וַתִּקְרָ֣א לַנַּ֗עַר אִֽי־כָבוֹד֙ - שמו"א א ד' | עופר בורין

מאת: עופר בורין, התמונה - ציור קיר מבית הכנסת בדורה אירופוס 245 לס' ת.פרסום: 09/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 ישראל, לאחר שנודעה ההתגלות לשמואל, מחליטים לצאת לקרב מול פלישתים.

הקרב מסתיים בתבוסת ישראל ו 4,000 הרוגים.
זקני ישראל מתכנסים לתחקיר והמסקנה שלהם היא שצריך להשתמש בנשק יום הדין – לקחת את ארון הברית להשתתף בקרב:
ג וַיָּבֹ֣א הָעָם֮ אֶל־הַֽמַּחֲנֶה֒ וַיֹּֽאמְרוּ֙ זִקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל לָ֣מָּה נְגָפָ֧נוּ יְהוָ֛ה הַיּ֖וֹם לִפְנֵ֣י פְלִשְׁתִּ֑ים נִקְחָ֧ה אֵלֵ֣ינוּ מִשִּׁלֹ֗ה אֶת־אֲרוֹן֙ בְּרִ֣ית יְהוָ֔ה וְיָבֹ֣א בְקִרְבֵּ֔נוּ וְיֹשִׁעֵ֖נוּ מִכַּ֥ף אֹיְבֵֽינוּ ׃

שליחים יוצאים לשילה, לוקחים משם את ארון הברית ויוצאים עם לוחמי ישראל המשולהבים לקרב נוסף מול פלישתים.
והתוצאה: הקרב מסתיים בתבוסת ישראל, 30,000 הרוגים, מות פנחס וחפני (בניו של הכהן הגדול עלי), שלקחו אתם את ארון הברית לקרב, ו.... ארון הברית נלקח בשבי הפלישתים!
איזה כישלון - מסתבר שארון הברית לא עוזר.
הידיעה המרה מגיעה לעלי הכהן - בן 98, בקושי רואה, אבל שומע היטב.
השליח מוסר לו כי ישראל נגפו מפני פלישתים– עלי שומע ולא מגיב.
השליח מוסיף כי הייתה מגיפה גדולה בצבא ישראל – עלי שומע ולא מגיב.
השליח מוסיף כי שני בניו של עלי נהרגו בקרב – עלי שומע ולא מגיב (את זה כבר בישר לו איש האלוהים בפרק הקודם)
השליח מוסיף כי ארון הברית נלקח בשבי הפלישתים – עלי שומע, מזדעזע, נופל מכיסאו ומת במקום.
מסתבר, שבימים ההם, תבוסה בקרב, מוות של אנשים, כולל קרובי משפחה, לא היה קשה כמו נפילה בשבי של ארון הברית. 
הקמע הוא החשוב.
ובמקרה הזה, לנוכח החטאים שהתחוללו במשכן שילה ע"י בני הכהן פנחס וחפני, הקמע היה ריק מתוכן. אלוהים מראה שארון הברית בשדה הקרב, עם לוחמים הבאים ללא רוח צדק ומוסר עמוקים ואמתיים, לא שווה דבר.
גם אשתו של פנחס, הכורעת ללדת, קוראת לבנה בשם המעיד על מצב האומה: "אי כבוד".
ומילותיה האחרונות:
כב וַתֹּ֕אמֶר גָּלָ֥ה כָב֖וֹד מִיִּשְׂרָאֵ֑ל כִּ֥י נִלְקַ֖ח אֲר֥וֹן הָאֱלֹהִֽים ׃ פ

שוב – ארון האלוהים הוא העיקר.
הכבוד גלה, בעיניה, כי הארון נלקח בשבי, ולא משום החטאים שהוביל בעלה ואחיו בבית המקדש שבשילה.
ארון הברית, שילה, כוהן גדול, בני כוהנים, זבחים, שלמים – כל אלה אינם שווים כקליפת השום כאשר אין מוסר ורדיפת צדק אמתיים בקרב העם.

ומה לגבי שמואל – הוא מתבשל בצד, מחכה לשעת כושר. נראה שהזירה פנויה עבורו.