איזה אל אתה?  בראשית יד | מני גל

מאת: מני גל, בתמונה פסלון אל מאוגרית ת.פרסום: 31/07/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן, וְהוּא כֹהֵן לְאֵל עֶלְיוֹן. וַיְבָרְכֵהוּ, וַיֹּאמַר: בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ, וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן, אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ בְּיָדֶךָ, וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל! וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ סְדֹם אֶל אַבְרָם: תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ! וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם: הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל יְהֹוָה, אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ...

שלום רב!

קראתי את ספרו של ישראל קנוהל "מניין באנו". בספר מציג המחבר תזה על היווצרות עם ישראל. מיותר לציין שאינני מקבל את דבריו, אך שאלה אחת עלתה בפני: ידוע כי ראש האלים הבבלי היה קרוי "אל עליון". השאלה היא כיצד ומדוע הם קראו לאל שלהם ממש כפי שמכונה השם אלוקי ישראל? כיצד זה ייתכן?

כך כותב מאן דהוא במדור השאלות והתשובות של אתר `כיפה`. לפני שנקרא את תשובתו של הרב ברוך אפרתי, נתייחס למסרים העולים מבין השיטין של השאלה. הכותב מדגיש בשאלת הרב שלו, כי אין הוא מקבל את דבריו של פרופ` קנוהל (ראש החוג לתנ"ך באונ` העברית), ומבקש מהרב חיזוק לכך. התמיהה של הכותב כיצד קראו הבבלים לאל הראשי שלהם בשמו של אלוהינו מעלה חיוך על שפתותי, ולאחר שנקרא את תשובת הרב אפרתי יתרחב החיוך מאוזן לאוזן. והנה תשובתו של הרב:

שלום

הבלי הגויים הם תעתיק דהוי של האמת הישראלית, הקוראת בקול גדול - ד´ אלוקי השמים והארץ, הוא בורא העולם, הוא היחיד בכל העולמות, כל שתה תחת רגליו, ותורתו היא הרצון העליון. אם אומה או דת העתיקו מֵעִמָּנוּ משהו, אין להתרשם מכך, וודאי אין טעם להפוך את הדבר, ולומר שהאמת הישראלית חיקתה את הבלי הגויים סביבנו, אשר נביאי ישראל מעתיקי השמועה סלדו מהם בכל דרך. בנוסף, את המושגים והיחס למקראות אנו לומדים בקבלה מרבותינו הקדומים, שכל דבריהם מפי הגבורה, ולא מספרי חוקרים כאלה, הכופרים ביסוד קבלת התורה מסיני ובאברהם אבינו, ובשאר שושלת האומה האלוהית. האקדמיה הישראלית הנוכחית בתחום הרוח בכלל, ובתחום היהדות בפרט, לוקה בחסר ובחוסר עמקות. עדיף עבורך שתלמד את ספרי המקור הראשוניים (ובזהירות גם את אלה האקדמיים העתיקים יותר והמקצועיים יותר), ופחות תתעסק בבלבולים של האקדמיה החדשה, המבקשת להמציא יש מאין על מנת לקבל פרס.

מה אומר הרב? התרבות שלנו היא המקור. הגויים העתיקו מאתנו, וזה העתק דהוי. נזכיר לו, לרב, כי התיאולוגיה הכנענית (ולא הבבלית, כדברי השואל) קדמה לזו המקראית, וכי הגיוני מאד (ולא בלתי חוקי) שאנו העתקנו דבר או שניים מהם. כמו כן מבחין הרב בין שלושה מקורות בעלי ערך שונה: המקראיים, אשר הם אמת מוחלטת, כי מפי הגבורה ניתנו לנו; האקדמיים העתיקים יותר (שהם, לדעתו, מקצועיים יותר); ואחרונים לא חביבים – האקדמיה החדשה, שהיא תורה מבולבלת, הממציאה יש מאין, וכל זאת – על מנת לקבל פרס. מדברי הרב ניתן להסיק בקלות, כי כל מחקר אקדמי הנוגד את המסופר בתנ"ך הוא פסול, מבולבל, או מגמתי.

מי היה אותו `אל עליון`, הנזכר בפרקנו? חוקרי האקדמיה חלוקים בדעותיהם. `אל` היה אל בפנתיאון הכנעני, ושמו המשיך להתקיים בשמו של האל המקראי של עמנו. יש הסבורים כי `עליון` היה שמו של אל כנעני אחר, בעוד שאחרים משערים כי `אל עליון` היה שם נוסף של `אל`, או שהמילה `עליון` היא שם תואר לאל.

לפנינו פסקה מתוך מאמר ארוך ומעניין בשם `בימים ההם... הרקע הקדום לתרבות הכנענית` באתרו של שני ציוני:

הפנתאון הפוליתיאיסטי (הכנעני) כולל את אבי האלים, אֵל, המכונה אל עליון, אל קונה ארץ, שור אל, ולטפן אל בעל הלב – כינויים המעידים על מעמדו כאבי האלים, בורא הארץ, וכאל טוב-לב. אל עליון הכנעני מופיע גם בחומשי התורה בתור אלוהי מלכיצדק (בראשית, י"ד, י"ח-כ`). במחקר היום מבדילים בין אל הכנעני/ישראלי לבין יהוה המדייני/יהודאי, שבסופו של דבר "תפס" את תפקידו של אל.

מהדיון המסובך הזה עולה התמונה הבאה (כך, לפחות, אני מצייר אותה). אותו אֵל, הַמְּדַבֵּר אל אברהם, הנזכר בפרקים האלה בשם יהוה, הוא עדיין אל פרטי מאד. אין לו עדיין עם, המכיר בו. הוא מצוי בפרקים אלה בשלבים הראשונים של גיבוש קבוצה אתנית שֶׁתִּקְרָא בשמו. בארץ כנען (כך היא נקראת בפרק הקודם) חי בינתיים עם כנעני, ולו תרבות ודת כנעניות. אל, או אל עליון, או עליון, הוא אחד האלים של הכנענים. בדבריו של אברהם אל מלך סדום אפשר לפענח מסר מעניין: אברהם קורא בשמו של יהוה אל עליון, קונה שמים וארץ; כלומר – הוא אומר, למעשה, כי מדובר באותו אל. חלק מחוקרי האקדמיה, שקרוב לוודאי שאינם מחביביו של הרב אפרתי, מעלים את האפשרות, כי עמנו קיבל מהכנענים את `אל`, זיהה אותו עם יהוה, אל אחר ממקור דרומי, מדייני, ודחה את שאר האלים של הפנתיאון הכנעני, כמו הבעל והאשרה. אם זה מה שקרה, זה לא עבר הצבעה בכנסת, ולא תועד בספר החוקים שלנו...