חדש בחדשו לחדשי השנה |  במדבר כ"ח | מני גל 

מאת: מני גל, התמונה פיקסה ביי ת.פרסום: 31/01/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וּבְרָאשֵׁי חָדְשֵׁיכֶם תַּקְרִיבוּ עֹלָה לַיהֹוָה פָּרִים בְּנֵי בָקָר שְׁנַיִם, וְאַיִל אֶחָד, כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם, וּשְׁלֹשָׁה עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת, מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן, לַפָּר הָאֶחָד, וּשְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים סֹלֶת מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לָאַיִל הָאֶחָד, וְעִשָּׂרֹן עִשָּׂרוֹן סֹלֶת, מִנְחָה בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן, לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד, עֹלָה רֵיחַ נִיחֹחַ אִשֶּׁה לַיהֹוָה, וְנִסְכֵּיהֶם חֲצִי הַהִין יִהְיֶה לַפָּר, וּשְׁלִישִׁת הַהִין לָאַיִל, וּרְבִיעִת הַהִין לַכֶּבֶשׂ יָיִן, זֹאת עֹלַת חֹדֶשׁ בְּחָדְשׁוֹ לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה.

כבר בספר שמות פרק י"ב, פסוק ב` מוזכר החודש, וכך נאמר שם: הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. מכאן אפשר להניח, ששילוב החודשים בלוח השנה השמשי אינו עניין מאוחר (תקופת בית שני), כפי שמציעה פרופ` רחל אליאור, אלא אם כן הפסוקים המתייחסים לחודשים ולראשי החודשים הם בגדר תוספת מאוחרת לפסוקי התורה.

על פי הכתוב בספר שמות אנו למדים שהשנה חולקה לחודשים, וכי ניסן היה החודש הראשון למנין החודשים.

כאן, בפרקנו, אנו למדים משהו נוסף, והוא ציון ראש החודש על ידי פולחן קרבנות מיוחד במשכן.

ראש החודש צבר במהלך הדורות מנהגים רבים, וביניהם נזכיר תפילות מיוחדות בבית הכנסת, הכרזה חגיגית על תחילת החודש, הקבלת פני הרב, הבאת מעות למלמדים על ידי התלמידים, קיום סעודה חגיגית, ושימת דגש מיוחד על הנשים דווקא בראש החודש. כבר בתלמוד נאמר כי נשים פטורות ממלאכה בראשי חודשים. אחת ההנמקות היפות למנהג זה קושרת את המחזור הירחי למחזור הנשי, ומשום כך משמש ראש החודש, המתחיל את המחזור הירחי החדש, כיום חג לנשים כולן, שלכל אחת מהן מחזור המתחיל ביום אחר בחודש. לפי ה"אור זרוע", השכר שהנשים עתידות לקבל לעתיד לבוא (ולא כלשון המדרש לעולם הבא) עניינו שההתחדשות הטבעית של האישה תהיה במקביל להתחדשות הלבנה. בדורנו מתחיל להתגבש מנהג חדש, ובו נשים חוגגות בצוותא את ראש החודש; וכך מוצאות הנשים ביטוי לצורך בהעצמה מגדרית במסורת המאד ותיקה של היהדות.

כבר הזכרנו את הברכה הנהוגה בבית הכנסת בשבת שלפני ראש החודש, הנה היא, בגרסה האשכנזית:

יְהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה` אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. שֶׁתְּחַדֵּשׁ עָלֵינוּ אֶת הַחודֶשׁ הַזֶּה לְטובָה וְלִבְרָכָה. וְתִתֶּן לָנוּ חַיִּים אֲרוּכִים. חַיִּים שֶׁל שָׁלום. חַיִּים שֶׁל טובָה. חַיִּים שֶׁל בְּרָכָה. חַיִּים שֶׁל פַּרְנָסָה. חַיִּים שֶׁל חִלּוּץ עֲצָמות. חַיִּים שֶׁיֵשׁ בָּהֶם יִרְאַת שָׁמַיִם וְיִרְאַת חֵטְא. חַיִּים שֶׁאֵין בָּהֶם בּוּשָׁה וּכְלִמָּה. חַיִּים שֶׁל עשֶׁר וְכָבוד. חַיִּים שֶׁתְּהֵא בָנוּ אַהֲבַת תּורָה וְיִרְאַת שָׁמַיִם. חַיִּים שֶׁיְּמַּלֵא ה` מִשְׁאֲלות לִבֵּנוּ לְטובָה. אָמֵן סֶלָה:
מִי שֶׁעָשָׂה נִסִּים לַאֲבותֵינוּ וְגָאַל אותָם מֵעַבְדוּת לְחֵרוּת. הוּא יִגְאַל אותָנוּ בְּקָרוב וִיקַבֵּץ נִדָּחֵינוּ מֵאַרְבַּע כַּנְפות הָאָרֶץ. חֲבֵרִים כָּל יִשְׂרָאֵל וְנאמַר אָמֵן:
ראשׁ חדֶשׁ פלוני יִהְיֶה בְּיום פלוני הַבָּא עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטובָה:
יְחַדְּשֵׁהוּ הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמּו בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּכָל מָקום שֶׁהֵם. לְטובָה וְלִבְרָכָה. לְשָׂשׂון וּלְשִׂמְחָה. לִישׁוּעָה וּלְנֶחָמָה. לְפַרְנָסָה טובָה וּלְכַלְכָּלָה. לְחַיִּים טובִים וּלְשָׁלום. לִשְׁמוּעות טובות. וְלִבְשׂורות טובות. (בחורף וְלִגְשָׁמִים בְּעִתָּם). וְלִרְפוּאָה שְׁלֵמָה. וְלִגְאוּלָה קְרובָה וְנאמַר אָמֵן: