מי אתה, בִּלְעָם בַּרְבְּעֹר?  במדבר כ"ב  |מני גל

מאת: מני גל התמונה פיקסהביי ת.פרסום: 25/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

כבר אצל חז"ל מצאנו מדרשים הממקמים את בלעם (המדייני?) בחבלי ארץ נוספים של המזרח התיכון, כמו מצרים. מכאן ניתן לנחש, כי דמותו של בלעם נפוצה ברחבי אזורנו, והוא נחשב לנביא גדול בקרב עמי האזור. והנה, תגלית ארכיאולוגית מעניינת הוסיפה לנו מידע כלשהו בעניין, וחיזקה את ההשערה, כי בלעם הוא הרבה יותר מדמות תנ"כית.

בשנת 1967 חשפו ארכיאולוגים הולנדים מקדש בתל דיר עלא, בעמק סוכות שבבקעת הירדן, לא רחוק ממפגש היבוק עם הירדן. על קירות המקדש המטויחים בסיד נמצאה כתובת. מצב ההשתמרות היה קשה ביותר, והפיענוח שלה רחוק מלהיות מוסכם על הכל. הכתובת מזכירה אדם ששמו בלעם ברבער או בן בעור. זו כתובת ארוכה, בת 55 שורות, שרוחבן 31 ס"מ, אך, כאמור, קשה היה לחלץ ממנה הרבה. נראה שהכתובת נכתבה בשפה המזכירה כנענית או ארמית, שסגנונה שירי, ותוכנה נבואות וקללות. בהחלט קיים דמיון בין תוכן הכתובת לנאמר על בלעם בספר במדבר. בדיקות פחמן 14 מעריכות את תקופת כתיבת הכתובת בין השנים 880 לפנה"ס ל-760 לפנה"ס, במקביל לנביאי ישראל המוקדמים.

וזה תוכנה המשוער של `כתובת בלעם` מדיר עלא: בלעם היה איש חוזה האלוהים. האלים הופיעו בפניו בלילה ופרשו בפניו את נבואת אחרית הימים, נבואה קודרת, שגרמה לבלעם לצום. לקהל שומעיו סיפר בלעם את החזיון: בהשפעת שדים תפרה האלה שגר את השמים, ובזאת החשיכה את העולם וגרמה לחורבן ולהרס. מוות, מחלות ועוני יתפשטו ברחבי תבל. חלקה השני של הכתובת מספר על מות בלעם, על ירידתו אל השאול, ועל עלילותיו בתחתית ארץ.

פרופ` ברוך מרגלית מהחוג למקרא באונ` חיפה סבור כי בלעם היה מנהיגה ונביאה של עדה ארמית שישבה בעמק סוכות. הכתובת הועלתה על קיר המקדש בדיר עלא לאחר כיבוש העמק על ידי חזאל מלך ארם דמשק. בלעם נפטר, על פי הערכה זו, מעט לפני כן, בשלהי מלכות בית עמרי – 840 לפנה"ס, כאשר המקום היה עדיין בשליטת ממלכת ישראל. בלעם היה בן זמנם של אליהו התשבי ושל מישע מלך מואב.

אפשר להניח על פי הערכה זו של פרופ` מרגלית, כי בלעם ההיסטורי היה בן המאה התשיעית לפנה"ס, ודמותו המופיעה בספר במדבר היא אנכרוניזם. קפיצה כזו במכונת הזמן אינה נדירה בכתבים הקדומים, ואם אליהו מופיע עד היום לעיני הזקוקים לו, מדוע לא נקבל כי בלעם האגדי כבר היה באזורנו עוד לפני כניסת בני ישראל לארץ?

סגנונה השירי של כתובת בלעם מתל דיר עלא גם הוא מזכיר את סגנונה של נבואת בלעם של ספר במדבר. הנה כמה שורות מאותה כתובת אניגמטית:

1?[זנה]? ספר [.ב]לעם [.בר בעיר. אש. חזה. אלהן.] הא[.] ויאתו. אלוה. אלהן. בלילה. ו[יאמרו. ל]ה 2כמשא. אל. ויאמרו. ל[בלע]ם. בר בער. כה יפעל [. אל?]א. אתראה. אש. לר[אה. ויפלא ד]עת. 3ויקם. בלעם. מן. מחר [. ויתאב]ל. ימן. [רבן. על משא. אלהן אלו]ה. וליכ[ל. אכל. ויצ]ם[.] ובכ4ה. יבכה. ויעל. עמה. אלוה. וי[אמרו.] לבלעם. בר בער. לם תצם [. ול]ם. תבכה.