הרפתקאות קורח בבית המדרש - במדבר כ"ו | מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה, Michal Patelle - Women of the Wall ת.פרסום: 30/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הניגוד החריף בין גורל קורח ועדתו לבין הופעת בני קורח בראש כמה מזמורי תהלים הניב עוד מדרשים חביבים. מסתבר שהצורך להצדיק או להצטדק הוא מניע יצירתי מאד כשמדובר בדרישת התורה.

במדרש תהלים (בובר) מזמור מ"ה כתוב שכל אחד מהבנים אמר מזמור אחד, ונקראו " ידידים של הקב"ה" ולימדו שירה לפני הקב"ה:

"בשלשה דברים נאמר המזמור הזה, בניצוח במשכיל בשיר, כנגד שלשה בני קרח, ומפני שהם שלשה אמרו שלשה, [ידידות], אמר להם הקב"ה: כל אחד ואחד שלו ידידות הם לפני, מניין אתה יודע שהיו משה ואהרן וכל הגדולים באין לשמוע שירתן של בני קרח, שנאמר `למנצח על שושנים לבני קרח משכיל שיר ידידות`, משמיע ידידים של הקב"ה.

מרד קורח במשה – היתה לו עדנה בדורנו. אחד המדרשים החז"ליים אודות אותו מרד הוליד ביטוי רב משמעות, והוא `טלית שכולה תכלת`.

אמר ליה [אמר לו] קורח למשה רבינו: טלית שכולה תכלת, מהו שתהא פטורה מן הציצית? אמר ליה משה: חייב בציצית! אמר ליה קרח: טלית שכולה תכלת אינה פוטרת עצמה, וארבעה חוטין פוטרין אותה?!" (ילקוט שמעוני, על פי ירושלמי ומדרש רבה)

מה אומר קורח למשה במדרש הומוריסטי זה? `אתה ציווית אותנו לתת פתיל תכלת בטלית, ואני עשיתי לי טלית שכולה תכלת. הטלית ממלאת אותו התפקיד של הפתיל, להזכיר לנו את מצוות התורה. אני רק הידרתי במצווה, ובחרתי להכין לי טלית שכולה תכלת. מה רע בזה?`

מה אומר משה לקורח? `עם מצוות לא מתחכמים. אם אין פתיל תכלת (ציצית) לטלית, לא קיימת את המצווה`.

מה רצו חכמים לומר במדרש זה? האם ליבם היה עם קורח, שרק רצה להדר במצווה, או שמא שותפים היו למשה, שתבע מקורח לקיים את המצווה מילה במילה? על פי מדרשים רבים אחרים, סבורים היו החכמים כי קורח ועדתו חטאו כלפי משה וכלפי מצוות התורה, ומאידך – המדרשים החז"ליים מאפשרים את הסליחה לבני קורח, שכן חזרו בתשובה, על פי מדרשיהם, שרדו את הקטסטרופה, ובניהם אף זכו לכתוב פרקי תהלים.

ומדוע אני אומר כי היתה למרד קורח עדנה בדורנו? אתן את רשות הדיבור לרב אסטבן גוטפריד מ`בית תפילה ישראלי`:

הטלית עם פתיל התכלת, תפקידה להזכיר לנו את מה שחשוב, “למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותיי". אם טלית שכולה תכלת משמשת לאותה מטרה, ואפילו באופן כוללני יותר, מקיף יותר, מחבק יותר – מה רע בזה? למה שאני לא אקיים את התורה בדרכי – או במילים אחרות – האם לא נכון לומר שיש יותר מדרך אחת להיות יהודי?
הרבנות הראשית בישראל בראשותו של הרב הראשי הספרדי, הרב עמאר, הזמין השבוע למעלה מ-100 רבנים לכנס חירום של הרבנים האורתודוקסים בארץ, על מנת להתאחד כדי למנוע את הכרת המדינה ברבנים ביהדות שאינה כמותם. מבחינתם אין מקום לא לטלית שכולה תכלת, ולא לטלית סגולה, ולא לטלית עם פסים, ובטח לא בטלית על אישה חס ושלום… בשבוע כזה, לקראת כנס ה”חירום” של הרב עמאר, טוב לזכור, שאף על פי כן ולמרות הכול – בני קורח לא מתו.