אהיה אשר אהיה - שמות ג' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, ציור ועיבוד תמונה יונה ת.פרסום: 25/09/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ההתגלות של אלוהים למשה ליד הסנה הבוער:
ה) וַיֹּאמֶר אַל-תִּקְרַב הֲלם שַׁל-נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת-קֹדֶשׁ הוּא:

מעניין - אחרי ספר בראשית, שבו אבות האומה מילאו את ארץ ישראל המובטחת בקברים ומקומות זבח לרוב, מוזכר בפעם הראשונה, איזשהו מקום על כדור הארץ, כמקום קדוש.
המקום הזה, מוזכר כקדוש ע"י אלוהים ולא ע"י הכרזה או מעשה של אדם. 
נקודה למחשבה לכל אלה המקדשים מקומות בארץ ישראל ועושים זאת בשם אלוהים. אלוהים לא צריך "טובות"! כשהוא רוצה להגדיר מקום כקדוש, הוא עושה זאת בעצמו!! אגב, המקום הזה, הקדוש, איננו יודעים היכן הוא, אבל יש שמועה, שבמסגרת הסכם השלום עם מצריים החזרנו אותו למצרים.
אין קדושה באדמה. אין קדושה למקומות.

אלוהים נותן למשה משימה להצלת עם ישראל, אבל משה, בדומה לאברהם, מקשה על האל. ראשית הוא שואל מי אני שאקח משימה כזו:
יא) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל-הָאֱלהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְֹרָאֵל מִמִּצְרָיִם:

גם צנוע וגם בעל אומץ לעמוד מול רצון האל ולהקשות
אח"כ שואל משה - מי אתה?
יג) וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל-הָאֱלהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְֹרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם:

משה, בלי שום בעיה, שואל את אלוהים, מי אתה?
אני מתחיל לאהוב את האיש הזה. מעניין יהיה לראות את הפרקים הבאים והדיאלוגים בינו לבין אלוהים.
תשובת אלוהים לשאלה של משה: מי אתה?, היא תשובה לכאורה משונה:
יד) וַיֹּאמֶר אֱלהִים אֶל-משֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְֹרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם:
טו) וַיֹּאמֶר עוֹד אֱלהִים אֶל-משֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל-בְּנֵי יִשְֹרָאֵל יְהֹוָה אֱלהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלהֵי אַבְרָהָם אֱלהֵי יִצְחָק וֵאלהֵי יַעֲקֹב שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם זֶה-שְּׁמִי לְעֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר:
טז) לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת-זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי, אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב, לֵאמֹר: פָּקֹד פָּקַדְתִּי אֶתְכֶם, וְאֶת-הֶעָשׂוּי לָכֶם בְּמִצְרָיִם.

אומר אלוהים:
1. קוראים לי אהיה אשר אהיה - כלומר, זה ממש לא עניינך מי אני באמת.
2. לעם תגיד שאהיה שלח אותך.
3. העם, שלא כמוך, לא יסתפק בזה, ולכן תגיד לו שאני הוא האלוהים שהתגלה לאברהם, יצחק ויעקב, אולי זה יזכיר להם מי אני.

אז לכל אלה ששואלים - מי זה או מה זה אלוהים - התשובה היא, זה לא משנה!!
בשביל משה הוא "אהיה".
בשביל העם הוא "אלוהי אברהם, אלהי יצחק, אלוהי יעקב".
בשביל הזקנים הוא "אלהי אברהם, יצחק ויעקב".

כל אחד והאלוהים שלו, ובלבד שיהייה לו אלוהים.

ולמי אין אלוהים?
יח) וְשָׁמְעוּ, לְקֹלֶךָ; וּבָאתָ אַתָּה וְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל-מֶלֶךְ מִצְרַיִם, וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִיִּים נִקְרָה עָלֵינוּ, וְעַתָּה נֵלְכָה-נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר, וְנִזְבְּחָה לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ
יט) וַאֲנִי יָדַעְתִּי--כִּי לֹא-יִתֵּן אֶתְכֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם, לַהֲלֹךְ: וְלֹא, בְּיָד חֲזָקָה.

לפרעה אין אלוהם. הרי הוא האלוהים בעצמו (לפחות בעיני עצמו). 
הוא לא יתן לעם ישראל לצאת ממצרים, משום שאין לו אלוהים.
רבים שואלים בצדק, מדוע אלוהים הקשה את לבו של פרעה ומנע ממנו לשחרר את העברים?
אני חושב שהתשובה היא כאן – אלוהים לא הקשה את לבו של פרעה. 
לפרעה לא היה אלוהים.

ומכות מצרים? לשם מה אלה נועדו?
על זה נדבר בפרקים הבאים. 
רמז – לא נועדו לריכוך ליבו של פרעה.