וַתִּקְצַ֥ר נַפְשׁ֖וֹ בַּעֲמַ֥ל יִשְׂרָאֵֽל - שופטים י' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה, פסל של אל, ראש הפנתיאון הכנעני, משנת 1400-1200 לפנה"ס, נמצא בחפירות במגידו. ת.פרסום: 20/05/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

עוד שני שופטים מוזכרים כאן בקצרה:
"תולע בן פואה" משבט יששכר ו"יאיר הגלעדי". כל אחד מהם שפט את ישראל כעשרים שנה.
אבל, בני ישראל עושים הרע ועובדים כל מיני אלילים:
ו וַיֹּסִ֣פוּ׀ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל לַעֲשׂ֣וֹת הָרַע֮ בְּעֵינֵ֣י יְהוָה֒ וַיַּעַבְד֣וּ אֶת־הַבְּעָלִ֣ים וְאֶת־הָעַשְׁתָּר֡וֹת וְאֶת־אֱלֹהֵ֣י אֲרָם֩ וְאֶת־אֱלֹהֵ֨י צִיד֜וֹן וְאֵ֣ת׀ אֱלֹהֵ֣י מוֹאָ֗ב וְאֵת֙ אֱלֹהֵ֣י בְנֵי־עַמּ֔וֹן וְאֵ֖ת אֱלֹהֵ֣י פְלִשְׁתִּ֑ים וַיַּעַזְב֥וּ אֶת־יְהוָ֖ה וְלֹ֥א עֲבָדֽוּהוּ

בני ישראל עובדים את האלילים הבאים:
1. בעלים 
2. עשתרות 
3. אלהי ארם 
4. אלהי צידון
5. אלהי מואב
6. אלוהי בני עמון
7. אלהי פלשתים

מגוון מרתק של אלילים.

התוצאה ברורה – יהוה כועס ונותן את ישראל ביד פלישתים וביד בני עמון.
ההמשך גם הוא ברור – בני ישראל מייללים ומבקשים סליחה מיהוה.
הם אפילו מבינים שהצרות שלהם נובעות מכך שעזבו את יהוה:
י וַֽיִּזְעֲקוּ֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל אֶל־יְהוָ֖ה לֵאמֹ֑ר חָטָ֣אנוּ לָ֔ךְ וְכִ֤י עָזַ֨בְנוּ֙ אֶת־אֱלֹהֵ֔ינוּ וַֽנַּעֲבֹ֖ד אֶת־הַבְּעָלִֽים ׃

ואז – טוויסט בעלילה. 
יהוה, לא שולח שופט תורן להצלת בני ישראל אלא מודיע לבני ישראל, שמאחר והם כפויי טובה למרות כל ההצלות והניצחונות שהוא הביא להם, הם יכולים מצידו ללכת ולחפש את החברים שלהם במקום אחר:
יד לְכ֗וּ וְזַֽעֲקוּ֙ אֶל־הָ֣אֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁ֥ר בְּחַרְתֶּ֖ם בָּ֑ם הֵ֛מָּה יוֹשִׁ֥יעוּ לָכֶ֖ם בְּעֵ֥ת צָרַתְכֶֽם ׃

זה ממש מלחיץ את בני ישראל והם מסירים מעצמם את העבודה הזרה:
טו וַיֹּאמְר֨וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֤ל אֶל־יְהוָה֙ חָטָ֔אנוּ עֲשֵׂה־אַתָּ֣ה לָ֔נוּ כְּכָל־הַטּ֖וֹב בְּעֵינֶ֑יךָ אַ֛ךְ הַצִּילֵ֥נוּ נָ֖א הַיּ֥וֹם הַזֶּֽה ׃ טז וַיָּסִ֜ירוּ אֶת־אֱלֹהֵ֤י הַנֵּכָר֙ מִקִּרְבָּ֔ם וַיַּעַבְד֖וּ אֶת־יְהוָ֑ה וַתִּקְצַ֥ר נַפְשׁ֖וֹ בַּעֲמַ֥ל יִשְׂרָאֵֽל ׃

סוף הפסוק הוא מרתק: וַתִּקְצַ֥ר נַפְשׁ֖וֹ בַּעֲמַ֥ל יִשְׂרָאֵֽל ׃
משפט שזוכה לפרשנויות רבות.
מהו עמל ישראל שקצרה נפשו של אלוהים ממנו, ומה פרוש: "תקצר נפשו".
האם עמל ישראל הוא סבל ישראל?
האם עמל ישראל הוא יללות ישראל?
האם עמל ישראל הוא החזרה לעבודת יהוה?
והאם קצרה נפשו של יהוה מלשמוע את היללות והתחינות של עם ישראל?
או אולי קצרה נפשו, בעקבות החזרה של העם לעבוד אותו, לחזור ולהושיע את העם?

אני חושב שהכוונה היא שקצרה נפשו (נמאס לאלוהים) מעמל ישראל (מכל ההתנהלות כולה של עם ישראל – עבודת האלילים, הבכי, בקשת העזרה, החזרה בתשובה וכו`).
ומדוע קצרה נפשו?
משום שאם עם ישראל לא מסוגל להתנהג באופן מוסרי וללא עבודת אלילים, פעם אחר פעם, אז כל התפילות, היללות, החזרה בתשובה (שאין בה אמת), הבכי והנהי – כל אלה – מאס בהם יהוה.
אין לאלוהים אפילו רצון להשמיד את העם, כפי שרצה לעשות ומשה עצר בעדו.
הוא פשוט עוזב את העם לגורלו.

אני חושב שגם היום, ככל שבחברה הישראלית גדל כוחם המספרי של נושאי שם אלוהים לשווא, כך גדלה הסכנה לקיומה של המדינה.