מה קרה שם באמת?  במדבר ל"ה | מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה נחלת הכלל ת.פרסום: 12/02/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 

האם נכתב הפרק הזה לפני ההתנחלות בארץ? קרוב לוודאי, שכמו כל פרקי התורה, גם זה נכתב הרבה יותר מאוחר. פרקים רבים מהתורה מכילים הוראות, הנחיות לעתיד, לקראת הכניסה לארץ. לקורא אותם כפשוטם קריאה נאיבית מספקים פרקים אלה תחושה, שמבצע ההתנחלות בארץ כנען תוכנן מראש על ידי האל לפרטי פרטים, כולל אזהרות של האל לגבי מה שיקרה אם מצוות האל לא תקוימנה, כמו, לדוגמה, מצוות הורשת עממי הארץ.

הספר הראשון בתנ"ך, המספר לנו מה התרחש בפועל עם הכניסה לארץ, למרות שקרוב לוודאי שלא נכתב לפני כל אלה שסיפרו `מה קרה אחר כך`, הוא ספר יהושע. פרקים כ` ו-כ"א מספרים על ערי המקלט וערי הלוויים, פחות או יותר בהתאמה למה שמופיע בפרקנו. תיאור נוסף מופיע בפרק ו` של דברי הימים א`.

בהנחה שהדברים נכתבו זמן רב אחרי התרחשותם (מאות 10 עד 7 לפנה"ס?), סביר להניח שרשימות אלה מתארות תמונה אידאלית, ואמינותן ההיסטורית מוטלת בספק. האם הגיעו הלוויים אל ארץ כנען ביחד עם שאר שבטי ישראל (ראו פרופ` קנוהל – `מאין באנו`)? האם הארץ חולקה בין השבטים בתקופה אחת, עם סיום הכיבוש (האם בכלל היה כיבוש מלחמתי כולל, כמו שמספר ספר יהושע?)? והאם ממקומות ישיבתם בכל רחבי הארץ עדיין היתה להם האפשרות לקחת חלק בעבודת המקדש? האם הספיקו המגרשים שמחוץ לערים לפרנסתם של הלוויים? כיצד הגיעו אל 48 ערי הלוויים המעשרות מכל העם? בעניין זה מקובלים עלי דבריו של נדב נאמן (עיון מחודש ברשימת ערי הלויים):

מחבר מאמר זה סבור כי מערכת נחלות השבטים לא שימשה מעולם מסגרת ארגונית, אלא שמלכתחילה נתחברה כתעודה `ספרותית` בעלת מגמות היסטוריוגרפיות מובהקות. במסגרת תיאור זה נכללו כל י"ב השבטים והוא הועלה על הכתב כחלק מן החיבור המקיף שתיאר את תקופת הכיבוש וההתנחלות של עם ישראל... במסגרת זו נציין כי ראיית מערכת נחלות י"ב השבטים כפרי תפיסה ספרותית-היסטוריוגרפית מעיקרה, מציבה בספק את הפירוש המנהלתי-הארגוני שהוצע למערכת ערי הלויים, פירוש שביסודו טמונה הנחה בדבר חלוקה ממשית של הארץ לי"ב נחלות השבטים.