בִּדְמֵי בְּנֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן - דבה"י ב כ"ד | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר התמונה pixabay ת.פרסום: 25/06/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

סיפורו של יואש מלך יהודה מעיד על הבעייתיות בשיטה המונרכית.

ההפיכה של יהוידע נגד עתליה, נועדה להבטיח את המשך מלכות שושלת בית דוד. לכן יהוידע הציל את יואש, לכן הוא הסתיר אותו, לכן הוא קשר קשר נגד עתליה והרגה, ולכן יואש הומלך בגיל שבע. כל קישוריו של יואש הסתכמו בהיותו נצר לבית דוד.

פרק כד, המתאר את תקופת מלכותו, מעיד על אי התאמתו הקיצונית לתפקיד. 
ארבעים שנות מלכותו של יואש מתחלקות לשני חלקים – עד מותו של יהוידע ואחרי מותו. לכאורה, אנו רואים דפוסי שלטון והתנהלות שונים בתכלית בין תקופה לתקופה. בימי יהוידע המלך נאמן לתורת ישראל ומפעלו העיקרי הוא שיקום בית המקדש, באמצעות גיוס המונים מן העם, שתרם בחפץ לב ובנדיבות. אחרי יהוידע, הוא סטה מן הדרך ואיפשר את חידוש העבודה הזרה.

לאמתו של דבר, בשתי התקופות מתגלה אותו דפוס שלטון – חוסר מנהיגות, חוסר אישיות, העדר חוט שדרה ותלות. בתקופת יהוידע – הוא היה תלוי ביהוידע ופעל על פי רצונו. לאחר מכן – על פי שריו שניהלו אותו. וְאַחֲרֵי מוֹת יְהוֹיָדָע, בָּאוּ שָׂרֵי יְהוּדָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לַמֶּלֶךְ. אָז שָׁמַע הַמֶּלֶךְ אֲלֵיהֶם. וַיַּעַזְבוּ אֶת בֵּית יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם, וַיַּעַבְדוּ אֶת הָאֲשֵׁרִים וְאֶת הָעֲצַבִּים. שריו קנו אותו בחנופה וכבוד, אך בפועל, על פיהם יישק דבר.

אם בכך הוכיח יואש שאופיו חלש, בהמשך הוא הוכיח שאופיו רע ומכוער. על זכריה הכהן נחה רוח נבואה. כאשר הוא קרא לעם ישראל לסור מדרכו הרעה, הורה יואש להורגו. לא עמדה לזכריה זכות אבות; העובדה שאביו, יהוידע, הציל את יואש, המליך אותו והיה פטרונו. וְלֹא זָכַר יוֹאָשׁ הַמֶּלֶךְ הַחֶסֶד אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוֹיָדָע אָבִיו עִמּוֹ, וַיַּהֲרֹג אֶת בְּנוֹ. בהמשך הפרק אנו נרמזים שלא רק את זכריה הוא הרג, כי אם גם את אֶחיו. כאשר נקשר הקשר נגדו, מוסבר שהוא חוסל בִּדְמֵי בְּנֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן. בְּנֵי, ברבים.

בשל חטאיו של יואש, כוח ארמי קטן הביס את צבא יהודה, חיסל את הנהגת הממלכה, לכד את המלך והתעלל בו. לאחר מכן נקשר קשר, והמלך הפצוע הוצא להורג. הסלידה ממנו באה לידי ביטוי בכך שהוא לא נקבר בקברות המלכים. עובדה זו מנוגדת לתיאור מותו של יהוידע הכהן. הוא, שבזכותו חודשה מלכות בית דוד, נקבר בקברות המלכים, בחלקת גדולי האומה, אף שלא היה מלך.

שיטת המונרכיה פשטה את הרגל, ואף על פי כן, ההפיכה הייתה סיכול ממוקד של יואש בלבד. בנו אמציה הומלך תחתיו. השושלת נמשכת.