יונתן ויערת הדבש - שמואל א' י"ד | עופר בורין 

מאת: עופר בורין התמונה PIXABUY ת.פרסום: 23/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

בפרק הקודם שאול נותר במצב קשה מאוד.
בנו יונתן התגרה בפלישתים, והתוצאה היא ששאול נותר עם 600 לוחמים, שמואל איש האלוהים נגדו, וכל הפלישתים מוכנים ומזומנים לצאת ולחסל את בני ישראל.
יונתן, בנו של שאול, זה שהתחיל את כל המהומה, מחליט לעשות מעשה, ובפעולת קומנדו מצליח לבד (עם עוזר אחד) לזרות בהלה ופחד בכל מחנה פלישתים (פעולה סטייל גדעון).
שאול והעם רואים את מצב הפלישתים, נאספים ויוצאים לנצל את ההצלחה ולהילחם בפלישתים הנסוגים.
שאול, משביע את העם שלא לאכול עד שהקרב יסתיים:
כד וְאִֽישׁ־יִשְׂרָאֵ֥ל נִגַּ֖שׂ בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא וַיֹּאֶל֩ שָׁא֨וּל אֶת־הָעָ֜ם לֵאמֹ֗ר אָר֣וּר הָאִישׁ אֲשֶׁר־יֹ֨אכַל לֶ֜חֶם עַד־הָעֶ֗רֶב וְנִקַּמְתִּי֙ מֵאֹ֣יְבַ֔י וְלֹֽא טָעַ֥ם כָּל־הָעָ֖ם לָֽחֶם ׃

אני חושב ששאול רצה שהעם יתמקד בקרב ולא יתעסק באוכל, אבל התוצאה הייתה הרת אסון, כי יונתן לא שמע את ההשבעה הזו של שאול והוא אוכל קצת דבש כדי להתחזק בזמן הקרב:
כז וְיוֹנָתָ֣ן לֹֽא־שָׁמַ֗ע בְּהַשְׁבִּ֣יעַ אָבִיו֮ אֶת־הָעָם֒ וַיִּשְׁלַ֗ח אֶת־קְצֵ֤ה הַמַּטֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר בְּיָד֔וֹ וַיִּטְבֹּ֥ל אוֹתָ֖הּ בְּיַעְרַ֣ת הַדְּבָ֑שׁ וַיָּ֤שֶׁב יָדוֹ֙ אֶל־פִּ֔יו ֯וַתָּרֹאנָה עֵינָֽיו ׃

שאול לא יודע שיונתן לקח מהדבש.
הוא נועץ עם אלוהים האם להמשיך ולרדוף אחרי פלישתים ואלוהים לא עונה.
שאול מבין שיש איזושהי בעיה, מבצע חקירה, ומגלה שבנו, יונתן, הפר את שבועתו.
שאול קורה ליונתן והנה מה שמתחולל:
מג וַיֹּ֤אמֶר שָׁאוּל֙ אֶל־י֣וֹנָתָ֔ן הַגִּ֥ידָה לִּ֖י מֶ֣ה עָשִׂ֑יתָה וַיַּגֶּד־ל֣וֹ יוֹנָתָ֗ן וַיֹּאמֶר֩ טָעֹ֨ם טָעַ֜מְתִּי בִּקְצֵ֨ה הַמַּטֶּ֧ה אֲשֶׁר־בְּיָדִ֛י מְעַ֥ט דְּבַ֖שׁ הִנְנִ֥י אָמֽוּת ׃

שאול מברר עם בנו את העניין. יונתן מודה אבל לא מתנצל ולא מסביר שהוא אכל משום שלא ידע על ההשבעה של אביו. להיפך – יונתן מתריס ומבקש את מותו.
שאול, במקום למחול על כבודו ולבטל את שבועתו מתכוון להרוג את בנו (סטייל יפתח).
למזלו של שאול, העם מתקומם ומונע את רוע הגזירה בביטוי יפה השגור בפינו עד היום (חלילה שתיפול שערה משערות ראשו):
מה וַיֹּ֨אמֶר הָעָ֜ם אֶל־שָׁא֗וּל הֲֽיוֹנָתָ֤ן׀ יָמוּת֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׂה הַיְשׁוּעָ֨ה הַגְּדוֹלָ֣ה הַזֹּאת֮ בְּיִשְׂרָאֵל֒ חָלִ֗ילָה חַי־יְהוָה֙ אִם־יִפֹּ֞ל מִשַּׂעֲרַ֤ת רֹאשׁוֹ֙ אַ֔רְצָה כִּֽי־עִם־אֱלֹהִ֥ים עָשָׂ֖ה הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וַיִּפְדּ֥וּ הָעָ֛ם אֶת־יוֹנָתָ֖ן וְלֹא־מֵֽת ׃

