אין מקום ל"עבודת השם" - דברים י"ב | עופר בורין

מאת: עופר בורין, צילום ישראל נטע, פסל : חואן מירו ת.פרסום: 02/03/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פרק העוסק בפולחן "עבודת השם" בארץ ישראל.
משה מצווה על בני ישראל, שבמהלך כיבוש הארץ יחסלו כל זכר של עבודת אלילים שהייתה כנראה מאוד נפוצה באותם זמנים:
ב אַבֵּ֣ד תְּאַבְּדוּן אֶֽת־כָּל־הַמְּקֹמ֞וֹת אֲשֶׁ֧ר עָֽבְדוּ־שָׁ֣ם הַגּוֹיִ֗ם אֲשֶׁ֥ר אַתֶּ֛ם יֹרְשִׁ֥ים אֹתָ֖ם אֶת־אֱלֹהֵיהֶ֑ם עַל־הֶהָרִ֤ים הָֽרָמִים֙ וְעַל־הַגְּבָע֔וֹת וְתַ֖חַת כָּל־עֵ֥ץ רַעֲנָן ׃ ג וְנִתַּצְתֶּ֣ם אֶת־מִזְבּחֹתָ֗ם וְשִׁבַּרְתֶּם֙ אֶת־מַצֵּ֣בֹתָ֔ם וַאֲשֵֽׁרֵיהֶם֙ תִּשְׂרְפ֣וּן בָּאֵ֔שׁ וּפְסִילֵ֥י אֱלֹֽהֵיהֶ֖ם תְּגַדֵּע֑וּן וְאִבַּדְתֶּ֣ם אֶת־שְׁמָ֔ם מִן־הַמָּק֖וֹם הַהֽוּא ׃

ומה לגבי "עבודת אלוהים"? 
כאן משה מצווה שכל מה שמכונה "עבודת אלוהים", קרי, פולחן זבח, שלמים, קורבנות תודה וכו` יתבצע אך ורק במקום אחד בארץ ישראל, מקום אותו יבחר אלוהים.
ד לֹֽא־תַעֲשׂ֣וּן כֵּ֔ן לַיהוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶֽם ׃ ה כִּי אִֽם־אֶל־הַמָּק֞וֹם אֲשֶׁר־יִבְחַ֨ר יְהוָ֤ה אֱלֹֽהֵיכֶם֙ מִכָּל־שִׁבְטֵיכֶ֔ם לָשׂ֥וּם אֶת־שְׁמ֖וֹ שָׁ֑ם לְשִׁכְנ֥וֹ תִדְרְשׁ֖וּ וּבָ֥אתָ שָֽׁמָּה ׃ ו וַהֲבֵאתֶ֣ם שָׁ֗מָּה עֹלֹֽתֵיכֶם֙ וְזִבְחֵיכֶ֔ם וְאֵת֙ מַעְשְׂרֹ֣תֵיכֶ֔ם וְאֵ֖ת תְּרוּמַ֣ת יֶדְכֶ֑ם וְנִדְרֵיכֶם֙ וְנִדְבֹ֣תֵיכֶ֔ם וּבְכֹרֹ֥ת בְּקַרְכֶ֖ם וְצֹאנְכֶֽם ׃

משה גם מציין שביצוע "עבודת השם" רק במקום אחד היא שינוי לעומת מה שעשו בני ישראל במדבר:
ח לֹ֣א תַעֲשׂ֔וּן כְּכֹל אֲשֶׁ֨ר אֲנַ֧חְנוּ עֹשִׂ֛ים פֹּ֖ה הַיּ֑וֹם אִ֖ישׁ כָּל־הַיָּשָׁ֥ר בְּעֵינָֽיו ׃

כאן נדלקה אצלי נורית אדומה. הרי במדבר היו אמורים לבצע את "עבודת השם" אך ורק באוהל מועד, והינה מסתבר שלא כך הוא. משה מתרה בעם ואומר שבמדבר העבודה נעשתה איפה שאנשים רצו – איש כל הישר בעיניו.
המסקנה היא שעם ישראל היה שטוף בעבודה זרה, היא עבודת אלילים, ומשה בעצמו לא הצליח לעצור את זה. מכאן, שמשה חושש מאוד שלאחר מותו הנושא הזה יגבר על "עבודת השם" במקום אחד.

עכשיו הכל מוכן.
כל מה שנשאר הוא שמשה ינקוב באותו מקום שיהוה בוחר בו כמקום לביצוע "עבודת השם".
אבל.... הפתעה.
המיקום או השם של אותו מקום, לא ניתן.

קיומו של המקום הזה מוזכר מספר פעמים בפרק, אולם הוא אינו מוגדר.
אלוהים לא נותן למשה את נקודת הציון כך שלמעשה אין לבני ישראל מקום לבנות בו את מקדש שם אלוהים ול"עבוד" את השם.
מתבקש אם כך לשאול – מדוע המקום הזה לא מוגדר?
יכולים להיות מספר הסברים, למשל:
- כדי שהשבטים לא יריבו ביניהם על מי ישלוט במקום הזה
- כדי שהאויבים לא ידעו על המקום הזה ויילחמו עליו בחוזקה

אני רוצה להציע אופציה אחרת: המקום לא מוגדר משום שאלוהים לא רוצה שיהיה מקום כזה!
אלוהים לא מעונין כלל בעבודת הפולחן והקורבנות.

לכן דורש אלוהים שקודם כל העם יכבוש את הארץ וישמיד כל עדות וזכר לעבודת אלילים. רק לאחר השלמת המשימה הזו, אלוהים מבטיח שיהיה מקום לפולחן קורבנות. זה נעשה כדי לתת מענה לצורך של בני ישראל, שהיו מושפעים מאוד מהסביבה, להאמין שיהיה מקום כזה.
אלוהים ומשה נותנים לנו כאן כיוון חדש – השמידו את כל עבודת האלילים, גם זו הנראית לעין בדמות פסלים ומזבחים וגם זו שאינה נראית לעין ונמצאת בלבבות (כלומר- תהיו אנשים טובים, תשפטו משפט צדק, תעזרו לחלש וכו`). לאחר שתצליחו במשימה הזו, רק אז, תקבלו את המיקום המדויק שבו אלוהים רוצה שתקימו מקדש עבור שמו. 
אלוהים ומשה יודעים שכאשר מלאכת השלמת חיסול עבודת האלילים תושלם, ממילא הצורך בבית מקדש ל"עבודת השם" כבר לא יידרש.
בכל הפעמים בהיסטוריה היהודית בהן נבנה בית המקדש הוא לבסוף נחרב והעם יצא לגלות ארוכה וכואבת.
הרמז לסיבות לכך ניתן בפרק הזה – עבודת האלילים במשמעות העמוקה שלה עדיין קיימת וקיום בית מקדש אינו ראוי שכלל יבוא לידי ביצוע.

פרק יב`, העוסק באופן ביצוע הפולחן בארץ ישראל למעשה קורא לנו לבטל את עבודת פולחן האלילים ולוותר גם על "עבודת השם" הקשורה לבית המקדש ולקורבנות.