אטדים ו"משחקי הכס" - שופטים ט' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה, משל יותם בגן רינה סמילנסקי ברחובות, צילום: ד"ר אבישי טייכר ת.פרסום: 20/05/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

אבימלך, בנו של גדעון, נבחר למלך ע"י מושלי שכם.
בדרכו למלוכה, שוכר אבימלך כנופית פושעים ובעזרתה הוא רוצח את שבעים האחים שלו, בני גדעון:
ד וַיִּתְּנוּ־לוֹ֙ שִׁבְעִ֣ים כֶּ֔סֶף מִבֵּ֖ית בַּ֣עַל בְּרִ֑ית וַיִּשְׂכֹּ֨ר בָּהֶ֜ם אֲבִימֶ֗לֶךְ אֲנָשִׁ֤ים רֵיקִים֙ וּפֹ֣חֲזִ֔ים וַיֵּלְכ֖וּ אַחֲרָֽיו ׃ ה וַיָּבֹ֤א בֵית־אָבִיו֙ עָפְרָ֔תָה וַֽיַּהֲרֹ֞ג אֶת־אֶחָ֧יו בְּנֵֽי־יְרֻבַּ֛עַל שִׁבְעִ֥ים אִ֖ישׁ עַל־אֶ֣בֶן אֶחָ֑ת וַיִּוָּתֵ֞ר יוֹתָ֧ם בֶּן־יְרֻבַּ֛עַל הַקָּטֹ֖ן כִּ֥י נֶחְבָּֽא ׃

אחד מהם, יותם, נמלט מהרצח הפוליטי ההמוני, עולה על הר גריזים, צועק את "משל יותם" ואז בורח מזעם אנשי שכם.

המשל הוא פשוט:
העצים בקשו להם מלך.
פנו לעץ הזית ובקשו שימלוך עליהם. עץ הזית מסרב משום שהוא אוהב לתת זיתים לעולם ואינו מוכן להפסיק לעסוק במלאכתו ולהקדיש עצמו למלוכה.
פנו לעץ התאנה ובקשו שימלוך עליהם. עץ התאנה מסרב משום שהוא אוהב לתת תאנים לעולם ואינו מוכן לחדול ממלאכתו ולהקדיש עצמו למלוכה.
פנו לעץ הגפן – נו, התשובה בוודאי ברורה לכם.
ואז פנו לאטד, שאין בו שום שימוש בעולם, אפילו צל אינו נותן, והוא מסכים להיות מלך.
ויותם מזהיר את מושלי שכם שאבימלך, אותו הם הופכים למלך, אינו אלא אטד שבסופו של דבר הוא והם יחוסלו.
נבואתו של יותם מתגשמת עוד בפרק הזה (נדבר על זה בהמשך).

לדעתי, אות המפתח בפרק הזה היא האות "ת", האחרונה שבלוח האותיות שלנו.
כתוב בפרק שאבימלך מלך 3 שנים:
כב וַיָּ֧שַׂר אֲבִימֶ֛לֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל שָׁלֹ֥שׁ שָׁנִֽים ׃

