לאן עולים לרגל ולמה רודפים צדק - דברים ט"ז | עופר בורין

מאת: עופר בורין , צילום: יונה ארזי ת.פרסום: 06/03/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

רוב הפרק עוסק במצוות העלייה לרגל למקום שבו על האדם להראות את עצמו לאלוהים ולקיים את מצוות העלייה לרגל.
שלוש פעמים בשנה (פסח, שבועות וסוכות) על האדם לקיים את המצווה הזו:
טז שָׁל֣וֹשׁ פְּעָמִ֣ים׀ בַּשָּׁנָ֡ה יֵרָאֶ֨ה כָל־זְכוּרְךָ֜ אֶת־פְּנֵ֣י׀ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֗יךָ בַּמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר יִבְחָ֔ר בְּחַ֧ג הַמַּצּ֛וֹת וּבְחַ֥ג הַשָּׁבֻע֖וֹת וּבְחַ֣ג הַסֻּכּ֑וֹת וְלֹ֧א יֵרָאֶ֛ה אֶת־פְּנֵ֥י יְהוָ֖ה רֵיקָֽם ׃ יז אִ֖ישׁ כְּמַתְּנַ֣ת יָד֑וֹ כְּבִרְכַּ֛ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ אֲשֶׁ֥ר נָֽתַן־לָֽךְ ׃

גם בפרק הזה, כמו בפרקים קודמים, משה אינו מגדיר איפה הוא המקום שאליו צריך לעלות בחגים האלה. 
כבר כתבתי אז, שלדעתי לא סתם אלוהים ומשה לא מגדירים את המקום הזה. הסיבה היא, לדעתי, שאין כלל כוונה להגדיר את המקום הזה, וזאת כדי למנוע הפיכתו לקדוש – ברגע שמקום הופך לקדוש הרי שהוא עצמו הופך למקור לעבודת אלילים. 
פעמיים בעבר בנה עם ישראל את המקום הזה בירושלים, ופעמיים נחרב המקום והעם יצא לגלות.

בהמשך הפרק מעלה משה נושא אחר לחלוטין – שלושה פסוקים שמהדהדים עד היום:
יח שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙ בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר יְהוָ֧ה אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ וְשָׁפְט֥וּ אֶת־הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק ׃ יט לֹא־תַטֶּ֣ה מִשְׁפָּ֔ט לֹ֥א תַכִּ֖יר פָּנִ֑ים וְלֹא־תִקַּ֣ח שֹׁ֔חַד כִּ֣י הַשֹּׁ֗חַד יְעַוֵּר֙ עֵינֵ֣י חֲכָמִ֔ים וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽם ׃ כ צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙ וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ ׃

משה מצווה להקים מערך אכיפה ושפיטה (שוטרים ושופטים) שישפוט את העם משפט צדק. כל כך רלוונטי עד היום – משפט צדק לא שווה הרבה אם אין בצדו אכיפה צודקת. אני מאוד מקווה ששוטרי ושופטי ישראל יודעים ומכירים את הפסוק הזה, ובייחוד את זה שאחריו – צדק צדק תרדוף!
מדוע יש לרדוף את הצדק פעמיים? למה כתוב "צדק צדק תרדוף" ולא הסתפק משה "בצדק תרדוף"?
אני חושב שמשה רצה לומר לשוטרים, לשופטים ולשאר בני ישראל, שהצדק הוא מאוד חמקמק ואינו חד – משמעי. גם אם אתה חושב שהגעת למשפט צדק, הרי שעליך להמשיך ולבדוק כדי למצוא צדק שיהיה גם צודק. 
ובנוסף, רדיפת הצדק היא עניין אינסופי. 
רק צדק שהוא גם צודק, יאפשר את המשך הפסוק "למען תחיה". כלומר – לנגד עיני משה עומד הכורח לחיות לפני הדרישה לצדק! אם הצדק מוביל למוות, יש להמשיך ולחפש צדק שיהיה צודק במובן שיאפשר חיים.

לא לכל המצוות מספקת התורה הסבר.
למצוות רדיפת הצדק יש הסבר מאלף – למען תחייה וירשת את הארץ.
אין חיים בלי צדק ואין ירושת הארץ מבלי שאנשיה יהיו רודפי צדק.
כל ההבטחה האלוהית לארץ ישראל לעם ישראל עומדת כאן למבחן הצדק.
מאלף איך ציווי כל כך מדויק ומצומצם במילים, חוצה אלפי שנים ומגיע ישר לישראל המודרנית, המתמודדת מול קנאים לארץ ישראל, שלא מבינים שקנאותם לארץ ישראל בטלה בשישים אל מול עוולות חוסר הצדק המתחוללות כאן חדשות לבקרים, גם בתוך המדינה והחברה הישראלית וגם כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים.