כמה אתה שווה באמת?  - ויקרא כ"ז | מני גל

מאת: מני גל התמונה 123RF ת.פרסום: 24/12/18
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לַיהוָֹה...

מהו אותו נדר בערך נפש, בו עוסק הפרק?

נביט בדברי פרשנים מוקדמים:

רש"י אומר: `ליתן ערך נפשו`, לומר ערך דבר שנפשו תלויה בו.
אבן עזרא אומר: הטעם שידור נדר לאמר `אם השם יעשה לי כך, אפדה נפשי כדי ערכי או ערך בני...`

זהו, ככל הנראה, הנדר שנודר אדם ברגע שחייו או חיי מישהו הקרוב לו מאד תלויים על השערה, והוא נשבע להקריב לקודש כערך נפשו, אם יינצל.

עד כאן – הדברים מובנים. ישנם רגעים בחיים, בהם אדם מוכן להבטיח כמעט כל דבר, כדי שחייו יינצלו.

ומכאן – הפירוט המצמרר של ערך חיי אדם לצורך מילוי אותו נדר. התעריף הנקבע לתשלומי ערכים, מפורט בפרקנו, החותם את ספר ויקרא:

ערכו של ילד מגיל חודש עד בן חמש שנים הוא חמישה שקלי כסף לזכר, ושלושה שקלים לנקבה (נקבות שוות פחות, שמעתם?)
ערכו של נער מגיל חמש שנים עד היותו בן עשרים שנה הוא עשרים שקלים לזכר, ועשרה שקלים לנקבה.
ערכו של אדם מגיל עשרים עד גיל שישים הוא חמישים שקלים לזכר, ושלושים שקלים לנקבה.
ערכו של אדם מבוגר, מעל גיל שישים, הוא חמישה עשר שקלים לזכר ועשרה שקלים לנקבה.
המתחייב לשלם את ערכו של תינוק שגילו לא עולה על חודש, אינו משלם כלום.

נכון שהמושג `ערך נפש` הוא מושג מופשט, אבל ישנם רגעים נוספים במציאות, בהם הוא מקבל משמעות, כמו בקניית עבדים או בפדיון שבויים, ואפילו בגובה התשלום שישלם אדם בעל אמצעים כדי להשיג ריפוי ממחלה קטלנית.

אני מוצא את לוח המחירים המקראי מאד בעייתי, ומפחד לחשוב לאן הוא יכול להוביל, ובזאת אחתום את דברי.