בחירה - דברים י"א | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה סטוקפרש ת.פרסום: 27/02/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק העוסק בבחירה בין טוב לרע, בין ברכה לקללה:
כו רְאֵ֗ה אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לִפְנֵיכֶ֖ם הַיּ֑וֹם בְּרָכָ֖ה וּקְלָלָֽה ׃

בחירה בטוב כוללת שמיעה של מצוות אלוהים:
כז אֶֽת־הַבְּרָכָ֑ה אֲשֶׁ֣ר תִּשְׁמְע֗וּ אֶל־מִצְוֹת֙ יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּֽוֹם ׃

בחירה ברע כוללת אי-שמיעה של מצוות אלוהים והליכה אחרי אלוהים אחרים:
כח וְהַקְּלָלָ֗ה אִם־לֹ֤א תִשְׁמְעוּ֙ אֶל־מִצְוֹת֙ יְהוָ֣ה אֱלֹֽהֵיכֶ֔ם וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י מְצַוֶּ֥ה אֶתְכֶ֖ם הַיּ֑וֹם לָלֶ֗כֶת אַחֲרֵ֛י אֱלֹהִ֥ים אֲחֵרִ֖ים אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־יְדַעְתֶּֽם ׃

מעניין שכאשר מדובר בבחירה ברע, משה מדגיש את נושא הבחירה ללכת אחרי אלוהים אחרים.
מדוע משה מפרט דווקא את הדיבר השני ("לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני...")? מדוע בכלל משה מפרט משהו? הרי במשפט הבחירה בטוב אין כלל פירוט?
לדעתי משה מתייחס בפרק הזה, לאיום הגדול ביותר שהוא רואה לעם כשייכנס לארץ ישראל. הארץ מלאה בעמים עובדי אלילים. עבודת האלילים עשויה להיות כה מפתה, שמשה בוחר לציין אותה בתור הסכנה הגדולה ביותר ממנה יש להישמר מאוד. כאילו אומר משה – הימנעו מעבודה זרה, כל השאר כבר יסתדר.
היום, בישראל של 2019, אין תרבות של עבודת אלילים בארץ ישראל. אז ממה עלינו להיזהר?
אני חושב שיש רובד עמוק יותר בבחירה בין ברכה לקללה – זה לא רק שכר ועונש – זה בעיקר רובד לקיחת האחריות!
משה אומר לנו, שאנחנו אחראים למה שקורה.
בפרק מתואר עד כמה עדינה ארץ ישראל ותלויה בגשם שיבוא משמים:
יא וְהָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹבְרִ֥ים שָׁ֨מָּה֙ לְרִשְׁתָּ֔הּ אֶ֥רֶץ הָרִ֖ים וּבְקָעֹ֑ת לִמְטַ֥ר הַשָּׁמַ֖יִם תִּשְׁתֶּה־מָּֽיִם ׃

כתוצאה מהרגישות הזו דורש אלוהים לשמור על המצוות ואז הוא ידאג שהגשם יבוא בזמן:
יד וְנָתַתִּ֧י מְטַֽר־אַרְצְכֶ֛ם בְּעִתּ֖וֹ יוֹרֶ֣ה וּמַלְק֑וֹשׁ וְאָסַפְתָּ֣ דְגָנֶ֔ךָ וְתִֽירֹשְׁךָ֖ וְיִצְהָרֶֽךָ ׃ טו וְנָתַתִּ֛י עֵ֥שֶׂב בְּשָׂדְךָ֖ לִבְהֶמְתֶּ֑ךָ וְאָכַלְתָּ֖ וְשָׂבָֽעְתָּ ׃

ואם תלכו אחרי עבודת אלילים יהיה רע מאוד, לא ירד גשם והארץ כבר לא תהיה טובה:
טז הִשָּֽׁמְר֣וּ לָכֶ֔ם פֶּ֥ן יִפְתֶּ֖ה לְבַבְכֶ֑ם וְסַרְתֶּ֗ם וַעֲבַדְתֶּם֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם לָהֶֽם ׃ יז וְחָרָ֨ה אַף־יְהוָ֜ה בָּכֶ֗ם וְעָצַ֤ר אֶת־הַשָּׁמַ֨יִם֙ וְלֹֽא־יִהְיֶ֣ה מָטָ֔ר וְהָ֣אֲדָמָ֔ה לֹ֥א תִתֵּ֖ן אֶת־יְבוּלָ֑הּ וַאֲבַדְתֶּ֣ם מְהֵרָ֗ה מֵעַל֙ הָאָ֣רֶץ הַטֹּבָ֔ה אֲשֶׁ֥ר יְהוָ֖ה נֹתֵ֥ן לָכֶֽם ׃

האיזון הנדרש בטבע תלוי במעשים של האנשים.
אלוהים אומר לכולם, למאמינים וללא מאמינים בו, שהם אחראים למה שקורה בעולם. בדיוק כפי שאדם וחווה, מרגע שאכלו מעץ הדעת הפכו להיות אחראים למה שקורה בעולם.
אדם וחווה, מרגע שאכלו מעץ הדעת, עזבו את הגן בעדן ועברו לחיות בעולם האמתי.
בני ישראל, מרגע שקבלו את תורת המוסר של משה, עזבו את מדבר הגן בעדן (שם הם לא היו אחראים על כלום, הכל ניתן להם משמים) ועברו לארץ ישראל, שיכולה להיות עבורם הגן בעדן, אם רק ישמרו על תורת המוסר של משה.

בעיני, בישראל 2019, מסתובבת יותר מדי עבודה זרה ולכן יש סכנה גדולה להמשך הקיום שלנו פה. 
יותר מדי פערים בחברה שיש פוליטיקאים שמקפידים לשמר אותם – זו עבודה זרה.
יותר מדי פערי שכר שיש טייקונים ופוליטיקאים שמקפידים לשמר אותם – זו עבודה זרה.
יותר מדי אנשים שאינם מרגישים שותפים לבנייה של מדינת ישראל כמדינת מופת לאזרחיה – זו עבודה זרה.
יותר מדי אנשים שבשם אלוהים ותורת פוגעים באנשים אחרים – זו עבודה זרה.
יותר מדי דיבורים שלוחי רסן עד כדי אלימות מילולית בוטה ברשת ובאוויר – זו עבודה זרה.
יותר מ 50 שנים של כיבוש – זו עבודה זרה
יותר מדי "אני" – זו עבודה זרה

יענקלה רוטבליט שואל בשיר "ככלות הקול והתמונה":
כי אחרי ככלות הקול והתמונה 
מישהו יכול לשאול בלי כוונה 
מתי בפעם האחרונה 
עשית משהו בשביל מישהו?

תסלם מבצעים ושואלים: "מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?" – הבחירה בידנו.

https://www.youtube.com/watch…