זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ  - שמואל א' ח' | מני גל

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 15/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

א וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל, וַיָּשֶׂם אֶת בָּנָיו שֹׁפְטִים לְיִשְׂרָאֵל: ב וַיְהִי שֶׁם בְּנוֹ הַבְּכוֹר יוֹאֵל, וְשֵׁם מִשְׁנֵהוּ אֲבִיָּה, שֹׁפְטִים בִּבְאֵר שָׁבַע: ג וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָיו, וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁחַד, וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט...

רגע לפני שינוי שיטת המשטר בעם ישראל לשיטה מלוכנית, שבה מוריש המלך את שרביט המלוכה לבניו אחריו, מקבל עם ישראל רמז גס ובוטה לאחד מחסרונותיה הבולטים של המלוכה: שמואל ממנה את שני בניו לשופטים מחוזיים בבאר שבע, והם ממחישים את הכישלון החינוכי של אבא, והם מסתבכים בעסקות שוחד (בכפוף לשימוע...). האמת, לא היינו צריכים להיות מופתעים. גם בניו של עלי הכוהן מהמשכן בשילה ניצלו את מעמדם הכוהני וחמסו את העם הבא לזבוח במשכן. אם כן, מה ההיגיון בהמלכת מלך על ישראל, אם ההברקה הזאת תשרוד, במקרה הגרוע, דור אחד בלבד?

מעניין, שמואל מציג בפני העם את התנגדותו למלוכה, אך את הנימוק המכריע הזה הוא מסתיר, משום מה, ואינו מזכיר אותו כלל. מהם חסרונות המלוכה, כפי שמתאר אותם שמואל?

א. המלך ישעבד את נתיניו עד כדי לקיחת בניהם לעבדים או למשרתים שלו.

ב. הוא יפקיע את נחלות השדה של נתיניו, וימסרן למקורביו.

ג. הוא יטיל מסים על היבולים.

מדוע אין שמואל מזכיר גם את הנימוק הכל כך עקרוני, את ההתנגדות לשיטת ההורשה של המלוכה? כאן נוכל רק להציע השערות, ואחת מהן היא הבושה הפרטית שלו, של שמואל, על כי בניו שלו לא הלכו בדרכו.

האם אותו נימוק חשוב בדבר הסכנה שבהורשת המלוכה מאב לבן מוכח כמוצדק בהמשך תולדות ישראל? בהחלט כן! לגבי המלך הראשון, שאול, אלוהים מתערב, ומדיח אותו מההבטחה האלוהית. העניין מסתיים בטרגדיה צבאית, שבה המלך ובחירי בניו נהרגים בקרב על הגלבוע. דוד, הנבחר החדש, תורם את חלקו, ומחסל עד האחרון שבהם את צאצאיו וקרוביו של שאול. דוד עצמו מוליד הרבה טוענים לכתר, שחלק מהם רוצחים איש את אחיו, ואחד מהם מורד בדוד אביו ומנסה להורגו. התנ"ך אמנם מנסה להציג את הבן שלבסוף זכה במלוכה, את שלמה, כמלך מצוין, אבל מכאן ואילך הולך העסק ומידרדר. בית דוד, לו הובטח השלטון הרציף עד בוא המשיח, מסתבך בהרפתקאות מדיניות מסוכנות, ברציחות מבית ומבחוץ, ונראה שאפילו הרציפות המהוללת כל כך לא היתה אמיתית. כך טוען דר` יגאל בן נון, שאסף מלוא הטנא הוכחות לכך, שהמלכים שעלו לשלטון (או הועלו לשלטון כילדים) לאחר רציחת המלכים שקדמו להם, לא היו באמת מבית דוד.

ומה הסיבה, שהעם מבקש להמליך עליו מלך?

וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם, וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ, וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת מִלְחֲמֹתֵנוּ.

להיות ככל הגויים זו סיבה מאד פופולרית, ולא ממש חכמה. התנ"ך ממש שונא את הסיבה הזאת. הלא אנחנו איננו ככל הגויים...

המשאלה לקבל שופט עליון בדמות מלך מובנת. זה עושה סדר בממלכה. הוא הפוסק האחרון, גם אם משפטו אינו משפט צדק.

אך הסיבה העיקרית, ככל הנראה, היא הצורך ברמטכ"ל.