עם אחד עם שיר אחד?  שמואל א` ז` | מני גל 

מאת: מני גל התמונה 123RF ת.פרסום: 15/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

ספר שופטים איגד בקובץ אחד סיפורים מכל רחבי הארץ, מנחלות השבטים השונות. דבורה וברק מגייסים את שבטי הצפון, ובראשם נפתלי, למלחמה ביבין מלך חצור שבגליל. גדעון לוחם בעמק יזרעאל נגד הפולשים המדיינים, והוא מגייס למלחמה את שבט אפרים. יפתח, הנלחם בעמונים שמעבר לירדן, הוא בן לשבט מנשה, והוא נקלע למלחמת אזרחים מול שבט אפרים. שמשון, בן שבט דן, פועל במרחב ארץ פלשת. אהוד בן גרא הוא בן לשבט בנימין, והוא מגייס את תושבי הר אפרים למרד במואבים. סיפורי השופטים ממוקדים ברובם במאבקים מקומיים, שהעסיקו שבט אחד, ואולי שבטים שכנים, והשופטים היו, ככל הנראה, מנהיגי שבטים.

והנה כאן, בפרקנו, לא נזכר אף אחד מהשבטים, ומספר פעמים חוזר ומופיע בטקסט הביטוי `כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל`. האם התלכדו כל שבטי ישראל לישות מדינית אחת, תחת מנהיגותו של שמואל? יותר הגיוני להניח, כי השפעתו של שמואל היתה בתחום גיאוגרפי מצומצם יותר. המקומות ביניהם הוא נודד – המצפה, בית-אל וגלגל - נמצאים בתחום נחלת שבט בנימין ודרום נחלת שבט אפרים. האויב הפלישתי נמצא ממערב לאזור מצומצם זה, בשפלת החוף. הערים עקרון וגת, אשר כבשו ישראל מידי הפלישתים, נמצאות, פחות או יותר, על הגבול בין שתי ישויות מדיניות אלה.

מדוע לא נזכרים שבטי בנימין ואפרים בפרק? מוצאו של שמואל מצוין בתחילת הספר כהר אפרים, שם שהוא יותר גיאוגרפי ממדיני. נראה כי ספר שמואל, שרובו ככולו עוסק בראשית ימי המלוכה בארץ, מצוי כבר באווירה שונה מאווירת ספר שופטים. לא תחלופנה שנים רבות מהרגע בו אנו נמצאים בפרק זה, ושאול יימשח `על כל ישראל`. הוא עצמו עוד יתואר כאיש ימיני, כלומר כבן לשבט בנימין, אך שוב ושוב יופיעו צירופי המילים `כל ישראל`, `זקני ישראל`, `העם`, `בני ישראל`, והייחוס לשבטים ייעשה נדיר יותר ויותר.

האם `כל ישראל` בפרק זה מתייחס לכל השבטים, כולל שבטי הצפון ושניים וחצי השבטים הנמצאים ממזרח לירדן? אין לדעת. היחלצותו של שאול לעזרת אנשי יבש גלעד, בני שבט מנשה, בפרק י"א, רומזת לאפשרות שהיו קשרים בין הפריפריה למרכז. קשרים אלה ילכו וייעשו משמעותיים יותר עם התחזקות המלוכה.