הקושאן שלנו - במדבר ל"ג | אורי הייטנר

מאת: אורי הייטנר התמונה pixabay ת.פרסום: 07/02/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ, כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ. וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת הָאָרֶץ.

בנאום בכנס שגרירים ציטטה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי את רש"י המסביר מדוע נפתחה התורה ב"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ": "שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

רצתה חוטובלי לומר, שבהסברה שלנו את צדקתנו בפני אומות העולם, אל לנו להסתפק בטיעוני ביטחון ולהיגרר למלכודת של "ביטחון ישראל מול הצדק לפלשתינאים", אלא עלינו להציג את צדקת תביעתנו על ארץ ישראל, מולדתו ההיסטורית של העם היהודי.

אמרה... והפכה לבדיחה. עומק התגובות לדבריה היו ברמה של: חחחחח

לפני 79 שנים, פעל כאן יהודי חילוני בשם דוד בן גוריון. יו"ר הנהלת הסוכנות הופיע בפני ועדת פיל, ועדת החקירה מטעם הוד מלכותו לחקירת הגורמים לפרוץ מאורעות 36` ("המרד הערבי"). "מאין הגעת לפלשתינה?" שאל אותו הלורד פיל, וב"ג השיב: מפלונסק. "האם יש לך מסמך או שטר מכר הנותן לך, כמי שבא מארץ רחוקה, זכות לתפוס את מקומם של בני הארץ הערבים הגרים בה מזה דורות?" הקשה פיל. ב"ג לא התבלבל. על דוכן העדים היו מונחים ספר תנ"ך והקוראן, עליהם הושבעו העדים. ב"ג נטל בידיו את ספר התנ"ך והצהיר: "זה הקושאן שלנו".

הסצנה הזאת בתום עדותו של ב"ג, לא הייתה אמורה להפתיע את חברי הוועדה. בעדות עצמה, אמר ב"ג דברים דומים: "זכותנו ביחס לארץ ישראל נובעת לא מהמנדט ומהצהרת בלפור, היא קודמת לאלה... התנ"ך הוא המנדט שלנו, התנ"ך שנכתב על ידינו, בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה, הוא הוא המנדט שלנו. זכותנו ההיסטורית קיימת מראשית היות העם היהודי, והצהרת בלפור והמנדט באו לשם הכרת הזכות הזאת ואישורה. הרי נאמר בפירוש בהצהרה ובמנדט, שהעמים מכירים בזכותו של העם היהודי `להקים מחדש את ביתו הלאומי...` זכותנו זו איננה דבר חדש, עובדה היסטורית חדשה... המנדט אישר, כי זכותנו ניתנה לא ב-1917 או ב-1922; בשנים אלה הוכרו קשרינו ההיסטוריים עם א"י ואושרה גם מנימוקים אחרים זכותנו להקים מחדש את ביתנו הלאומי, לבנות מחדש דבר שהיה לנו בעבר ושהיה שלנו במשך כל ההיסטוריה של העם היהודי – ולא דבר חדש הוא זה שאנו באנו לייסדו".

כשדוד בן גוריון דיבר על התנ"ך כקושאן שלנו, הוא התכוון, בין השאר, לפרק שלנו.