מה זה חופש? שמות י | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה Wikimedia Commons ת.פרסום: 08/10/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כשהייתי ילד לימדו אותי ש"מכות מצרים" נועדו כדי לשכנע את פרעה לתת לעברים לצאת לחופש - "שלח את עמי".
בפרק הזה הבנתי עד כמה הייתי ילד. עד כמה אני נאיבי.
המטרה של המכות איננה לשכנע את פרעה. המטרה היא לטעת פחד בקרב העברים לדורות רבים. פחד שיאפשר לשלטון ה"אלוהים" עליהם לשרוד שנים רבות:
א) וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל-משֶׁה בֹּא אֶל-פַּרְעֹה כִּי-אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת-לִבּוֹ וְאֶת-לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ:
ב) וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן-בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת-אֹתֹתַי אֲשֶׁר-שַֹמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי-אֲנִי יְהוָֹה:
מי שמתעלל במצרים, לא תהייה לו בעיה להתעלל בעברים!
----------
ובפסוק הבא מתגלה לנו מניע נוסף - עם ישראל לא יוצא מעבדות לחירות!! הוא יוצא מעבדות לפרעה לעבדות לאלוהים, כן, זה כתוב באופן מפורש:

ג) וַיָּבֹא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶל־פַּרְעֹה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי הָעִבְרִים עַד־מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי שַׁלַּח עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי׃

`שלח עמי ויעבדני!!`

כלומר, עכשיו הם עבדים שלך פרעה ואני דורש ממך לוותר עליהם כדי שיוכלו להיות עבדים שלי!
לא כתוב - שלח את עמי כי יש לכל אדם זכות להיות חופשי.
לא כתוב - שלח את עמי כי הם רוצים להקים מדינה משלהם.
לא כתוב שלח את עמי כי הגזמת בעבודת הפרך.
לא כתוב - שלח את עמי ובוא נדבר על המחיר.

בעת המודרנית אנחנו גאים לצטט את החלק הראשון של קריאת החופש – `שלח את עמי` ו"שוכחים" את החלק האחרון `ויעבדני`.

יש הרואים בעבודת השם חופש.
כאשר עובדים את השם, עבודה טהורה לחלוטין, ובכך מנקים עצמנו מכל עבדות שהיא לכל דבר הקיים בעולם (כסף, רכוש, מנהיגים, אוכל, סגפנות ועוד), אז, טוענים אותם אנשים, אנחנו מגיעים לחופש.
כדי להגיע לדרגה כה גבוהה של עבודת השם צריך להיות אדם מאוד מאוד מיוחד. אולי פרופסור ישעיהו ליבוביץ ז"ל, שהתבטא באופן הזה, יכול להתקרב לרמה כזו של "חופש".
גם רבי יהודה הלוי אמר: "עֶבֶד ה` הוּא לְבַדּוֹ חָפְשִׁי".

שת דמויות בתנ"ך קבלו את התואר "עבד אלוהים".
משה רבנו ובן טיפוחיו ויורשו, ישעיהו בן נון.
בספר ישעיהו פרק א` מאשר אלוהים שמשה היה עבדו
א) וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת משֶׁה עֶבֶד יְהוָה וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן מְשָׁרֵת משֶׁה לֵאמֹר: ב) משֶׁה עַבְדִּי מֵת וְעַתָּה קוּם עֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה אַתָּה וְכָל-הָעָם הַזֶּה אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לָהֶם לִבְנֵי יִשְֹרָאֵל:

ובספר ישעיהו פרק כד` כתוב:
כט) וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיָּמָת יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן עֶבֶד יְהוָה בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶֹר שָׁנִים:

אמנם אין כאן אמירה של אלוהים, אבל בכל זאת יהושע מקבל את התואר.

לגבי משה, נשים לב שאלוהים נותן לו את התואר "עבדי", ובכך משחרר את משה לחופש הגבוה ביותר האפשרי. כל כך חופשי מהבלי העולם, שאפילו חופשי הוא מהצורך להיכנס לארץ ישראל.
גם תכונתו הבולטת של משה, ענווה, מעידה שהיה משוחרר לחלוטין מהבלי עולמנו.

-----
אני אישית לא מסוגל כמובן להגיע לדרגה כה גבוהה של חופש.
בשבילי, לצאת מעבדות לעבדות, מעבודה קשה מפחד פרעה לעבודת אלוהים מפחד המכות, זה לא ממש חופש.
הכניסו בתורה כל כך הרבה פחד מאלוהים, פחד שעבר אלפי שנים ומאפיין לצערי לא מעט מהדת היהודית, שלמעשה רבים מהדתיים נמצאים ב"מצרים של פרעה" לא "במדבר של משה".