בנות צלפחד והפחד. וגם הר המעברים - במדבר כ"ז | עופר בורין

מאת: עופר בורין, עיצוב תמונה יונה ארזי ת.פרסום: 30/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הסתיימה חלוקת הנחלות העתידית בארץ ישראל.
לפתע מגיעות חמש נשים ותובעות את נחלת אביהן צלפחד, שמת במדבר. הוא היה בנו של מנשה, אך שמו נפקד ממקבלי הנחלות משום שלא היו לו בנים!!
א) וַתִּקְרַבְנָה בְּנוֹת צְלָפְחָד בֶּן-חֵפֶר בֶּן-גִּלְעָד בֶּן-מָכִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה לְמִשְׁפְּחֹת מְנַשֶּׁה בֶן-יוֹסֵף וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה:
ב) וַתַּעֲמֹדְנָה לִפְנֵי משֶׁה וְלִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי הַנְּשִֹיאִם וְכָל-הָעֵדָה פֶּתַח אֹהֶל-מוֹעֵד לֵאמֹר: ...
ד) לָמָּה יִגָּרַע שֵׁם-אָבִינוּ מִתּוֹךְ מִשְׁפַּחְתּוֹ כִּי אֵין לוֹ בֵּן תְּנָה-לָּנוּ אֲחֻזָּה בְּתוֹךְ אֲחֵי אָבִינוּ:

חמשת בנות צלפחד, באות ונעמדות מול משה, אלעזר הכהן, ומול כל העם בפני אוהל מועד, ודורשות לקבל נחלה בקרב נחלת מנשה. הן טוענות שמגיעה להן נחלה כדי להמשיך את שם אביהן, שלא היו לו בנים.
גם היום, בישראל 2019, יש מנהג המקובל במשפחות רבות, בו הירושה ניתנת אך ורק לבנים במשפחה. הבנות לא מקבלות חלק בירושה משום שהן אמורות להתחתן עם גבר שהוא זה שאמור לדאוג להן.
משה מופתע מהדרישה של בנות צלפחד ופונה לאלוהים לקבל תשובה.
תשובת אלוהים מורכבת.
לגבי בנות צלפחד:
ז) כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת נָתֹן תִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזַּת נַחֲלָה בְּתוֹךְ אֲחֵי אֲבִיהֶם וְהַעֲבַרְתָּ אֶת-נַחֲלַת אֲבִיהֶן לָהֶן:

אלוהים מאשר לתת להן נחלה כחלק מהנחלה שניתנה לאחים של אביהן, צלפחד.
ואז אלוהים מרחיב ונותן חוק כללי בנושא חלוקת נחלות לכל בני ישראל:
אם אדם מת ואין לו בנים – יש להעביר את נחלתו לבנותיו.
אם גם אין לו בנות – יש להעביר את נחלתו לאחים שלו (זכרים!)
אם גם אין לו אחים – יש להעביר את נחלתו לאחים של אביו (זכרים!)
אם אין לאביו אחים יש להעביר את הנחלה לשאר הבשר הקרוב ביותר למת (זכר!)
החוק האלוהי מנציח את עליונות הגברים על הנשים. 
לצערי, מצבן של הנשים לו השתפר במידה מספקת עד היום.

אז מה המסר של כל הפרשה הזו, אם בסופו של דבר לא קבלו נשות ישראל חוק המשווה את זכויותיהן לזכויות הגברים? האם פרשה שלמה כזו ניתנה רק כדי לפתור בעיה פרטית של חמשת בנות צלפחד?
אני חושב שהמסר האוניברסאלי שניתן כאן, והוא ניתן דווקא בעניין כה רגיש כמו ירושת נדל"ן לנשים, הוא: אם למישהו יש טענה צודקת (גם אם הוא אישה הטוענת לירושת נדל"ן), עליו להילחם עליה, גם אם הוא נדרש לעמוד מול אלוהים, משה, הכהן הגדול וכל העם. 
בנות צלפחד עמדו על עשיית צדק עם שמו של אביהן וזכו לקבל סיוע מאלוהים!!
את הצדק הפמיניסטי הן לא דרשו וגם לא קבלו. 
הערה: שם האב צלפחד. אפשר שצלפחד הוא חיבור של "צל" ו"פחד". בראייה כזו, בנות צלפחד מראות לנו שהפחד בפני שררה נעלם והופך לצל לעמת האמת.
או בלשונו של הנשיא האמריקני ה-32, פרנקלין דלאנו רוזוולט (FDR): 
The only thing we have to fear, is fear itself
https://www.youtube.com/watch?v=rIKMbma6_dc

