משפט המלך - שמו"א ח' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה PIXABUY ת.פרסום: 15/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

שמואל מזדקן וממנה את בניו, יואל ואביה, להחליף אותו ולהיות שופטים לישראל.
א וַיְהִ֕י כַּאֲשֶׁ֥ר זָקֵ֖ן שְׁמוּאֵ֑ל וַיָּ֧שֶׂם אֶת־בָּנָ֛יו שֹׁפְטִ֖ים לְיִשְׂרָאֵֽל ׃ ב וַיְהִ֞י שֶׁם־בְּנ֤וֹ הַבְּכוֹר֙ יוֹאֵ֔ל וְשֵׁ֥ם מִשְׁנֵ֖הוּ אֲבִיָּ֑ה שֹׁפְטִ֖ים בִּבְאֵ֥ר שָֽׁבַע ׃

בשונה משמואל, שכל הזמן היה מסתובב בערים השונות ושופט את העם ב"שטח", הרי ששני בניו השתקעו בבאר שבע, שם הקימו ביחד חצר מסואבת כמו חלק מאלה המוכרות לנו היום.
והתוצאה:
ג וְלֹֽא־הָלְכ֤וּ בָנָיו֙ ֯בְּדַרְכוֹ וַיִּטּ֖וּ אַחֲרֵ֣י הַבָּ֑צַע וַיִּ֨קְחוּ־שֹׁ֔חַד וַיַּטּ֖וּ מִשְׁפָּֽט ׃

בצע, שוחד והטיית משפט – ניראה ממש 2019. 
בני שמואל כבני עלי – זה אומר משהו לא?
אני חושב שהמסר ברור – כאשר המנהיג שואב את כוחו מאלוהים, כוח אבסולוטי, אז נדרש שהמנהיג יהיה אדם מאוד מאוד יוצא דופן, שלא ישתכר מהעוצמה האבסולוטית שיש בידיו אל מול המאמינים. משה (העניו באדם) ושמואל (הנביא המסתובב בתוך עמו) היו יוצאי דופן. בניו של שמואל לא היו כאלה.
והמסקנה – מנהיגים דתיים צריכים להתרחק ממסדרונות השלטון ולהישאר בד` אמותיה של התורה וקרוב למאמינים. אחרת, נולדות החצרות (במקרה של בני שמואל – חצר באר שבע), , העוזרים, המשרתים, הכוח הפוליטי והתככים, הם תוצר הכרחי ומשחית.
בני ישראל אינם מוכנים לקבל את מנהיגותם של בני שמואל ודורשים ממנו לשים עליהם מלך:
ד וַיִּֽתְקַבְּצ֔וּ כֹּ֖ל זִקְנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיָּבֹ֥אוּ אֶל־שְׁמוּאֵ֖ל הָרָמָֽתָה ׃ ה וַיֹּאמְר֣וּ אֵלָ֗יו הִנֵּה֙ אַתָּ֣ה זָקַ֔נְתָּ וּבָנֶ֕יךָ לֹ֥א הָלְכ֖וּ בִּדְרָכֶ֑יךָ עַתָּ֗ה שִֽׂימָה־לָּ֥נוּ מֶ֛לֶךְ לְשָׁפְטֵ֖נוּ כְּכָל־הַגּוֹיִֽם ׃

שמואל נעלב עד עמקי נשמתו, אבל אלוהים מרגיע אותו:
ז וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֶל־שְׁמוּאֵ֔ל שְׁמַע֙ בְּק֣וֹל הָעָ֔ם לְכֹ֥ל אֲשֶׁר־יֹאמְר֖וּ אֵלֶ֑יךָ כִּ֣י לֹ֤א אֹֽתְךָ֙ מָאָ֔סוּ כִּֽי־אֹתִ֥י מָאֲס֖וּ מִמְּלֹ֥ךְ עֲלֵיהֶֽם ׃

זה לא אתה שמואל, מרגיע האל, זה אני שנמאסתי על בני ישראל.
תמליך עליהם מלך, אין ברירה, הניסיון להקים עם שלא צריך מלך, נכשל! 
משה, יהושע, דבורה, גדעון ונוספים לא משכנעים את העם, ואפילו זיכרון אבימלך שהיה מלך אכזר, לא מרתיעים את העם הדורש מלך.
מדוע? מדוע העם לא דורש משמואל למצוא נביא במקום בניו ודורש מלך?
לדעתי – העם מבין שנביא המגיע עם גיבוי מיהוה, הוא מסוכן משום שכשהוא חוטא, אי אפשר לבוא נגדו משום שיש בכך לכאורה כפירה באל. עדיף מלך, שגם אם יהיה אכזר, הוא עדיין מלך ולא שליח אלוהים. 
יהוה מנחה את שמואל להזהיר את העם ממה שמלך יעשה להם. שמואל מתאר את כל מעלותיו הרעות של המלך (ייקח את הבנים לעבדים והבנות לשפחות, ישפיל אתכם ועוד רעות רבות), וביניהן המשפט הבא:
ידוְאֶת־שְׂדֽוֹתֵיכֶם וְאֶת־כַּרְמֵיכֶ֧ם וְזֵיתֵיכֶ֛ם הַטּוֹבִ֖ים יִקָּ֑ח וְנָתַ֖ן לַעֲבָדָֽיו ׃ טו וְזַרְעֵיכֶ֥ם וְכַרְמֵיכֶ֖ם יַעְשֹׂ֑ר וְנָתַ֥ן לְסָרִיסָ֖יו וְלַעֲבָדָֽיו ׃

החלפתי את שדותיכם, כרמיכם, וזיתכם הטובים ב"משאבי הטבע" ואת עבדיו ב"טייקוניו" ויצא לי: "ואת משאבי הטבע שלכם, כמו הגז הטבעי אשר בים התיכון, ייקח וייתן למקורביו הטייקונים"
והעם – לא מתרגש מהאיומים של שמואל ודורש:
יט וַיְמָאֲנ֣וּ הָעָ֔ם לִשְׁמֹ֖עַ בְּק֣וֹל שְׁמוּאֵ֑ל וַיֹּאמְר֣וּ לֹּ֔א כִּ֥י אִם־מֶ֖לֶךְ יִֽהְיֶ֥ה עָלֵֽינוּ ׃ כ וְהָיִ֥ינוּ גַם־אֲנַ֖חְנוּ כְּכָל־הַגּוֹיִ֑ם וּשְׁפָטָ֤נוּ מַלְכֵּ֨נוּ֙ וְיָצָ֣א לְפָנֵ֔ינוּ וְנִלְחַ֖ם אֶת־מִלְחֲמֹתֵֽנוּ ׃

עם ישראל דורש להיות ככל הגויים. הוא רוצה מלך שיהיה גם שופט ושיהיה גם מנהיג מלחמתי.
עם ישראל מבקש מלך בדמות דיקטאטור. הוא מצד אחד לא מעונין בדיקטטורה אלוהית ומצד שני לא מזהה את הסכנה שבדיקטטורה אנושית.
אך טבעי שהראשון שנבחר למשימה הזו היה שאול משבט בנימין מהשבטים היותר מושמצים בספר שופטים.

אוופס – לא התכוונתי, אבל שבט בנימין מזכיר לי בנימין אחר, מאוד מודרני.