אבימלך מלך, כאשר מילת הפעולה לתיאור המלוכה שלו היא וישר, מלשון שררה, כאילו עומד הוא מעל העם, מטיל עליו מורא ופחד, והעם משרת אותו.
לו רק היה אבימלך מוסיף "ת" לתפקודו, הרי שהיה נכתב עליו:
"וישרת אבימלך את ישראל שנים הרבה ....."
משל יותם בא לומר לבוחרים במלך, לבחור במלך שלדעתם יבוא לשרת אותם ולא יבוא לשרת את עצמו בדרך של שררה והפחדה, כפי שנהג אבימלך.
משל יותם בא לומר לכל אותם אדישים, המעדיפים להישאר בד` אמותיהם ולעסוק במלאכתם, המסרבים להשתתף במלאכת השילטון, שהתוצאה של אדישותם תהייה בסופו של דבר על ראשם.
כל קשר למציאות הפוליטית של ישראל 2019 היא על דעת הקורא.
-----
ולעניין התגשמות משל יותם:
אבימלך אכן מלך 3 שנים. 
כאשר קם "געל בן עבד" ומחליט למרוד באבימלך, נודע הדבר לראש העיר שכם ששמו "זבול", והוא מגלה את המזימה לאבימלך.
הוא ממליץ לאבימלך לבוא השכם בבוקר עם צבאו ולפשוט על העיר שכם וחסל את "געל בן עבד" ואנשיו.
בבוקר, עת מגיע אבימלך עם אנשיו מההרים, משוחחים "געל בן עבד" ו"זבול" בשער העיר.
"געל" אומר ל"זבול":
הִנֵּה־עָ֣ם יוֹרֵ֔ד מֵרָאשֵׁ֖י הֶהָרִ֑ים
אבל "זבול" מרגיע אותו ועונה לו:
וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ זְבֻ֔ל אֵ֣ת צֵ֧ל הֶהָרִ֛ים אַתָּ֥ה רֹאֶ֖ה כָּאֲנָשִֽׁים ׃
כלומר – מה פתאום! מה שאתה רואה זה צל הרים ולא אנשים.
"געל" מתעכב בשיחה עם "זבול" ואבימלך מנצל את הזמן, פושט על העיר ומחסל את ההתנגדות.
הביטוי: "רואה צל הרים כהרים", המתאר אדם הססן המפחד מדברים לא אמתיים, לקוח מכאן. היופי הוא שהביטוי השגור היום הוא מעט שונה ולמעשה הפוך במשמעותו. "געל" ראה איום אמיתי ולא "צל הרים".

אבימלך ממשיך ונלחם במתנגדיו במספר ערים נוספות, עד שבאחד המקומות, עת הוא נערך לשרוף את מתנגדיו שהתבצרו במגדל שמירה, זורקת עליו אישה מראש המגדל חפץ כבד. אבימלך נפצע אנושות ומבקש מעוזרו להרוג אותו כדי שלא יאמרו שהוא מת מיד אישה.
נבוַיָּבֹ֤א אֲבִימֶ֨לֶךְ֙ עַד־הַמִּגְדָּ֔ל וַיִּלָּ֖חֶם בּ֑וֹ וַיִּגַּ֛שׁ עַד־פֶּ֥תַח הַמִּגְדָּ֖ל לְשָׂרְפ֥וֹ בָאֵֽשׁ ׃ נג וַתַּשְׁלֵ֞ךְ אִשָּׁ֥ה אַחַ֛ת פֶּ֥לַח רֶ֖כֶב עַל־רֹ֣אשׁ אֲבִימֶ֑לֶךְ וַתָּ֖רִץ אֶת־גֻּלְגָּלְתּֽוֹ ׃ נד וַיִּקְרָ֨א מְהֵרָ֜ה אֶל־הַנַּ֣עַר׀ נֹשֵׂ֣א כֵלָ֗יו וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ שְׁלֹ֤ף חַרְבְּךָ֙ וּמ֣וֹתְתֵ֔נִי פֶּן־יֹ֥אמְרוּ לִ֖י אִשָּׁ֣ה הֲרָגָ֑תְהוּ וַיִּדְקְרֵ֥הוּ נַעֲר֖וֹ וַיָּמֹֽת ׃

זהו. 
כך מסתיים סיפורו של אבימלך, בן גדעון, שהיה האטד ששרף את עצי הפרי.
ההיסטוריה האנושית רצופה באטדים שהביאו אסונות על עמים רבים ועל עמם שלהם.

היזהרו מאטדים ועמדו על המשמר. 
אטדים הם איום אמיתי. 
ניתן לזהות אותם משום שהם מושלים באמצעות שררה, הטלת אימה ופחד.
והם אינם "צל הרים".

ולחובבי "משחקי הכס" – בפרק האחרון ששודר השבוע, הפרק הלפני אחרון של עונת הסיום, חזינו במלכה המחליטה למלוך באמצעות הטלת מורא ופחד.
אינני יודע מה יקרה לאותה מלכה בפרק האחרון, אבל עפ"י משל יותם, אטד היא וסופה קרוב.