באג בתכנית האלוהית - שופטים י"ג | מני גל

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 26/05/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ולזה בא היִעוּד לאשת מנוח, שהיא הרה, ותלד בן, והוא יחל להושיע את ישראל מיד פלשתים... ולפי שהיה גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם, שעתיד שמשון לרדוף אחרי הנשים וללקות בהם, התחכם השם יתברך מלידה ומבטן ומהריון למנעו מזה, ולזה רצה שיהיה נזיר אלהים, כי ההמנע (ההימנעות) משתיית יין מועיל מאד לזה העניין, כאומרם: `כל הרואה סוטה בקלקולה, יזיר עצמו מן היין`. ולזאת הסיבה בעינה מנע (את) אמו בעת היותה הרה ממנו משתיית היין והשכר, והזהיר אותה מאכילת כל טומאה, להורות על קדושת הנער הילוד, כי זה ממה שיישירם להנהיגו בקדושה, ויהיה עוד זה סיבה לחנכו אֶל שיהיה פרוש מהבלי העולם, מהתאוות הגופניות (רלב"ג)

מי היה רלב"ג? מתארת הויקיפדיה: רבי לוי בן גרשום, ובכינויו הלועזי : מגיסטר ליאו הבריאוס (1288 – 1344) היה פרשן מקרא, רופא, מדען, מהנדס, אסטרונום, מתמטיקאי ומחשובי הפילוסופים היהודיים. הוא פעל בחבל פרובאנס שבדרום צרפת.

מה אומר רלב"ג על יעודו של שמשון, על מעורבותו של האל ביעוד זה, ומה הוא רומז לגבי מידת ההצלחה של התכנית האלוהית? היעוד העיקרי של שמשון היה עוד טרם לידתו להושיע את ישראל מיד פלשתים. האל ידע מראש מה תהיינה תכונותיו של נושא היעוד שלו, ובראשן – משיכתו לנשים והנטייה להסתבך בקשרים אלה עם הנשים. כדי למנוע את אותו מרכיב לא רצוי של הסתבכות עם נשים הורה האל לאם שמשון לא לשתות יין בעת ההריון, ולגדל את הנער כנזיר משכר. ההימנעות משכר אמורה להצילו מהסתבכות עם נשים.

איפה הפרדוקס, שרלב"ג אינו יכול לפתור, משום שהוא אימננטי לדמותו של גיבור האגדה? עלילותיו של שמשון שסיבכו אותו עם נשים, הן שגרמו להסתבכויותיו עם הפלשתים, ואלה הובילו להרג הרב שהרג שמשון באויבים אלה. לו לא הסתבך שמשון בקשריו עם נשים פלשתיות, לא היה קורה כל השאר, ושמשון לא היה מושיע את ישראל מיד פלשתים. בנוסף לכך, נזירותו של שמשון מיין לא עשתה את העבודה – משיכתו לנשים בעייתיות לא פחתה.

מה עוד לא בסדר בסיפור, כמו שרלב"ג מנסה לספר לנו?

א. אלוהים, היודע הכל, צריך היה לדעת, כי שמשון, יציר כפיו, הוא פרובלמטי. מדוע לא יכול היה האל לחולל נס אחר, ולהוליד מאשת מנוח ילד שיצמח למנהיג צבאי כריזמטי, שיושיע את ישראל מיד פלשתים בדרך מהוגנת יותר?

ב. ואם אלוהים, היודע הכל, בחר בטיפוס יוצא הדופן למלא את השליחות, אין להטיל כל אשמה על שמשון, שהיה מעין בובה המופעלת מלמעלה.

רלב"ג, כמו שמספרים לנו, לא היה קוטל קנים מבחינה רציונלית. מי שיצא לו שם של מדען ופילוסוף מפתיע אותנו בהסבר, שפשוט אינו מתקבל על הדעת. איך לא הבחין רלב"ג, שהאל, על פי הסברו, התחכם למנוע משמשון לשתות יין, ונכשל בתכניתו?