או לאַבְרָהָם. לי נשמע שאַבְרָהָם הוא המוגדר כאן כאוהבו של אלוהים. אין הוא מוגדר "עבד ה`", כפי שמשה מוזכר פעמים רבות, אלא אוהב ה`.

אין זו הפעם היחידה שכך מוגדר אברהם, אבי האומה. הוא מוגדר כך גם בישעיהו: וְאַתָּה יִשְׂרָאֵל, עַבְדִּי יַעֲקֹב, אֲשֶׁר בְּחַרְתִּיךָ, זֶרַע אַבְרָהָם אֹהֲבִי. וגם שם ניתן לפרש את ה"אֹהֲבִי" הן כאַבְרָהָם והן כזֶרַע אַבְרָהָם.