הֲלָנֶ֨צַח֙ תֹּ֣אכַל חֶ֔רֶב ? שמו"ב ב' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 19/07/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

 דויד פונה ליהוה ושואל מה לעשות.
יהוה שולח את דויד לעלות ולתפוס את מקומו בעיר חברון. כן כן, מלכות דויד על יהודה מתחילה בעיר אותה קבל לידיו כלב בן יפונה מידי יהשוע בין נון. אותה עיר בה צומח במדינת ישראל החדשה, גרעין היהדות המשיחי שברוך גולדשטיין הפך בו ל"גבר" ומרידה במדינת ישראל ורצון להקים "מלוכה" חדשה תופסים בו שורשים.
דויד מגיע לחברון ונמשח ע"י אנשי יהודה למלך:

א וַיְהִ֣י אַֽחֲרֵי־כֵ֗ן וַיִּשְׁאַל֩ דָּוִ֨ד בַּֽיהוָ֤ה׀ לֵאמֹר֙ הַאֶעֱלֶ֗ה בְּאַחַת֙ עָרֵ֣י יְהוּדָ֔ה וַיֹּ֧אמֶר יְהוָ֛ה אֵלָ֖יו עֲלֵ֑ה וַיֹּ֧אמֶר דָּוִ֛ד אָ֥נָה אֶעֱלֶ֖ה וַיֹּ֥אמֶר חֶבְרֹֽנָה ׃ 
ד וַיָּבֹ֨אוּ֙ אַנְשֵׁ֣י יְהוּדָ֔ה וַיִּמְשְׁחוּ־שָׁ֧ם אֶת־דָּוִ֛ד לְמֶ֖לֶךְ עַל־בֵּ֣ית יְהוּדָ֑ה וַיַּגִּ֤דוּ לְדָוִד֙ לֵאמֹ֔ר אַנְשֵׁי֙ יָבֵ֣ישׁ גִּלְעָ֔ד אֲשֶׁ֥ר קָבְר֖וּ אֶת־שָׁאֽוּל ׃

דויד הוא המלך הראשון שכתוב שהוא נמשח למלך ע"י שבט אחד. כמובן שקודם לכן נמשח למלך ע"י שמואל בחסות יהוה, ועכשיו ההמלכה מקבלת חותמת ארצית. 
דויד לא נח לרגע ומיד פונה לנאמניו הגדולים ביותר של שאול, אנשי יבש גלעד:

ה וַיִּשְׁלַ֤ח דָּוִד֙ מַלְאָכִ֔ים אֶל־אַנְשֵׁ֖י יָבֵ֣ישׁ גִּלְעָ֑ד וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵיהֶ֗ם בְּרֻכִ֤ים אַתֶּם֙ לַֽיהוָ֔ה אֲשֶׁ֨ר עֲשִׂיתֶ֜ם הַחֶ֣סֶד הַזֶּ֗ה עִם־אֲדֹֽנֵיכֶם֙ עִם־שָׁא֔וּל וַֽתִּקְבְּר֖וּ אֹתֽוֹ ׃ ו וְעַתָּ֕ה יַֽעַשׂ־יְהוָ֥ה עִמָּכֶ֖ם חֶ֣סֶד וֶאֱמֶ֑ת וְגַ֣ם אָנֹכִ֗י אֶעֱשֶׂ֤ה אִתְּכֶם֙ הַטּוֹבָ֣ה הַזֹּ֔את אֲשֶׁ֥ר עֲשִׂיתֶ֖ם הַדָּבָ֥ר הַזֶּֽה ׃ ז וְעַתָּ֣ה׀ תֶּחֱזַ֣קְנָה יְדֵיכֶ֗ם וִֽהְיוּ֙ לִבְנֵי־חַ֔יִל כִּי־מֵ֖ת אֲדֹנֵיכֶ֣ם שָׁא֑וּל וְגַם־אֹתִ֗י מָשְׁח֧וּ בֵית־יְהוּדָ֛ה לְמֶ֖לֶךְ עֲלֵיהֶֽם ׃