יונתן ניצל ושאול הופך למלך שממשיך ומביס את אויבי ישראל.
פרק שלם, מלחמה גדולה, דרמה עצומה בין מלך לבנו, ואיש האלוהים, שמואל, לא מעורב ושמו לא נזכר. שמואל הבטיח לשאול שמלכותו לא תמשך והוא כנראה עובד על זה במקום אחר...
=====
אני מנסה להבין – מה הטירוף הזה של שאול להרוג את בנו על מעשה כה זניח?
נזכרתי בעקידת יצחק, שם יוצא אברהם לרצוח את בנו בשם של ציוויי אלוהי.
נזכרתי ביפתח הרוצח את הבת שלו בשל נדר שנדר בטרם קרב.
שאול רוצה לרצוח את בנו בשם שבועה שהוא נשבע בחוסר זהירות משווע, אברהם רוצה לרצוח את בנו בגלל איזה חיזיון אמוני שעלה במוחו ויפתח רוצח את בתו בשל נדר שנדר.
שלוש דוגמאות מהן ניתן ללמוד עד כמה אמונה דתית עיוורת, פחד וייראה מאלוהים, יכולים להעביר אנשים, גדולים ככל שיהיו, על דעתם.
=====
מעניין גם לראות את ההיענות של שאול לדרישת העם שלא לפגוע ביונתן.
מחאה אזרחית יכולה להשפיע על מנהיגים.
====
נתן יונתן הכניס את יונתן ויערת הדבש למקבץ החטאים המכונן שלו בשיר נאסף תשרי אותו הלחין (נפלא) צביקה פיק:

מת אב ומת אלול ומת חומם 
גם נאסף תשרי ומת עימם 
רק נשארה גחלת עמומה 
של אהבת הקיץ הגדומה.

אל מערת דוד השונמית 
תצמיד את ירכיה הקרות 
אל חום האבנים שעל קברו.

וילד זר הולך ותר כמו שאול 
את עקבותיו של אב ושל אלול 
ובעמום הוא מחפש את הצלול.

לך ילד לך, אולי בסוף המערב 
בין ים ויבשה, בין אב לסתיו 
יאור שלך יאיר בין חטאיו.

חטאי האיש והאישה והנחש 
חטאת דוד באוריה, כבשת הרש 
ויונתן ויערת הדבש.

מת אב ומת אלול, הקיץ שב 
סיפור שלך ילדי, מתחיל עכשיו 
עם כל הדבש והנחש והאישה.

https://www.youtube.com/watch?v=FR2T25SebNk

נתן יונתן לקח את השורה הראשונה של שירו, משיר שכתב המשורר הרב שמואל הנגיד. שיר המדבר על חלופי העונות והעצב והשמחה שהן מביאות עמן:

מֵת אָב וּמֵת אֵלוּל, וּמֵת חֻמָם, גַם נֶאֱסַף תִשְרֵי וּמֵת עִמָם,
בָאוּ יְמֵי הַקר, וְהַתִירוֹשׁ אָדַם וְקוֹלוֹ בַכְלִי דָמַם.

לָכֵן, יְדִידִי, סב אֱלֵי רֵעִים כָל אִישׁ וְאִישׁ יַעַשׂ אֲשֶר זָמַם!
אָמְרוּ: חֲזֵה עָבִים בְהַגְשִימָם, וּשְמַע שְמֵי מָרוֹם בְהַרְעִימָם.

וּרְאֵה כְפוֹר וּלְשׁוֹן מְדוּרָה – זֶה יֵרֵד וְזֶה יַעַל וְיִתְרוֹמָם.
קוּמָה, שְתֵה בַכּוֹס וְשׁוּב וּשְתֵה בַכַד, וּבַלַיִל וְגַם יומָם!

YOUTUBE.COM
 
נאסף תשרי צביקה פיק מתוך הופעה חיה בקיסריה מילים: נתן יהונתן לחן ועיבוד: צביקה פיק