שאול נולד משמואל - שמו"א ט' | עופר בורין

מאת: עופר בורין ת.פרסום: 16/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 
ההופעה הראשונה של המלך הראשון (אם נתעלם מאבימלך שמלך בתקופת השופטים למשך תקופה קצרה ועגומה) – שאול המלך.
הערה קצרה – מי שממליך את שאול הוא שמואל, וכשנולד שמואל, מסבירה אמו חנה את מהות שמו (שמואל א` פרק א`:
כח וְגַ֣ם אָנֹכִ֗י הִשְׁאִלְתִּ֨הוּ֙ לַֽיהוָ֔ה כָּל־הַיָּמִים֙ אֲשֶׁ֣ר הָיָ֔ה ה֥וּא שָׁא֖וּל לַֽיהוָ֑ה וַיִּשְׁתַּ֥חוּ שָׁ֖ם לַיהוָֽה ׃
שאול, היה טמון בשמואל עוד כששמואל נולד. גם אותיות שאל טמונות בשמו של שמואל (בתוספת ממ של מלך).
נחזור לפרק שלנו – מה היו תכונותיו של שאול עליהן זכה להיות למלך?
1. אלוהים בחר בו – זו אמנם לא תכונה אבל זה בהחלט אלמנט מכריע!
טו וַֽיהוָ֔ה גָּלָ֖ה אֶת־אֹ֣זֶן שְׁמוּאֵ֑ל י֣וֹם אֶחָ֔ד לִפְנֵ֥י בֽוֹא־שָׁא֖וּל לֵאמֹֽר ׃טז כָּעֵ֣ת׀ מָחָ֡ר אֶשְׁלַח֩ אֵלֶ֨יךָ אִ֜ישׁ מֵאֶ֣רֶץ בִּנְיָמִ֗ן וּמְשַׁחְתּ֤וֹ לְנָגִיד֙ עַל־עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְהוֹשִׁ֥יעַ אֶת־עַמִּ֖י מִיַּ֣ד פְּלִשְׁתִּ֑ים כִּ֤י רָאִ֨יתִי֙ אֶת־עַמִּ֔י כִּ֛י בָּ֥אָה צַעֲקָת֖וֹ אֵלָֽי ׃
 
שמואל קבל קדימון לפני שפגש את שאול. אלוהים דאג שלא יהיו טעויות בבחירה...
2. שאול היה בחור טוב במיוחד וגבוה מאוד – אמנם לא תכונות שמספיקות בעיני למלוכה, אבל לפחות לא מושחת. לגבי גבוה – כנראה שאלוהי הרייטינג חשב על מנהיג עם הופעה טלוויזיונית מרשימה ולא סתם אחד נמוך עם רעמת שיער לבנה ומוזרה..
ב וְלוֹ־הָיָ֨ה בֵ֜ן וּשְׁמ֤וֹ שָׁאוּל֙ בָּח֣וּר וָט֔וֹב וְאֵ֥ין אִ֛ישׁ מִבְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל ט֣וֹב מִמֶּ֑נּוּ מִשִּׁכְמ֣וֹ וָמַ֔עְלָה גָּבֹ֖הַּ מִכָּל־הָעָֽם ׃
 
3. שאול היה מבית טוב. אבא שלו עם ייחוס ארוך ומתואר כגבור חיל משבט בנימין (אמנם שבט בנימין הצטיין בגבורת חיל שחלקה שנוי במחלוקת, אבל בפרק הזה, הכל טוב):
א וַֽיְהִי־אִ֣ישׁ ֯מִבִּן־֯יָמִין וּשְׁמוֹ קִ֣ישׁ בֶּן־אֲבִיאֵ֞ל בֶּן־צְר֧וֹר בֶּן־בְּכוֹרַ֛ת בֶּן־אֲפִ֖יחַ בֶּן־אִ֣ישׁ יְמִינִ֑י גִּבּ֖וֹר חָֽיִל ׃
 
4. שאול כבד את אביו ועשה מה שאבא-קיש מבקש. אבא בקש ממנו ללכת ולחפש 3 אתונות שהלכו לאיבוד ושאול לוקח אתו עוזר (נער) והולך לחפש את האתונות. לאחר חיפושים רבים, במשך מספר ימים, הוא מחליט לחזור לאביו כדי שזה לא ידאג – ילד טוב ורגיש.
ה הֵ֗מָּה בָּאוּ בְּאֶ֣רֶץ צ֔וּף וְשָׁא֥וּל אָמַ֛ר לְנַעֲר֥וֹ אֲשֶׁר־עִמּ֖וֹ לְכָ֣ה וְנָשׁ֑וּבָה פֶּן־יֶחְדַּ֥ל אָבִ֛י מִן־הָאֲתֹנ֖וֹת וְדָ֥אַג לָֽנוּ ׃
 
5. שאול גם היה צנוע. כאשר שמואל מודיע לו שהוא הולך לתת לו את כל טוב ישראל, שאול משיב:
כא וַיַּ֨עַן שָׁא֜וּל וַיֹּ֗אמֶר הֲל֨וֹא בֶן־יְמִינִ֤י אָ֨נֹכִי֙ מִקַּטַנֵּי֙ שִׁבְטֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וּמִשְׁפַּחְתִּי֙ הַצְּעִרָ֔ה מִכָּֽל־מִשְׁפְּח֖וֹת שִׁבְטֵ֣י בִנְיָמִ֑ן וְלָ֨מָּה֙ דִּבַּ֣רְתָּ אֵלַ֔י כַּדָּבָ֖ר הַזֶּֽה ׃
 
