ניות ברמה - שמו"א י"ט | עופר בורין

מאת: יונה ארזי ת.פרסום: 29/06/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

הראיתי בפרקים הקודמים כיצד נבנית מצד אחד דמותו של שאול כמלך שהולך ומאבד את שפיות דעתו ומצד שני עולה דמותו של דויד, המלך העתידי, כדמות אהובה על כולם.

בפרק הזה שאול מתפרץ ומודיע בריש גלי על כוונתו לרצוח את דויד:
א וַיְדַבֵּ֣ר שָׁא֗וּל אֶל־יוֹנָתָ֤ן בְּנוֹ֙ וְאֶל־כָּל־עֲבָדָ֔יו לְהָמִ֖ית אֶת־דָּוִ֑ד וִיהֽוֹנָתָן֙ בֶּן־שָׁא֔וּל חָפֵ֥ץ בְּדָוִ֖ד מְאֹֽד ׃
ובאותו פסוק, גם מודיע לנו המספר שיונתן, בנו של שאול, חפץ מאוד ביקרו של דויד.
יונתן מצליח להרגיע את שאול אבל רק לזמן קצר.

דויד ממשיך בהצלחות בקרבות שונים עם הפלישתים, מה שמעלה מחדש את הקנאה המטורפת של שאול:
ח וַתּ֥וֹסֶף הַמִּלְחָמָ֖ה לִֽהְי֑וֹת וַיֵּצֵ֨א דָוִ֜ד וַיִּלָּ֣חֶם בַּפְּלִשְׁתִּ֗ים וַיַּ֤ךְ בָּהֶם֙ מַכָּ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַיָּנֻ֖סוּ מִפָּנָֽיו ׃ה ׃ ט וַתְּהִי֩ ר֨וּחַ יְהוָ֤ה׀ רָעָה֙ אֶל־שָׁא֔וּל וְהוּא֙ בְּבֵית֣וֹ יוֹשֵׁ֔ב וַחֲנִית֖וֹ בְּיָד֑וֹ וְדָוִ֖ד מְנַגֵּ֥ן בְּיָֽד ׃

שאול יושב על כס המלכות ודויד יושב לידו, לאחר שחזר משדה הקרב, ומנגן לו בכינור. סיטואציה שנראית כלקוחה מסרט הודי? הוליוודי?

שאול מנסה להרוג את דויד עם החנית, ונכשל.

דויד בורח לביתו ואשתו, מיכל בת שאול, עוזרת לו להימלט משליחיו של שאול.
ודויד נמלט לזרועותיו של שמואל, איש האלוהים:
יח וְדָוִ֨ד בָּרַ֜ח וַיִּמָּלֵ֗ט וַיָּבֹ֤א אֶל־שְׁמוּאֵל֙ הָרָמָ֔תָה וַיַּ֨גֶּד־ל֔וֹ אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָֽשָׂה־ל֖וֹ שָׁא֑וּל וַיֵּ֤לֶךְ הוּא֙ וּשְׁמוּאֵ֔ל וַיֵּשְׁב֖וּ ֯בְּנוִֹית ׃
=====
אני עוצר רגע וחושב על שאול. המלך שרואה כיצד בנו, ביתו ואיש האלוהים – כולם חברו נגדו. 
שאול, שבכלל לא חלם ולא רצה במלוכה, נדחק לפינה של הגנה על המלוכה, כאשר כל הכוחות שהיו לכאורה הכי קרובים אליו, נלחמים בו.
המלך נותר עירום.....
=====
שאול לא מוותר ושולח שליחים להביא את דויד ממקום מחבואו אצל שמואל. השליחים מגיעים ורואים את שמואל ודויד יושבים ומתנבאים (כלומר נמצאים באיזה עולם רוחני עליון) וגם השליחים מצטרפים ומתנבאים.
שאול שולח עוד שליחים וגם להם זה קורה. ועוד שליחים – וגם להם זה קורה.

ואז, שאול מחליט ללכת בעצמו ללכוד את דויד – אבל גם הוא נופל ומתחיל להתנבא.:
כג וַיֵּ֣לֶךְ שָׁ֔ם אֶל־֯נָו֖יֹת בָּרָמָ֑ה וַתְּהִי֩ עָלָ֨יו גַּם־ה֜וּא ר֣וּחַ אֱלֹהִ֗ים וַיֵּ֤לֶךְ הָלוֹךְ֙ וַיִּתְנַבֵּ֔א עַד־בֹּא֖וֹ בְּנָו֥יֹת בָּרָמָֽה ׃ כד וַיִּפְשַׁ֨ט גַּם־ה֜וּא בְּגָדָ֗יו וַיִּתְנַבֵּ֤א גַם־הוּא֙ לִפְנֵ֣י שְׁמוּאֵ֔ל וַיִּפֹּ֣ל עָרֹ֔ם כָּל־הַיּ֥וֹם הַה֖וּא וְכָל־הַלָּ֑יְלָה עַל־כֵּן֙ יֹֽאמְר֔וּ הֲגַ֥ם שָׁא֖וּל בַּנְּבִיאִֽם ׃

מסתבר ששמואל יצר מן אזור רוחני, שאינו חלק מהעולם המציאותי הממשי, מעין" משולש ברמודה", שכל מי שמגיע אליו מתחיל להתנבא. חלק מהתהליך זה גם להתפשט ולהסתובב ערום.
הסרט הפך מסרט הודי או הוליוודי לסרט המתאר כת מאמינים שנראית לי מעט הזויה.
=====
דויד הולך לשמואל כדי לברוח משאול.
שמואל, מכניס את שניהם, למקום רוחני שבו המלחמה ביניהם לא קיימת והם שניהם עסוקים בסוג של רוחניות ומחשבות על החיים.
=====
אבל מסתבר שזה רק פסק זמן. החיים האמתיים, המציאותיים, ממשיכים, ופסק הזמן הרוחני הזה, ייפסק.

מעניין איפה יש למקום הזה שיצר שמואל ("רמתה בניות") , מקום במיסטיקה היהודית.

דויד מנצל את הזמן הזה להוסיף לאישיותו נדבכים נוספים של ידע ורוחניות.
שאול לעומת זאת, ההפסקה הזו אינה אלא פסק זמן שלא יותיר בו משמעות לזמן ארוך.
=====
אני מציע לכל אחד, החי בעולם מודרני ולוחץ, לקחת מדי פעם פסק זמן למילוי מכליי הנפש.
כשתעשו את זה, תבואו עם נפש פתוחה וחפצה כמו דויד ולא נפש סגורה ורדופה כשאול.

——-

בתמונה - מפה של אזור שכונת ״ניות״.
ירושלים, 2019.