כלב בן יפונה - איש אמיץ. מופת - במדבר י"ג | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 12/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ספור "המרגלים" – פרק ראשון.
אלוהים אומר למשה לשלוח נציגים לתור את הארץ:
ב)שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן לִבְנֵי יִשְֹרָאֵל אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו תִּשְׁלָחוּ כֹּל נָשִֹיא בָהֶם:

נשמע כמו סיבוב תיירות תמים. 
לא כתוב מרגלים. לא מוזכר שנדרש לבצע פעולות הסוואה לגבי מהות התיור. כתוב שהארץ תינתן לבני ישראל ע"י אלוהים ובסך הכל הנציגים המכובדים (נשיאים, לא סיירת מטכ"ל) ילכו לתור את הארץ.

״שלח לך״ מורה אלוהים.
כלומר - עבורך.
ניראה כאילו המשלחת נועדה עבור משה.

משה בוחר את הנציגים מכל שבט ומנחה אותם ללכת ולתור את הארץ.
ההנחיות של משה הרבה יותר מפורטות מאלה של אלוהים:
יז)וַיִּשְׁלַח אֹתָם משֶׁה לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב וַעֲלִיתֶם אֶת-הָהָר:
יח)וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ מַה-הִוא וְאֶת-הָעָם הַיּשֵׁב עָלֶיהָ הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה הַמְעַט הוּא אִם-רָב:
יט)וּמָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר-הוּא ישֵׁב בָּהּ הֲטוֹבָה הִוא אִם-רָעָה וּמָה הֶעָרִים אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה הַבְּמַחֲנִים אִם בְּמִבְצָרִים:
כ)וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה הֲיֶשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן וְהִתְחַזַּקְתֶּם וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ וְהַיָּמִים יְמֵי בִּכּוּרֵי עֲנָבִים:

משה מנחה אותם באיזו דרך לבחור. מבקש לבחון אם העם היושב בארץ חזק או חלש, מבקש פרטים מספריים על כמות האנשים, בחינה של הארץ עצמה – אם טובה או רעה? באיזה אמצעי הגנה נוקטים יושבי הערים בארץ המובטחת ואיזה פירות ועצים יש בארץ.
זה לא מוזר? אלוהים מבטיח ארץ זבת חלב ודבש שהוא ייתן אותה לבני ישראל ומשה שולח נציגים לתור את הארץ עם הנחיות לבירור מפורט של הארץ? משה מפקפק באלוהים? בודק אם ההבטחה האלוהית אכן אמיתית?
הנציגים מתבקשים ע"י משה לבצע לא רק צילום מצב אלא לתת הערכה שיפוטית על הארץ ועל היושבים בה.
אז התיירים יוצאים למשימה, חוזרים אחרי 40 יום ומדווחים עובדות ומספקים הערכה לגבי היכולת של עם ישראל להשתלט על הארץ.
הם מספרים עד כמה הארץ טובה:
כז)וַיְסַפְּרוּ-לוֹ וַיֹּאמְרוּ בָּאנוּ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא וְזֶה-פִּרְיָהּ:

נשמע טוב.
אבל אז הם נותנים הערכה צבאית והקטסטרופה מתרחשת למול כל העם:

לא)וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל-הָעָם כִּי-חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ: לב)וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תָּרוּ אֹתָהּ אֶל-בְּנֵי יִשְֹרָאֵל לֵאמֹר הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא וְכָל-הָעָם אֲשֶׁר-רָאִינוּ בְתוֹכָהּ אַנְשֵׁי מִדּוֹת
"
לא נוכל לעלות אל העם כי חזק הוא ממנו" הם מעריכים ומשדרים חולשה.
"ארץ אוכלת יושביה" הם אומרים ומשדרים פחד. 
גרים בה אנשי מידות הם מדווחים ומשדרים חולשה.
רק אחד מהשליחים, כלב בן יפונה, משבט יהודה (איך לא!!!) עומד לבדו מול דברי שאר הנציגים ואומר:
ל)וַיַּהַס כָּלֵב אֶת-הָעָם אֶל-משֶׁה וַיֹּאמֶר עָלה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי-יָכוֹל נוּכַל לָהּ:

תמונה מדהימה – כלב בן יפונה משקיט את כל העם ופונה למשה בבטחון ואומר שנוכל לרשת את הארץ!! אחד ממול הקונצנזוס. איש אמיץ היה כלב בן יפונה.
אז הסיפור לא פשוט. פענוח נתונים וביצוע הערכה מודיעינית זה לא עניין לנשיאים וחובבנים.
בדיעבד נראה שמשימת התיור, שהפכה למשימת ריגול והסתיימה במתן דיווח והערכה מודיעינית מאוד פשטנית, לא הייתה הישג מרשים במיוחד של העם המתגבש במדבר ושל מנהיגו משה.

איש אמיץ אחד, שניחן באומץ לב ציבורי נדיר, כלב בן יפונה, ישנה את ההסטוריה?

נחיה ונראה