לידה וטהרה - ויקרא יב | עופר בורין

מאת: עופר בורין הציור יעל בורין ת.פרסום: 02/12/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק בן שמונה פסוקים בלבד הכולל את תורת הלידה בהקשר של.... טומאה וטהרה.
א) וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר
ב) דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר--וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים, כִּימֵי נִדַּת דְּוֺתָהּ תִּטְמָא
ג) וּבַיּוֹם, הַשְּׁמִינִי, יִמּוֹל, בְּשַׂר עָרְלָתוֹ
ד) וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה; בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע, וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא, עַד-מְלֹאת, יְמֵי טָהֳרָהּ
ה) וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד, וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ; וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה
ו) וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ, לְבֵן אוֹ לְבַת, תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן-שְׁנָתוֹ לְעֹלָה, וּבֶן-יוֹנָה אוֹ-תֹר לְחַטָּאת--אֶל-פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד, אֶל-הַכֹּהֵן
ז) וְהִקְרִיבוֹ לִפְנֵי יְהוָה, וְכִפֶּר עָלֶיהָ, וְטָהֲרָה, מִמְּקֹר דָּמֶיהָ: זֹאת תּוֹרַת הַיֹּלֶדֶת, לַזָּכָר אוֹ לַנְּקֵבָה
ח) וְאִם-לֹא תִמְצָא יָדָהּ, דֵּי שֶׂה--וְלָקְחָה שְׁתֵּי-תֹרִים אוֹ שְׁנֵי בְּנֵי יוֹנָה, אֶחָד לְעֹלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת; וְכִפֶּר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן, וְטָהֵרָה. {פ}

הפרק כולל בתוכו:
- הבדל בן הולדת בן והולדת בת. משום מה, לאחר הולדת בת, הזמן בו האישה טמאה הוא כפול מזה של הולדת בן.
- היולדת "זוכה" לימים שבהם היא טמאה.
- היולדת מצווה להביא קרבן חטאת וקרבן עולה, בתום ימי הטומאה, כדי שהכהן יטהר אותה.

האמת - אין לי הרבה מה לאמר על הכתוב (מזמין אתכם לקרוא)
הדרך שלי להירגע מכל זה, היא להציע נוסח אחר לפרק:
פסוק א - וידבר ה` אל משה לאמור
פסוק ב - דבר אל בנות ובני ישראל לאמור, אישה כי תלד זכר או נקבה והייתה טהורה.
פסוק ג - שבעת ימים תעשוה כמלכה ותשרתו את כל מבוקשה.
פסוק ד - ולאחר שבעת ימים, ששים יום נוספים תעשוה כמלכה ותתנו מנוחה לה ולפרי בטנה כי נפשות טהורות הן.

הציור - Yael Burin