כדי לקדם את מטרתו להיות מלך על כל ישראל ולא רק על יהודה, דויד משבח את אנשי יבש גלעד על פעולתם לשמירת כבודו של שאול ובמקביל מזכיר להם שהוא כעת מלך יהודה. אני שומע כאן צליל של הצעה להצטרף אליו . סוג של הצעה שאי אפשר לסרב לה.
פעולה נגדית מבצע אבנר בן-נר שר צבאו של שאול (הרמטכ"ל). אבנר ממליך את בנו של שאול, איש בושת למלך על ישראל במקום שאול שמת. איש בושת מופיע לראשונה בפרק הזה. ברור שהוא היה דמות חלשה והמנהיג האמיתי של ישראל הוא אבנר בן-נר.
והנה, בפעם הראשונה בהיסטוריה, קמו להן שתי ממלכות בארץ ישראל לבני ישראל. מלכות יהודה בהנהגת דויד ומלכות ישראל בהנהגת איש בושת/אבנר בן-נר.
ברור שהמצב הזה יביא לידי עימות, ולאחר מספר שנים, שלי לא ברור מהפרק כמה הן, העימות מתרחש.
דויד שולח את יואב בן צרויה, שר הצבא שלו, לעימות מול אבנר בן-נר.
שני הצבאות נפגשים בברכת גבעון. אבנר מציע ליואב קרב פתיחה ויואב מסכים:

יד וַיֹּ֤אמֶר אַבְנֵר֙ אֶל־יוֹאָ֔ב יָק֤וּמוּ נָא֙ הַנְּעָרִ֔ים וִֽישַׂחֲק֖וּ לְפָנֵ֑ינוּ וַיֹּ֥אמֶר יוֹאָ֖ב יָקֻֽמוּ ׃

ישחקו הנערים לפנינו הוא ביטוי של זלזול בחובבנים המנסים לעסוק בנושאים שאינם מומחים בהם. במקרה הזה, מדובר בזלזול של אבנר ויואב בחייהם של לוחמים צעירים. הרי ברור שלא משנה מה תהייה תוצאת מלחמת הזוטא הזו, הקרב הגדול לא יבוטל.
הנערים "משחקים" ו 24 מהם נהרגים ב"משחק" (12 מכל צד).
מיד פורצת מלחמה בין שני הצבאות. יואב בן צרויה מנצח את אבנר בן נר, ואבנר בורח. עשהאל, אחיו של יואב, רודף אחרי אבנר במטרה להרגו. אבנר, המנוסה בהרבה מעשהאל, מנסה למנוע את העימות אבל לשווא:

יט וַיִּרְדֹּ֥ף עֲשָׂהאֵ֖ל אַחֲרֵ֣י אַבְנֵ֑ר וְלֹֽא־נָטָ֣ה לָלֶ֗כֶת עַל־הַיָּמִין֙ וְעַֽל־הַשְּׂמֹ֔אול מֵאַחֲרֵ֖י אַבְנֵֽר ׃ כ וַיִּ֤פֶן אַבְנֵר֙ אַֽחֲרָ֔יו וַיֹּ֕אמֶר הַאַתָּ֥ה זֶ֖ה עֲשָׂהאֵ֑ל וַיֹּ֖אמֶר אָנֹֽכִי ׃כא וַיֹּ֧אמֶר ל֣וֹ אַבְנֵ֗ר נְטֵ֤ה לְךָ֙ עַל־יְמִֽינְךָ֙ א֣וֹ עַל־שְׂמֹאלֶ֔ךָ וֶאֱחֹ֣ז לְךָ֗ אֶחָד֙ מֵֽהַנְּעָרִ֔ים וְקַח־לְךָ֖ אֶת־חֲלִצָת֑וֹ וְלֹֽא־אָבָ֣ה עֲשָׂהאֵ֔ל לָס֖וּר מֵאַחֲרָֽיו ׃ כב וַיֹּ֧סֶף ע֣וֹד אַבְנֵ֗ר לֵאמֹר֙ אֶל־עֲשָׂהאֵ֔ל ס֥וּר לְךָ֖ מֵאַֽחֲרָ֑י לָ֤מָּה אַכֶּ֨כָּה֙ אַ֔רְצָה וְאֵיךְ֙ אֶשָּׂ֣א פָנַ֔י אֶל־יוֹאָ֖ב אָחִֽיךָ ׃ כג וַיְמָאֵ֣ן לָס֗וּר וַיַּכֵּ֣הוּ אַבְנֵר֩ בְּאַחֲרֵ֨י הַחֲנִ֜ית אֶל־הַחֹ֗מֶשׁ וַתֵּצֵ֤א הַֽחֲנִית֙ מֵאַחֲרָ֔יו וַיִּפָּל־שָׁ֖ם וַיָּ֣מָת ֯תַּחַתוֹ וַיְהִ֡י כָּל־הַבָּ֣א אֶֽל־הַמָּקוֹם֩ אֲשֶׁר־נָ֨פַל שָׁ֧ם עֲשָׂהאֵ֛ל וַיָּמֹ֖ת וַֽיַּעֲמֹֽדוּ ׃