ובהמשך הפרק, המעמד העצוב ביותר שקראתי עד כה:
יב) וַיֹּאמֶר יְהוָֹה אֶל-משֶׁה עֲלֵה אֶל-הַר הָעֲבָרִים הַזֶּה וּרְאֵה אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לִבְנֵי יִשְֹרָאֵל:
יג) וְרָאִיתָה אֹתָהּ וְנֶאֱסַפְתָּ אֶל-עַמֶּיךָ גַּם-אָתָּה כַּאֲשֶׁר נֶאֱסַף אַהֲרֹן אָחִיךָ:
יד) כַּאֲשֶׁר מְרִיתֶם פִּי בְּמִדְבַּר-צִן בִּמְרִיבַת הָעֵדָה לְהַקְדִּישֵׁנִי בַמַּיִם לְעֵינֵיהֶם הֵם מֵי-מְרִיבַת קָדֵשׁ מִדְבַּר-צִן:

אלוהים אומר למשה לעלות על הר שנקרא "הר המעברים", להסתכל ממנו על הארץ אותה הבטיח אלוהים לבני ישראל, ואז למות. כלומר – משה רק יראה את הארץ אך לא יזכה להיכנס אליה. 
אלוהים גם נותן הסבר למעמד האכזרי הזה: מאחר ומשה המרה את פי אלוהים בעניין המים (כזכור משה לא דיבר אל הסלע אלא הכה בו במטה פעמיים) אז הוא לא יזכה להיכנס לארץ ישראל.
ההסבר הזה נראה לי דחוק מאוד שלא לומר בלתי מתקבל על הדעת.
כדי להבין את ההסבר שלי, חובה קודם לדעת את המשך הסיפור.
תגובת משה להודעה הקשה של אלוהים היא אצילית ברמה בלתי נתפסת. משה פונה לאלוהים ודורש ממנו למנות לו יורש מתוך דאגה לעם ישראל שיישאר כעדר ללא רועה. משה לא מבקש דבר לעצמו. הוא לא מתלונן ולא בא בטענות.
אלוהים מיד נענה לאתגר וממנה את יהושוע בין נון כיורשו של משה.
יח) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל-משֶׁה קַח-לְךָ אֶת-יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן אִישׁ אֲשֶׁר-רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת-יָדְךָ עָלָיו:
יט) וְהַעֲמַדְתָּ אֹתוֹ לִפְנֵי אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן וְלִפְנֵי כָּל-הָעֵדָה וְצִוִּיתָה אֹתוֹ לְעֵינֵיהֶם: 
כ) וְנָתַתָּה מֵהוֹדְךָ עָלָיו לְמַעַן יִשְׁמְעוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי יִשְֹרָאֵל:

יהושוע בין נון הוא בן לשבט אפרים. הוא לא משבט לוי המקורב למשה, והוא אינו כהן דת. מדובר באיש מעשה שהיה לימין משה במשך כל שנות הנדודים במדבר.
אם כך, התיזה שלי היא, שמשה לא נכנס לארץ ישראל, משום שעם ישראל, כאשר הוא יושב בארצו, לא יכול להיות מנוהל ע"י הנהגה שכל צביונה הוא דתי. החיים בארץ ישראל מחייבים ניהול אזרחי, כאשר כל ענייני הדת והכהונה ממשיכים להיות מטופלים בערוץ מקביל, ע"י אלעזר הכהן, בנו של אהרון.
אלוהים מגדיר כאן את עקרון הפרדת הדת מהמדינה.
בגולה, במדבר, משה ואהרון מתפקדים ביחד, כאשר שניהם הם "אנשי אלוהים".
בארץ ישראל, במדינת ישראל, יש הפרדה. אלעזר ממשיך את ערוץ "אנשי האלוהים" ויהושוע פותח ערוץ חדש, ערוץ ה"ציונות המעשית".
השינוי קורה באופן סמלי במקום שנקרא "הר המעברים". מעבר מגולה למדינה. מעבר מניהול דתי לניהול אזרחי.
יהושוע הוא, אם תרצו, דויד בן גוריון של העת הישנה.