בלי נדר - במדבר ל' | עופר בורין

מאת: עופר בוריו התמונה PIXABUY ת.פרסום: 04/02/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק המפרט את חוקי הנדרים.
נדר הוא למעשה שבועה שאדם לוקח על עצמו, בדרך כלל כדי לחזק את כוחו לעמוד בתנאי מסוים. למשל – "אני נודר שלא לאכול בשר". האדם לא מבטיח לעצמו, אלא נודר, באמירה מפורשת, ובאופן הזה מנסה לחזק את מחויבותו למעשה בכך שהוא מערב גורם שלישי להבטחה - אלוהים. 
בדרך כלל מוסיפים לנדר גם מחיר , למשל – "אני נודר שלא לנהוג יותר במהירות מופרזת ואם זה יקרה אני אשלול לעצמי את הרישיון לכל החיים".
את כל ההקדמה הזו נתתי כדי לברר לעצמי טוב יותר במה מדובר בפרק.
ראשית – נדר שנודר אדם ממין זכר, גבר, אינו ניתן להפרה. מה שהוא נדר הוא חייב לקיים:
ג) אִישׁ כִּי-יִדֹּר נֶדֶר לַיהֹוָה אוֹ-הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל-נַפְשׁוֹ לא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל-הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶֹה: 
במשחק השח קוראים לזה – "נגעת-נסעת". אין דרך חזרה.
----------
המקרה החמור ביותר בנושא הזה הוא מקרה השופט יפתח שנדר (שופטים פרק יא):
ל) וַיִּדַּר יִפְתָּח נֶדֶר לַיהוָה וַיֹּאמַר אִם-נָתוֹן תִּתֵּן אֶת-בְּנֵי עַמּוֹן בְּיָדִי:
לא) וְהָיָה הַיּוֹצֵא אֲשֶׁר יֵצֵא מִדַּלְתֵי בֵיתִי לִקְרָאתִי בְּשׁוּבִי בְשָׁלוֹם מִבְּנֵי עַמּוֹן וְהָיָה לַיהוָה וְהַעֲלִיתִהוּ עוֹלָה:

יפתח נודר לתת לאלוהים עולה (קרבן) בדמות הראשון שיצא לקראתו מדלת ביתו כשישוב מהקרב.
מה הוא חשב לעצמו? שהכלב שלו יכשכש בזנבו ויקדם את פניו? ואם יהיה זה כלב – מדוע להקריב אותו לאלוהים? אולי הוא חשב שזו תהייה כבשה שתבוא לקראתו? אולי איזה פר עול ימים?
מסתבר שמי שיצאה לקראתו היא בתו, שאפילו שם לא ניתן לה.
סתם בת יפתח, שאביה, בעיוורון אמוני מטורף, אכן עומד בנדר שלו ומעלה אותה קורבן:
לט) וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנַיִם חֳדָשִׁים וַתָּשָׁב אֶל-אָבִיהָ וַיַּעַשֹ לָהּ אֶת-נִדְרוֹ אֲשֶׁר נָדָר וְהִיא לא-יָדְעָה אִישׁ וַתְּהִי-חֹק בְּיִשְֹרָאֵל:
--------- 
לעומת זאת, במקרה של אישה הנודרת נדר, יש דרכים להתחרט. 
אם היא צעירה – אבא שלה יכול להתחרט בשמה.
אם היא בוגרת ונשואה – בעלה יכול להתחרט בשמה.
אם היא בוגרת ורווקה או אלמנה – אז היא כמו גבר. אין דרך חזרה.

זוכרים את הגירוש מגן עדן. העונש שקבלה האישה היה: 
טז) אֶל-הָאִשָּׁה אָמַר הַרְבָּה אַרְבֶּה עִצְּבוֹנֵךְ וְהֵרֹנֵךְ בְּעֶצֶב תֵּלְדִי בָנִים וְאֶל-אִישֵׁךְ תְּשׁוּקָתֵךְ וְהוּא יִמְשָׁל-בָּךְ:

כלומר – בעצב תלדי בנים (כנראה שבנות נולדות ללא עצב) והאיש שלך ימשול בך!!
עד כדי כך האיש מושל באישה, שהוא גם יכול לחלץ אותה מנדריה.

אז אפשר להבין את כל זה בראיה של חברה פטריארכלית של לפני 3000 שנה.
אי אפשר לקבל את זה היום, אך ידוע הוא שיש חלקים לא מעטים בחברה שלנו שתקועים מאות ואלפי שנים אחורה.
יש כאן גם העלבה לנשים שכאילו דעתן אינה חכמה מספיק ונדרש גבר שיתקן אותן.
יש כאן גם מצד שני קריאה לנשים שלא להיות אלמנות או רווקות משום שאז הן לכאורה לא מקבלות הגנה אפשרית מגבר שיוכל להפר את נדריהן.
עכשיו אני מבין למה רבים משתמשים בצירוף המילים "בלי נדר" כאשר הם מבטיחים משהו.