עד 120 - בראשית ו' (מחזור 2) | עופר בורין

מאת: עופר בורין, עיבוד תמונה וציור יונה ארזי ת.פרסום: 22/07/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

עוד בטרם ניחת ה-מבול על הארץ, יהוה מסתכל על בריאתו וזה מה שיש לו למר:

ג) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה לא-יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם בְּשַׁגַּם הוּא בָשָֹר וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְֹרִים שָׁנָה:

פסוק קשה להבנה.
אני מבין זאת כך:
רוח האדם אינה ברמה שציפיתי ("לא ידון רוחי באדם לעולם").
מסתבר שהאדם הוא בעיקר בשר ללא רוח, בדומה לשאר החיות שיצרתי ("בשגם הוא בשר").
ולכן, אקצוב את חייו ל120 שנה כדי שלא יביא יותר מדי נזק לעולם ("והיו ימיו מאה ועשרים שנה")

(המושחתים בינינו מוכיחים שגם זה יותר מדי).

יהוה ממש עצוב לנוכח המציאות הקשה שהוא מגלה:
ו) וַיִּנָּחֶם יְהֹוָה כִּי-עָשָֹה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ וַיִּתְעַצֵּב אֶל-לִבּוֹ:

כגודל הציפיות כך גודל האכזבה.

יהוה מתנהג כמו הורים שאינם מרוצים מדרך החיים שבוחרים ילדיהם. 
תירגעו הורים. 
אל תפתחו ציפיות. 
תחנכו הכי טוב שאתם יכולים לא כדי שיעמדו הילדים בציפיותיכם אלא כדי שיהיו עצמאיים ובעלי אחריות על חייהם שלהם.

ליהוה אין סבלנות לחינוך.
הוא דוגל בשיטות אחרות.
השמדה.
לא רק של האדם, אלא של כול החיות:
ז) וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם: כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם.

אבל לא את כולם.
הוא משאיר בעולם שארית פליטה. נותן הזדמנות נוספת.
בהמשך הוא יעשה תרגילים כאלה גם לעם ישראל.
תמיד ישאיר שארית פליטה. סוג של משחק אלוהי שכזה.

הוא בוחר את אחד מבני האדם שניראים לו יותר טובים מהאחרים ושולח אותו למשימת בניית תיבה לשארית הפליטה:
ח) וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה. {פ}
ט) אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ--נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה, בְּדֹרֹתָיו: אֶת-הָאֱלֹהִים, הִתְהַלֶּךְ-נֹחַ
י) וַיּוֹלֶד נֹחַ, שְׁלֹשָׁה בָנִים--אֶת-שֵׁם, אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת
יג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ
יד) עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר, קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת-הַתֵּבָה; וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ, בַּכֹּפֶר.

במה היה צדיק נוח?
במה הוא היה תמים?
ולמה בדורותיו?

ניראה שנוח היה צדיק ותמים משום שלא שאל שאלות. הוא היה מאוד סביל. "התהלך" כתוב. תיאור של מי שהליכתו סתמית, ללא מטרה. התנהלות פסיבית מאוד.
יהוה מגלה לו שהוא הולך להשמיד את העולם ונוח לא מגיב, לא מתלונן, לא מבקש רחמים, לא דורש משפט.
נוח הוא פשוט נוח. נוח ליהוה.
עושה מה שאומרים לו.

צדיק, תמים, בדורותיו.

חסיד אומות עולם הוא לא. 
לדעתי הוא גם לא בדרגת בן אדם. בדורותיו זה היה כניראה הרבה.