וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם - בראשית י"ט | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר,התמונה : Jan Josef Horemanns d.J. - Lot with the angels at the door of Sodom ת.פרסום: 08/08/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

מהי עיר חטאה? 

ביקור המלאכים בסדום ממחיש זאת היטב. 
מופת הכנסת האורחים של אברהם בפרק הקודם, מבליט את ניגודו המוחלט בסדום. שם, אורח הוא זר חלש שניתן לעשות בו לינץ` ואונס קבוצתי. זו הנורמה המקומית.

האם בעיר כזאת יכול אדם כלוט להיבדל מן הסביבה ולשמור עת דרכו, על עצמיותו, על ערכיו?

לוט שונה מאנשי עירו. הוא מארח את המלאכים באירוח כיד המלך, המזכיר את האירוח של דודו, אברהם. כאשר המון העיר צובאים על ביתו הוא מגונן עליו ומסרב לתת להם.

הוא מעורר את זעמם. מי זה הנקלט החדש הזה שילמד אותנו איך להתנהג? הָאֶחָד בָּא לָגוּר וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט?!

אבל אין לעשות אידיאליזציה ללוט. גם אם הוא שונה מהם הוא מושפע מהם. והוא מציע הצעה מזעזעת לפורעים: הִנֵּה נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת, אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אִישׁ. אוֹצִיאָה נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם, וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם.

ניתן להסביר שזאת תקופה אחרת, ונורמות אחרות, ואיננו יכולים לשפוט את בני קדם בנורמות של ימינו. זה נכון במקרים אחרים, אך לא במקרה זה. כאן מדובר ברע מוחלט.

אז למה לוט ניצל? בזכות אברהם. בזכות הכנסת אורחים. בזכות היבדלותו מהסביבה.
אבל אין לעשות לו אידיאליזציה ולהציגו כצדיק גדול. הוא לא.

הִמָּלֵט עַל-נַפְשֶׁךָ! אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ!
כאשר בורחים מגולה כזאת, מן הראוי לא להביט אחורה, אלא להתנתק ממנה אופן חד ומוחלט.