מה אתה רואה?  - שמואל א' ט' |  מני גל  

מאת: מני גל התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 16/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל, כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים: לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה! כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה.

`לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל` – צירוף מילים זה מעיד בבירור, שסיפור זה נכתב דורות רבים אחרי התרחשותו. פעם היו קוראים לנביא `רואה`. האם כותב הפרק רוצה רק לציין בפנינו שהלשון השתנתה, ומילה החליפה את רעותה? היתכן כי עם החלפת המילה נשתנתה גם המשמעות?

גיבור הפרק הוא שאול, ואת פנייתו אל שמואל צריכים אנו להבין תוך הכרת אישיותו הצעירה והלא מנוסה של שאול. לפנינו בן כפר, היוצא לראשונה מתחום המגורים הטבעי שלו, כשבראשו לא תשוקה לקרוע את העולם, ולא ניסיון להבין מיהו באמת. כל מה שמעסיק אותו הוא למצוא את האתונות האבודות, להניח את דעתו של אביו ולמנוע משבר קיומי במשפחה. במציאות הפרובינציאלית שלתוכה נולד הוא מכיר רק בעיות מעשיות שהחיים מזמנים לו, ואם, לאחר מאמצים רבים, הוא אינו מתגבר עליהן – יש לפנות לבעל מקצוע. לאיש שכזה יצאו מוניטין של `רואה` – מי שחושי הראייה שלו משוכללים יותר משאר אנשי הכפרים בסביבה, שיכולותיו הן, למעשה, על-חושיות, מין אורי גלר של מחוז בנימין.

כותב הפרק קושר את ה`רואה` עם ה`נביא`. האם המילה `נביא` זהה במשמעותה למה שתיארנו כעת? האם מילה זו הופיעה כבר בתנ"ך? אמנם זמני הכתיבה של ספרי התנ"ך אינם תואמים את סדרם בקודקס המוכר לנו, אבל ננסה לאתר נביאים באותם פרקי תנ"ך, המתארים תקופות שקדמו לימי שמואל.

אפילו אברהם זכה בתואר `נביא` פעם אחת, כשאלוהים הזהיר את אבימלך מפגיעה בשרה או באברהם. משה, אהרן ומרים – כולם זכו בתואר הזה. עוד נביא הופיע בפני העם בימי יהושע. למרות השוני בין הנביאים האלה, יש משהו משותף לכולם, אם לא לרובם. המשותף לרוב המופעים האלה של המילה `נביא` הוא ההתגלות האלוהית בפני האדם. בחלק מהם נושאת ההתגלות הזאת מסר אלוהי לבני האדם.

הרואה יכול להיות אדם עם חושים על-טבעיים מחודדים, גם אם אלוהים לא דיבר עמו ישירות. כך רואה שאול את תפקיד הרואה.

אם כן, מדוע מזהה כותב הפרק את שני המונחים האלה? כי גם אם לשאול לא היה מושג ירוק אל מי הוא מגיע בחיפושיו אחר האתונות, לנו כבר ידוע כי שמואל הוא נביא במלוא מובן המילה. אלוהים דיבר אליו עוד מקטנותו, והוא גם דיבר אל העם דברים בשם אלוהים.

מה יחסו של התנ"ך אל רואה, שאלוהים לא דיבר אליו ישירות? אפשר להניח, כי רואה שכזה ייכנס אצל רוב כותבי התנ"ך לקטגוריה המפוקפקת של בעלי אוב וידעונים. מקור הסמכות והידע של הנסתר או של העתיד חייב להיות אלוהי אסלי.