דויד הופעה ראשונה - שמו"א ט"ז | עופר בורין 

מאת: עופר בורין, התמונה שמואל מושח את דוד ציור קיר מדורה אירופוס, 245 לספירה ת.פרסום: 26/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


דויד המלך מופיע לראשונה על במת ההיסטוריה.
שמואל, תוך התייעצות עם יהוה, הולך לבית לחם כדי להמליך את המלך החדש, שיהיה מישהו מבית ישי.
שאול עדיין מלך, וכדי למנוע ממנו למנוע את המהלך, נוקטים יהוה ושמואל תכסיס שבו שמואל בא לכאורה לזבוח זבח ליהוה ולא למשוח מלך חדש תחת שאול.
ב וַיֹּ֤אמֶר שְׁמוּאֵל֙ אֵ֣יךְ אֵלֵ֔ךְ וְשָׁמַ֥ע שָׁא֖וּל וַהֲרָגָ֑נִי ס וַיֹּ֣אמֶר יְהוָ֗ה עֶגְלַ֤ת בָּקָר֙ תִּקַּ֣ח בְּיָדֶ֔ךָ וְאָ֣מַרְתָּ֔ לִזְבֹּ֥חַ לַֽיהוָ֖ה בָּֽאתִי ׃

כנראה ששאול, היה כל כך מפחיד, שאיש האלוהים נאלץ לנקוט בתחבולות כדי להערים עליו.
אני חושד שיש כאן תיאור ספרותי שתפקידו להבאיש את ריחו של שאול ולהכשיר בכך את הדרך בלב הקורא למלך החדש.
שמואל מבצע את הנדרש ממנו ומגיע לבית לחם. הוא מבקש מישי להביא בפניו את בניו כדי שיבחר מהם את המלך הבא.
הנבחר הוא דווקא הבן הצעיר מכולם (והיו שם שמונה), דויד.
הבכור, אליאב, נפסל משום ש - :
ז וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֶל־שְׁמוּאֵ֗ל אַל־תַּבֵּ֧ט אֶל־מַרְאֵ֛הוּ וְאֶל־גְּבֹ֥הַּ קוֹמָת֖וֹ כִּ֣י מְאַסְתִּ֑יהוּ כִּ֣י׀ לֹ֗א אֲשֶׁ֤ר יִרְאֶה֙ הָאָדָ֔ם כִּ֤י הָֽאָדָם֙ יִרְאֶ֣ה לַעֵינַ֔יִם וַיהוָ֖ה יִרְאֶ֥ה לַלֵּבָֽב ׃

זוכרים – שאול נבחר כי היה גבוה מעל כולם (סוג של חתיך). כדי להדגיש את חוסר ההצלחה שבבחירת שאול, פוסל יהוה את אליאב משום שאין להתרשם מגובהו. מגדיל יהוה ואומר – אתה שמואל, מתרשם ממראה חיצוני, אני יהוה רואה לתוך נפשו (לבבו) של אדם.
ואני שואל – איפה היית יהוה כאשר בחרת בשאול? האם אז לא הסתכלת לתוך נפשו? יהוה בעיני מתנהג כמו אחרון המנהלים שלא לוקחים אחריות על מעשיהם.
ואז מגיע דויד והוא נבחר כי:
יב וַיִּשְׁלַ֤ח וַיְבִיאֵ֨הוּ֙ וְה֣וּא אַדְמוֹנִ֔י עִם־יְפֵ֥ה עֵינַ֖יִם וְט֣וֹב רֹ֑אִי פ וַיֹּ֧אמֶר יְהוָ֛ה ק֥וּם מְשָׁחֵ֖הוּ כִּֽי־זֶ֥ה הֽוּא ׃

יש לי כאן קטע קצת אישי:
- דויד היה הצעיר בבנים וגם אני הצעיר בבנים (אבל רק מבין שניים).
- דויד היה אדמוני, גינג`י, וגם אני כזה.
אבל לדויד היה אקסטרא על פני כל הגינג`ים והאנשים בעולם – הוא היה "עם יפה עיניים וטוב רואי".
כלומר – מעבר למראה החיצוני האדמוני, היו לו עיניים יפות במובן שהן משקפות תוכן של אדם טוב.
אומרים שהעיניים הן החלון לנפש האדם. במקרה של דויד זה היה כל כך בולט, עד כדי שזה הספיק למשוח אותו למלך, שעד היום עם ישראל שר לו "דויד מלך ישראל".
כשאני מסתכל בעיניים של מנהיגינו היום, אני לא רואה שום דבר טוב.
=====
אבל שאול עדיין מלך ולכן דויד, שנמשח למלך, הוא למעשה מלך בפוטנציה.
צריך עדיין למצוא דרך להוריד את שאול ולפנות הדרך לדויד.
לצורך כך מתרקמת תוכנית אלוהית רבת שלבים.
שלב ראשון – הכנסת רוח רעה בשאול. הופכים את שאול לאדם שנראה כמשוגע:
יד וְר֧וּחַ יְהוָ֛ה סָ֖רָה מֵעִ֣ם שָׁא֑וּל וּבִֽעֲתַ֥תּוּ רֽוּחַ־רָעָ֖ה מֵאֵ֥ת יְהוָֽה ׃ טו וַיֹּאמְר֥וּ עַבְדֵֽי־שָׁא֖וּל אֵלָ֑יו הִנֵּה־נָ֧א רֽוּחַ־אֱלֹהִ֛ים רָעָ֖ה מְבַעִתֶּֽךָ ׃

שלב שני – מקרבים את דויד לחצר המלוכה של שאול, כאחד שמנגן נפלא בכינור ובכך יוכל להרגיע את נפשו המשוגעת של שאול:
יח וַיַּעַן֩ אֶחָ֨ד מֵהַנְּעָרִ֜ים וַיֹּ֗אמֶר הִנֵּ֨ה רָאִ֜יתִי בֵּ֣ן לְיִשַׁי֮ בֵּ֣ית הַלַּחְמִי֒ יֹדֵ֣עַ נַגֵּן וְגִבּ֨וֹר חַ֜יִל וְאִ֧ישׁ מִלְחָמָ֛ה וּנְב֥וֹן דָּבָ֖ר וְאִ֣ישׁ תֹּ֑אַר וַיהוָ֖ה עִמּֽוֹ ׃ יט וַיִּשְׁלַ֥ח שָׁא֛וּל מַלְאָכִ֖ים אֶל־יִשָׁ֑י וַיֹּ֕אמֶר שִׁלְחָ֥ה אֵלַ֛י אֶת־דָּוִ֥ד בִּנְךָ֖ אֲשֶׁ֥ר בַּצֹּֽאן ׃

עכשיו, כשדויד קרוב לשאול, הוא מצד אחד ינגן לשאול וירגיע אותו ומצד שני יוכל להתחבב על אנשיו של שאול. ייתכן וזה ישתלם לו בעתיד.
=====
הערה אחרונה לפרק – בתחילת הפרק שמואל מפחד משאול וחושש ששאול יהרוג אותו אם הוא ילך וימליך את דויד למלך.
בסוף הפרק, שאול מקרב אליו את דויד כאילו כלל לא ידע על דבר משיחתו של דויד למלך בבית לחם.
אז שאול כנראה לא כזה נורא כפי שמנסה המספר לגרום לנו לחשוב בתחילת הפרק.
והמסקנה – את ההיסטוריה הכתובה, צריך לקרוא בביקורת כאילו זה כלי תקשורת מודרני – הכול בעיני המתבונן והכותב.

 
 
127
People Reached