גודל ההבטחה ביחס הפוך לחוזק האמונה - בראשית ט"ו | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 02/08/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אלוהים מבטיח (כנראה בחלום "פשוט" (במחזה) של אברם)
א) אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הָיָה דְבַר-יְהוָֹה אֶל-אַבְרָם בַּמַּחֲזֶה לֵאמֹר אַל-תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְֹכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד:

אברם לא ממש משתכנע ושואל שאלה:
ב) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֲדֹנָי יֱהוִֹה מַה-תִּתֶּן-לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן-מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶֹק אֱלִיעֶזֶר:
ג) וַיֹּאמֶר אַבְרָם הֵן לִי לא נָתַתָּה זָרַע וְהִנֵּה בֶן-בֵּיתִי יוֹרֵשׁ אֹתִי:

אלוהים מחזק עוד יותר את ההבטחה:
ד) וְהִנֵּה דְבַר יְהוָֹה אֵלָיו לֵאמֹר לא יִירָשְׁךָ זֶה כִּי אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ הוּא יִירָשֶׁךָ:
ה) וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ:
ו) וְהֶאֱמִן בַּיהוָֹה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה:
ז) וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי יְהֹוָה אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְֹדִּים לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ:

אבל אברם לא ממש מתרשם ושוב מקשה:
ח) וַיֹּאמַר אֲדֹנָי יֱהֹוִה בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה:

בשלב הזה אלוהים מעביר הילוך, מרדים את אברם ומעביר אותו חלום בלהות שבסופו ברית בין הבתרים. ברית חד צדדית, הרבה יותר מפליגה מזו של אחרי ההפרדה מלוט:
ט) וַיֹּאמֶר אֵלָיו קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ וְתֹר וְגוֹזָל:
י) וַיִּקַּח לוֹ אֶת כָּל אֵלֶּה וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ וַיִּתֵּן אִישׁ-בִּתְרוֹ לִקְרַאת רֵעֵהוּ וְאֶת-הַצִּפֹּר לא בָתָר:
יא) וַיֵּרֶד הָעַיִט עַל-הַפְּגָרִים וַיַּשֵּׁב אֹתָם אַבְרָם:
יב) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל-אַבְרָם וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה נֹפֶלֶת עָלָיו:
יג) וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה:
יד) וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל:
טו) וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ בְּשָׁלוֹם תִּקָּבֵר בְּשֵֹיבָה טוֹבָה:
טז) וְדוֹר רְבִיעִי יָשׁוּבוּ הֵנָּה כִּי לא-שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד-הֵנָּה:
יז) וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה וַעֲלָטָה הָיָה וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן וְלַפִּיד אֵשׁ אֲשֶׁר עָבַר בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה:
יח) בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְהוָֹה אֶת-אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת:
יט) אֶת-הַקֵּינִי וְאֶת-הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי:
כ) וְאֶת-הַחִתִּיוְאֶת-הַפְּרִזִּי וְאֶת-הָרְפָאִים:
כא) וְאֶת-הָאֱמֹרִי וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת-הַיְבוּסִי:

אז מה היה כאן?
מחזה אימה מלווה בחושך, בחיות מבותרות, בעורב מסתורי ותנור אש שמטייל ביניהם.
תיאור העתיד הצפוי לזרע אברם – גלות ועבדות של 400 שנה.
ואז, אחרי שתושבי כנען (דוגמת האמורי) ישלימו את מכסת חטאיהם, ישוב זרע אברם לארץ כנען.
וכמובן ההבטחה מנהר מצרים עד נהר הפרת וחיסול העמים השונים.

בעיני - אמונתו המוצקה של אברם מתחילה להתערער וכדי לחזק אותה אלוהים מגביר את הקול.
כמו משה סנה, שרשם בשולי נאומו בעט אדום את ההערה `נימוק חלש, להרים את הקול`.
כשהאמונה נחלשת, מגבירים את הקול.
כשהאמונה חזקה ההבטחה מצומצמת.
כשהאמונה חלשה ההבטחה מתרחבת.
אז אולי, כל אלה שנואמים בלהט על ארץ ישראל השלמה, זכות אבות, מימוש ההבטחה האלוהית וכו` עושים זאת כי אמונתם קטנה? כי הם חסרי ביטחון?