היכן העי?  יהושע ח' | מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה נחלת הכלל ת.פרסום: 13/04/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

המילה `עי` מתאימה לאתר חרב. זו משמעות המונח מבחינה לשונית. את סיפור כיבוש העי והחרבתה חותם הפסוק: `וַיִּשְׂרֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעָי, וַיְשִׂימֶהָ תֵּל עוֹלָם שְׁמָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה`. כלומר – בזמן גיבוש הסיפור, כפי שאנו מכירים אותו מספר יהושע, היה המקום חרב. ניסיונות לזהות את מקומה של העי נמשכו לאורך מאה וחמישים השנים האחרונות, כשככל שהתפתח מדע הארכיאולוגיה, נפסלו הזיהויים המוקדמים, ואחרים תפסו את מקומם.

כמובן, אפשר ללכת לקצה, ולומר שהסיפור חסר גרעין אמת היסטורית, וכי העי היא עיר דמיונית, אבל הפירוט הרב של המעשה בכיבוש העי מפתה לחפש למרות הכל אתר עתיק, שיכול להתאים למסופר במקרא.

הזיהוי הראשוני של העי היה עם חורבת א-תל, אתר עתיק גדול במיוחד בחבל בנימין, בקרבת בית-אל, כשגיא מפריד בין השתים, אולי כמסופר ביהושע. בא-תל נחפרה לפני עשרות שנים עיר כנענית גדולה, שחרבה עוד לפני תקופת האבות, כאלף שנה לפני ימי יהושע, ודווקא בתקופת ההתנחלות והשופטים הוקם עליה כפר קטן יותר. ככל שהתבהרה תמונת הזמנים של אתר זה, נעשה ברור, שבימי יהושע היתה העיר הקדומה חרבה. גם העובדה שבמקום זה חודש הישוב בתקופת ההתנחלות סותר את הכתוב בפרקנו, כאילו המקום נותר חרב `עד היום הזה`.

החל משנות ה-90 נעשו מספר סקרים וחפירות בחבל בנימין, ואחת התקוות של הארכיאולוגים היא למצוא בסביבה שרידים של עיר כנענית מתקופת יהושע. זה ייקח עוד זמן, והתוצאות לא תהיינה חד-משמעיות, אך זה עדיף על פני הטענה, שכל הכתוב ביהושע הוא אגדה...

אגב, גם זיהויה של בית-אל, שעד היום מקובל כמקום בו נמצא הכפר ביתין, שאולי משמר עדיין את השם הקדום, דורש חידוד והבהרה. אמנם במקום נמצאו שרידים של עיר כנענית ושל עיר מאוחרת יותר, ישראלית, אבל הניסיונות למצוא גם שרידים של מקדש או של אתר פולחן, כפי שבית-אל המקראית היתה, העלו עד עתה חרס בידי החופרים. ההנחה המקובלת כיום היא, כי המקדש עוד יימצא, אך מחוץ לתחומי העיר, כמו שהיה במקומות רבים, וכי גם המקרא הבחין בין שמה של העיר – לוז, ובין שם אתר הפולחן – בית-אל.