ברכות? ואולי קללות?- במדבר כ"ג | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 25/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק בו בלעם אומר לבלק ולמנהיגי מואב את אשר אלוהים אומר לו להגיד.
הפתגם אומר על כך: "בא לקלל ויצא מברך" – כלומר: בלעם התבקש לקלל את עם ישראל, התאמץ לעשות זאת, אבל כל פעם יצאה ממנו ברכה במקום קללה.
הסתכלתי על הברכות הללו.
הראשונה נתנה במקום שנקרא "במות בעל"
הברכה הזו כוללת את המשפט שעד היום משתמשים בו אצלנו כדי להסביר מדוע אין ברירה ואנחנו יכולים לסמוך רק על עצמינו:
ט) כִּי-מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לא יִתְחַשָּׁב:

בלעם מברך ואומר את אשר אמר לו אלוהים: "עם לבדד ישכון ובגויים לו יתחשב". כלומר – עם ישראל הוא עם מבודד משאר העמים והוא גם לא מתחשב בעמים האחרים. הברכה הזו מלווה אותנו עד היום. 
בן גוריון אמר "או"ם שמום" אך דעתו לא התקבלה בממשלה של משה שרת. 
אני חושש שלא ברכה היא אלא קללה.

הברכה השנייה ניתנת במקום שנקרא "שדה צופים". 
הברכה הזו מתארת את עם ישראל כעם חזק כאריה שאף עם לא יוכל לו. היא גם כוללת את המשפט הבא:
כד) הֶן-עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא לא יִשְׁכַּב עַד-יֹאכַל טֶרֶף וְדַם-חֲלָלִים יִשְׁתֶּה:

כן, עם ישראל הוא עם שלא נח עד אשר הוא טורף את אויביו ושותה את דמם. 
אני לא יודע מה חושב על זה אסא כשר, אבי הקוד האתי של צה"ל. 
אני חושב שזה לא היה נכנס לקוד האתי של צה"ל אבל אני לא בטוח שזו לא "ברכה" שמסתובבת בקוד האתי של מדינת ישראל בימים אלה. 
גם הברכה הזו נשמעת לי יותר קללה מאשר ברכה.

הברכה השלישית ניתנת בפרק הבא, במדבר שליד מקום שנקרא פעור. 
אכתוב עליה במאמר הבא.

אז אומרים שבלעם יצא לקלל ויצא מברך.
ואני אומר – בלעם יצא להגיד את מה שאלוהים יגיד לו לומר ויצא מברך ומקלל. 
השאלה לגבי החיים שלנו היום היא להבדיל: מה מדברי אלוהים הם היום ברכה ומה הם היום קללה?
את דעתי לא הסתרתי.