יראת שמים ומוסר - בראשית כ' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה סטוקפרש ת.פרסום: 09/08/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אברהם נודד בארץ ומגיע לאזור בו שולט אבימלך מלך גרר. שם מחליט אברהם לגור:

א) וַיִּסַּע מִשָּׁם אַבְרָהָם אַרְצָה הַנֶּגֶב, וַיֵּשֶׁב בֵּין-קָדֵשׁ וּבֵין שׁוּר; וַיָּגָר, בִּגְרָר.

אברהם, המכיר כניראה את מנהג המקום, חוזר על התרגיל שעשה למלך מצרים ואומר לשרה להציג עצמה כאחותו ולא כאשתו:
ב) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל־שָׂרָה אִשְׁתּוֹ אֲחֹתִי הִוא וַיִּשְׁלַח אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ גְּרָר וַיִּקַּח אֶת־שָׂרָה׃

ככה פשוט. אבימלך הוא אדון הארץ וכל מי שמתקרב לטריטוריה מסתכן שייקחו ממנו את נשותיו.

אברהם, שבפרק הקודם היה אקטיבי מאוד מול האורחים ומול אלוהים, מתגלה כאן כפסיבי לחלוטין.

אלוהים מתערב בעלילה ומתגלה לאבימלך בחלום:
ג) וַיָּבֹא אֱלהִים אֶל-אֲבִימֶלֶךְ בַּחֲלוֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ הִנְּךָ מֵת עַל-הָאִשָּׁה אֲשֶׁר-לָקַחְתָּ וְהִוא בְּעֻלַת בָּעַל:

אלוהים מתרה באבימלך שלא ייגע בשרה כי היא "בעולת בעל". 
ואם היא לא בעולת בעל אז מותר לגעת בה? איזה מין מוסר זה?

אבימלך נחרד ומסביר לאלוהים שהוא פעל בתום לב שהרי לא ידע ששרה היא אשת אברהם. 
אלוהים מקבל את ההסבר וגם נותן לאבימלך הנחיות כיצד לפעול:
ז) וְעַתָּה הָשֵׁב אֵשֶׁת־הָאִישׁ כִּי־נָבִיא הוּא וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ וֶחְיֵה וְאִם־אֵינְךָ מֵשִׁיב דַּע כִּי־מוֹת תָּמוּת אַתָּה וְכָל־אֲשֶׁר־לָךְ׃

אלוהים מורה לאבימלך להחזיר את שרה לאברהם כי אברהם הוא נביא ויוכל להתפלל למענו. 
ממש סיבה מעולה לתיקון העוול. איזה מין מוסר זה?
----------
אבימלך פועל על פי ההנחיות ומשיב את שרה לאברהם ואף מגדיל ומוסיף לתת מתנות לרוב.
הוא מברר עם אברהם מדוע שיקר לו בעניין שרה וכמעט הביא עליו מוות מאלוהים?
ותשובת אברהם:

יא) וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם כִּי אָמַרְתִּי רַק אֵין-יִרְאַת אֱלהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה וַהֲרָגוּנִי עַל-דְּבַר אִשְׁתִּי:
יב) וְגַם-אָמְנָה, אֲחֹתִי בַת-אָבִי הִוא--אַךְ, לֹא בַת-אִמִּי; וַתְּהִי-לִי, לְאִשָּׁה.

והינה השיא - אברהם מסביר שחשש מחוסר המוסריות של אנשים שאין בהם יראת אלוהים. איזו התנשאות דתית טפוסית. מאיפה יודע אברהם שרק מי שיש לו יראת שמים (כלומר יראת האל שלו) הוא לא מוסרי? ואם ידע, מדוע סיכן את משפחתו?
כן, אני יודע שכנראה חשש לחיייו שלו ואין ספק שהוא בטח באלוהים שיסדר את העניינים על הצד הטוב ביותר.
וגם ההסבר ששרה היא גם אשתו אבל גם חצי אחותו, כך שלמעשה לא שיקר, גם את זה מביא אברהם להצדקת מעשהו.
----------
ואני למד מכל זה - במקום שיש בו אנשים טובים לא נדרשת יראת שמים ובמקום שיש בו יראת שמים אין ביטחון שיהיו בו אנשים טובים.