לחופש  - שמות יב | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 10/10/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

את מכת בכורות מבצע אלוהים בעצמו:
יב) וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ-מִצְרַיִם, בַּלַּיְלָה הַזֶּה, וְהִכֵּיתִי כָל-בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, מֵאָדָם וְעַד-בְּהֵמָה; וּבְכָל-אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֶעֱשֶׂה שְׁפָטִים, אֲנִי יְהוָה.

כט) וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה, וַיהוָה הִכָּה כָל-בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה.

ולא סתם מכה. 
רצח המוני.

אחרי 9 מכות מפחידות ואיומות כשלעצמן, את המכה הקשה והאחרונה מבצע אלוהים בעצמו.

מדוע?
כדי להעביר מסר ברור למצרים, לעברים ולאנושות כולה, עד עולם - כשעם שוחר חופש, כשעם שוחר יציאה מעבדות לחירות, כשעם שוחר להגדרה עצמית, הוא יעשה כמעט כל דבר לטובת המטרה הזו, ואף כוחות שמחוץ ל"טבע" יבואו לעזרתו.

אין זה משנה אם באמת יש כוחות כאלה אם לאוו. מה שחשוב הוא שהתהליך של יציאה לחירות הוא בלתי נמנע!! אין שום כוח אנושי שיכול לעצור אותו, אפילו לא כוח כה חזק כמו פרעה!
האם זה לקח הרלוונטי רק לעם ישראל? רק לתקופת העבדות במצרים?
אני מעדיף פירוש אוניברסאלי. פירוש שמקנה תוקף לשאיפות חירות של כל עם בכל זמן.

ועוד דבר קטן ומאוד מאוד חשוב – רצח, לקיחת חיים, אינם כלולים בתפריט האנושי. 
גם למטרה נעלה של חירות, השימוש ברצח נישאר בלעדית בידי אלוהים ולמעשה מחוץ למציאות.