תעלולי גימטריה - במדבר י"ב | מני גל

מאת: מני גל התמונה 123RF ת.פרסום: 09/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית, אֲשֶׁר לָקָח, כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח.

המחשבה, שמניעים גזעניים מביאים את מרים ואהרון לדבר סרה באישה הכושית שלקח לו משה אחיהם, מדירה שינה מעיניהם של פרשנים מוקדמים. והנה פנינת פירוש של רש"י, המנסה לטשטש את הרושם הרע הזה בהסברים מתוחכמים ולא משכנעים:

האשה הכושית - מגיד שהכל מודים ביפיה. כשם שהכל מודים בשחרותו של כושי. כושית - בגימטריא יפת מראה... אלא יש לך אשה נאה ביופיה, ואינה נאה במעשיה, במעשיה ולא ביופיה, אבל זאת נאה בכל. על שם נוֹיָהּ נקראת כושית, כאדם הקורא את בנו (ה)נאה, כושי, כדי שלא תשלוט בו עין רעה.

רש"י מגבב תירוצים על גבי תירוצים, כדי להוציא את כולם צחים כשלג – את משה, את אשתו הכושית (ציפורה?) ואת מרים ואהרון, המכנים אותה `כושית`. `כושית`, לדברי רש"י, זו מין לשון סגי-נהור לאישה יפה מאד, ולא סתם יפה, אלא כזו, שגם מעשיה יפים. ומרוב שהם משבחים את יפי מראה של אשת משה, וכדי שלא תשלוט בה עין רעה, הם הופכים וקוראים לה `כושית`. ומה המקור להסבר הפלצני הזה? הזהות הגימטרית בין `כושית` ל`יפת מראה`.

ובכן, בדקתי, ואכן `כושית`= `יפת מראה` = 736 בגימטריה. כל כך אהבתי את ההסבר הזה, שפתחתי אתר אינטרנטי המחשב גימטריות, ומצאתי עוד גימטריות רלבנטיות ל`כושית`. השלכתי בזעם גימטריות לא מתאימות כמו `אורגיה המונית` או `נעלים בנות זונה`, שגם הן, הפלא ופלא שוות 736, ודליתי גימטריות חביבות, שעשויות לספק לנו הסברים לדברי הרכילות של מרים ואהרון:

`כושית` שווה בגימטריה ל:

`מחזיקה תינוק` – מרים ואהרון דיברו סרה במשה, שנשא לו אישה המחזיקה תינוק. בן למשפחת לוויים מכובדת מאד, ראוי שיישא לו אישה בתולה.

`מכוערת` – מה לעשות, ראוי המנהיג להיראות בחברת אישה נאה.

`נחש ועקרב` – אשתו של המנהיג היא תככנית ומרשעת, והיא עשויה, ר"ל, לסבך את בעלה בעבירות פליליות.

`סוערת` – כלומר, יצרית מאד, מה שמקשה מאד על המנהיג להתפנות לענייני ציבור חשובים.

אבל רש"י, שהוא, לפחות על פי מחשבון הגימטריה `איש העולם הגדול`, כלומר 510, יודע טוב מאיתנו למה התכוונו מרים ואהרון.