רובוטים בשירות הקדוש ברוך הוא | ויקרא י'  |מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 28/11/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן וּלְאֶלְעָזָר וּלְאִיתָמָר בָּנָיו: רָאשֵׁיכֶם אַל תִּפְרָעוּ, וּבִגְדֵיכֶם לֹא תִפְרֹמוּ, וְלֹא תָמֻתוּ, וְעַל כָּל הָעֵדָה יִקְצֹף, וַאֲחֵיכֶם כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל יִבְכּוּ אֶת הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְהוָֹה. וּמִפֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא תֵצְאוּ, פֶּן תָּמֻתוּ, כִּי שֶׁמֶן מִשְׁחַת יְהוָֹה עֲלֵיכֶם! וַיַּעֲשׂוּ כִּדְבַר מֹשֶׁה.

הכוהנים לומדים בדרך הקשה ביותר את אופי המשרה שלהם. אין כל עדיפות לחיים האישיים על פני דרישות התפקיד – גם ברגעים הקשים ביותר בחיים! השרות בקודש מוחק כל מחויבות אחרת. ברגע נורא זה, כשאהרן ובניו מאבדים את נדב ואת אביהוא, הם נתבעים לבלוע כל רגש של צער ואימה ולוותר על כל ביטוי של אבל. מִשּׁוּרָה לא ישחרר אפילו המוות!

צו מעורר פלצות זה, שמצווה משה (בשם האל) את הכוהנים הגדולים, קרובי משפחתו, הופך אותם לרובוטים בשירות הקדוש ברוך הוא. זו אינה מנהיגות רוחנית, כזו הרשאית ואף חייבת להתלבט מול דילמות של הנהגה. התכונות העיקריות הנדרשות מכוהן גדול, כך אנו למדים, הן צייתנות, איפוק, ויכולת להתנתק טוטאלית מדילמות שהמציאות מזמנת לו.

מכאן קצרה הדרך לקנאות דתית. זו באה לידי ביטוי כבר לאחר מעשה העגל, כשמשה אוסף את כל בני לוי, ומצווה עליהם לעבור במחנה ישראל ולהרוג את כל מי שנקרה על דרכם. הם מצייתים ורוצחים כשלושת אלפי איש. על מעשה זה מוענק להם צל"ש הקב"ה. בני לוי זוכים לבצע עוד מעשי קנאות נוספים בהמשך, וגם על מעשים אלה הם זוכים לברכת ה`.

ההיסטוריה מלמדת אותנו כי קנאות דתית היא מחלה מוסרית מן הסוג הגרוע ביותר. היא מעניקה צידוק למעשי אלימות מזוויעים. דרישת אלוהים מאהרן ומבניו להימנע מכל ביטויי אבל על נדב ואביהוא מכשירה את נפשם של הכוהנים בני לוי לקבל ולבצע כל צו אלוהי בלי להתלבט.