הכל נשאר בשבט - במדבר ל"ו  |מני גל

מאת: מני גל , התמונה סטוקפרש עיבוד תמונה יונה ארזי ת.פרסום: 12/02/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה לִבְנוֹת צְלָפְחָד לֵאמֹר: לַטּוֹב בְּעֵינֵיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים, אַךְ לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים.

נפתח בשאלה האם `מטה` הוא, פשוט `שבט`, או שמא מדובר בקבוצת משפחות קרובות מתוך השבט הגדול יותר? יש המפרשים כך, ויש המפרשים כך.

ראוי לציון הדמיון הסמנטי הכפול בין המילים `שבט` ו`מטה`. משמעות שני המונחים היא גם מקל או ענף, וגם קבוצת משפחות קרובות.

בעל התניא אומר: הנה ענפי האילן נקראים בשם שבטים, ע"ש שהאילן הוא עיקר, ומה שמסתעף ממנו הוא רק הארה בעלמא ממנו, ועדיין צריך הוא ליניקה מגופו של אילן. לכך יקרא שבט.

אראל סגל הלוי מציין גם הוא את הקשר המעניין בין שני המונחים `שבט` ו`מטה`:

שתי המשמעויות של המילה שֵבֶט (ושל מַטֶּה) מלמדות על שני תפקידים מנוגדים של המנהיג - היכולת לגבש צוות, לאחד ביניהם ולהפעיל אותם באופן נעים והרמוני, והיכולת להרתיע ולהפעיל סמכות בהתאם לצורך. שימוש מאוזן בשתי התכונות הללו חיוני לצורך איזון במאבקי כוחות בקבוצה.

וכעת – למשמעות הפסיקה של משה. מחד – מותר לבנות צלפחד לבחור להן בעל כטוב בעיניהן, שכן אב כבר אין להן. בניגוד למה שאנו מכירים מההלכה התלמודית, במות האב מקבל גבר אחר אפוטרופסות על הבנות, כאן מקבלות בנות צלפחד עצמאות מלאה בבחירת בני זוג. ומאידך – מטיל משה עליהן מגבלה: עליהן לצמצם את הבחירה שלהן בתחומי המטה או השבט שלהן, כדי שהנחלות שלהן תישארנה בתחומי השבט. מכאן שפסיקת משה אינה מהפכנית במיוחד. תקדים בנות צלפחד נותר מקרה חד פעמי ומיוחד במינו.

לא נשכח לציין לשבח את תעוזתן של בנות צלפחד, המעלות בפני משה את עניינן. הדבר מתרחש ברגע היסטורי מכונן, ההכנות לכניסה לארץ, וברגעים מעין אלה בוחנים אנשים אופציות לא מקובלות, ולפעמים נוצרים ברגעים אלה מנהגים חדשים ונורמות חדשות.

********

ומה היה לנו בפרקים האחרונים של ספר מדבר, שקריאתו נסתיימה זה עתה? הכנות ראשונות לקראת הכניסה לארץ, עיסוק בגבולות הארץ העברית, רעיון ערי המקלט לרוצחים בשגגה וזכויות השבטים, המשפחות והשנים שבהן על נחלות הקרקע. הייתכן כי תקנות אלה נכתבו מאוחר יותר, כאשר ישב עם ישראל בנחלותיו והחל להתארגן לחיי קבע? האם שילוב תקנות אלה בסיפור ההכנה לכיבוש הארץ נועד להקנות להן תוקף דתי בעל סמכות גדולה במיוחד?