ממש שיא הצניעות.
כל התכונות והמידות הטובות האלה מוצגות לנו בפרק הזה דרך הסיפור הידוע של שאול שהלך לחפש את האתונות ומוצא את המלוכה. מכאן הפתגם הידוע שהמלוכה ראוי שתינתן למי שנתקל בה במקרה ולא מי שעובד קשה עבורה. כל זה נשמע מוזר ולא רלוונטי בעולם שבו מי שרוצה להיות ראש ממשלה, במשטר דמוקרטי, נדרש לעבודה קשה מאוד של שכנוע הבוחרים, ליקוק למקורבים, איסוף כספים, הבטחות והסכמים קואליציוניים – ממש מקצוע שאנשים מקדישים לו את חייהם.
כשאני קורא את הפרק, אני חושב, שהבחירה בשאול הייתה בחירה באדם שאולי יש בו פוטנציאל, אבל הבחירה אינה ראויה וצפויה להתגלות כלא מוצלחת – האיש לא מוכן!
אני רוצה להעיר עוד 2 נקודות העולות בפרק:
1. ידוע היום שאנשים דתיים פונים לעתים קרובות לעצת רב בנוגע לעניינים שביומיום. ראו כיצד משכנע הנער של שאול את שאול לפנות לאיש האלוהים, שמואל, בעניין מציאת האתונות:
ו וַיֹּ֣אמֶר ל֗וֹ הִנֵּה־נָ֤א אִישׁ־אֱלֹהִים֙ בָּעִ֣יר הַזֹּ֔את וְהָאִ֣ישׁ נִכְבָּ֔ד כֹּ֥ל אֲשֶׁר־יְדַבֵּ֖ר בּ֣וֹא יָב֑וֹא עַתָּה֙ נֵ֣לֲכָה שָּׁ֔ם אוּלַי֙ יַגִּ֣יד לָ֔נוּ אֶת־דַּרְכֵּ֖נוּ אֲשֶׁר־הָלַ֥כְנוּ עָלֶֽיהָ ׃ ז וַיֹּ֨אמֶר שָׁא֜וּל לְנַעֲר֗וֹ וְהִנֵּ֣ה נֵלֵךְ֮ וּמַה־נָּבִ֣יא לָאִישׁ֒ כִּ֤י הַלֶּ֨חֶם֙ אָזַ֣ל מִכֵּלֵ֔ינוּ וּתְשׁוּרָ֥ה אֵין־לְהָבִ֖יא לְאִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֑ים מָ֖ה אִתָּֽנוּ ׃ ח וַיֹּ֤סֶף הַנַּ֨עַר֙ לַעֲנ֣וֹת אֶת־שָׁא֔וּל וַיֹּ֕אמֶר הִנֵּה֙ נִמְצָ֣א בְיָדִ֔י רֶ֖בַע שֶׁ֣קֶל כָּ֑סֶף וְנָֽתַתִּי֙ לְאִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים וְהִגִּ֥יד לָ֖נוּ אֶת־דַּרְכֵּֽנוּ ׃ ט לְפָנִ֣ים׀ בְּיִשְׂרָאֵ֗ל כֹּֽה־אָמַ֤ר הָאִישׁ֙ בְּלֶכְתּוֹ֙ לִדְר֣וֹשׁ אֱלֹהִ֔ים לְכ֥וּ וְנֵלְכָ֖ה עַד־הָרֹאֶ֑ה כִּ֤י לַנָּבִיא֙ הַיּ֔וֹם יִקָּרֵ֥א לְפָנִ֖ים הָרֹאֶֽה ׃
 
הנער אומר לשאול – בוא נלך לאיש האלוהים, אל שמואל, ניתן לו קצת כסף והוא יידע להגיד לנו איפה האתונות, משום שהוא "רואה". כלומר יש לו יכולת לראות דברים שאנחנו, אנשים רגילים, לא יכולים לראות. לדעתי, זה אחד המקורות הראשונים לאמירה המקובלת של אנשים דתיים – "עשה לך רב" – מצא מישהו ש"יראה" דברים שאתה לא יכול לראות בעצמך.
2. שאול מבקש משמואל שיעזור לו למצוא את האתונות. שמואל אומר לשאול – עזוב את האתונות, אני "רואה" בך דברים אחרים:
יט וַיַּ֨עַן שְׁמוּאֵ֜ל אֶת־שָׁא֗וּל וַיֹּ֨אמֶר֙ אָנֹכִ֣י הָרֹאֶ֔ה עֲלֵ֤ה לְפָנַי֙ הַבָּמָ֔ה וַאֲכַלְתֶּ֥ם עִמִּ֖י הַיּ֑וֹם וְשִׁלַּחְתִּ֣יךָ בַבֹּ֔קֶר וְכֹ֛ל אֲשֶׁ֥ר בִּֽלְבָבְךָ֖ אַגִּ֥יד לָֽךְ ׃
 
שמואל מזמין את שאול להצטרף אליו לסעודת זבח מיוחדת ואומר לו – "כל אשר בלבבך אגיד לך" – כלומר, שמואל "רואה" משהו בשאול, בלבבו של שאול, ששאול לא יודע שיש לו.
אני חושש ששמואל לא "רואה" את מה ששררה ושלטון עושים לאנשים (כמו בניו למשל).
 
חלקם עוברים ממש שינוי גנטי בהשפעת כיסא עור הצבי עליו הם מתיישבים, שהרי ידוע הוא שעור צבי הוא זה שבשימוש בכיסאות חברי הכנסת והממשלה שלנו.