עולם חדש נברא יש מאין - שמו"א א' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 05/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק הראשון של ספר שמואל נולד שמואל. נביא ומנהיג גדול לעם ישראל.
שמואל נולד מחנה, חנה שהייתה עקרה.
כן כן, שוב אותו משחק ברחם האישה. האישה עקרה עד שיום אחד, אלוהים מתערב, והיא יולדת בן שממנו נברא עולם חדש (בתנ"ך לצערי זה תמיד בן, אבל זו בהחלט יכולה להיות גם בת).
הדרך שבה התנ"ך רומז לנו שהולך לקרות משהו חדש, תפנית היסטורית חשובה, היא הולדת ילד מאישה עקרה.
האם התפנית תביא למשהו טוב או רע – זה כבר עניין של בחירה ארצית. לפעמים יצא משהו טוב (למשל יצחק) ולפעמים משהו רע (למשל שמשון).
ניסיתי לפצח את הקוד המקראי הזה, ולדעתי הוא טמון במילה הראשונה בתנ"ך – בראשית. אולי בראשית נכון לכתוב באופן הבא – ברא איש.
אז נכון - הכפלתי את האלף באמצע המילה, והוספתי רווח, והשמטתי את הת` שבסופה, ומצאתי שכדי שתהיה בראשית מלשון התחלה חדשה, צריך לברוא איש, יש מאין.
בריאת איש יש מאין היא כמו לידה מאישה עקרה.
במקרה של שמואל זה גם מגיע אחרי ה"תוהו ובוהו" של סוף ספר שופטים – כמה סמלי שמהתוהו ובוהו ייוולד עולם חדש!
אז בכל פעם שאומרים לנו שההנהגה הקיימת היא היחידה האפשרית, נדע שמנהיגים שיובילו דרך חדשה הם אנשים שנוצרים יש מאין.
-----
הערה:
יש בפרק שני ביטויים שהגיעו עד לימינו.
ה וּלְחַנָּ֕ה יִתֵּ֛ן מָנָ֥ה אַחַ֖ת אַפָּ֑יִם כִּ֤י אֶת־חַנָּה֙ אָהֵ֔ב וַֽיהוָ֖ה סָגַ֥ר רַחְמָֽהּ ׃

אלקנה, נתן מהזבח ליהוה, מנות רגילות לפנינה(אשתו השניה) וילדיה, ואילו לחנה נתן מנה גדולה יותר, וזאת כאות לאהבתו למרות היותה עקרה. היום הביטוי "מנה אחת אפים" מתקשר לעונש כפול ומכופל. בדיוק הפוך מהמקור.

הביטוי השני הוא:
כז אֶל־הַנַּ֥עַר הַזֶּ֖ה הִתְפַּלָּ֑לְתִּי וַיִּתֵּ֨ן יְהוָ֥ה לִי֙ אֶת־שְׁאֵ֣לָתִ֔י אֲשֶׁ֥ר שָׁאַ֖לְתִּי מֵעִמּֽוֹ ׃

לנער הזה התפללתי, אומרת חנה על שמואל בנה אותו היא מתעתדת למסור, לאחר שייגמל, לבית המקדש שיעבוד את יהוה.
הביטוי הגיע לימינו בדרך כלל במובנו השלילי (לא לנער הזה פיללתי == זו לא התוצאה לה קיוויתי).
גם כאן – הביטוי המודרני הפוך למקור המקראי.

אבל הביטוי הזה הגיע גם לשירו של הרב שמואל קרו, גבריאל, אותו הלחין צביקה פיק ובוצע ע"י עופרה חזה ז"ל:
https://www.youtube.com/watch?v=7kaUZthf-GQ