השניים הכירו היטב זה את זה. ייתכן ועוד הספיקו להילחם ביחד בצבא שאול, ובוודאי נתקלו זה בזה בזמן מרדפי שאול אחרי דויד. זה לא מנע את הסוף הטראגי שבו אבנר הורג את עשהאל.
יואב, אחיו של עשהאל, מצליח להשיג את אבנר והם קרובים לקרב נוסף שקשה לדעת תוצאותיו.
אבנר מנסה שוב למנוע את הקטסטרופה:

כה וַיִּֽתְקַבְּצ֤וּ בְנֵֽי־בִנְיָמִן֙ אַחֲרֵ֣י אַבְנֵ֔ר וַיִּהְי֖וּ לַאֲגֻדָּ֣ה אֶחָ֑ת וַיַּ֣עַמְד֔וּ עַ֥ל רֹאשׁ־גִּבְעָ֖ה אֶחָֽת ׃ כו וַיִּקְרָ֨א אַבְנֵ֜ר אֶל־יוֹאָ֗ב וַיֹּ֨אמֶר֙ הֲלָנֶ֨צַח֙ תֹּ֣אכַל חֶ֔רֶב הֲל֣וֹא יָדַ֔עְתָּה כִּֽי־מָרָ֥ה תִהְיֶ֖ה בָּאַחֲרוֹנָ֑ה וְעַד־מָתַי֙ לֹֽא־תֹאמַ֣ר לָעָ֔ם לָשׁ֖וּב מֵאַחֲרֵ֥י אֲחֵיהֶֽם ׃

איזה תיאור מרתק. בני בנימין מתקבצים לידי חבורה אחת, מלוכדת, סביב אבנר, ואז אבנר פונה ליואב ושואל: הלנצח תאכל חרב? האם נמשיך לחרבות שלנו לאכול את הדם שלנו? הרי אתה יודע שזה ייגמר ברע ואנשים אחים פה ימותו. אולי מספיק?

ויואב מסכים. כפי שהסכים ש"ישחקו הנערים" הוא מסכים ל"הפסקת אש". 
כח וַיִּתְקַ֤ע יוֹאָב֙ בַּשּׁוֹפָ֔ר וַיַּֽעַמְדוּ֙ כָּל־הָעָ֔ם וְלֹֽא־יִרְדְּפ֥וּ ע֖וֹד אַחֲרֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וְלֹֽא־יָסְפ֥וּ ע֖וֹד לְהִלָּחֵֽם ׃

סיבוב ראשון במאבק בין ישראל ליהודה, סיבוב ראשון במהלך של דויד למלוך על כל ישראל, מסתיים בתבוסה צבאית של אבנר אבל לא בהכרעה.
=====
כמה תובנות שלי מהפרק:
1. דויד הוא מנהיג מאוד ממוקד במטרה. הוא מומלך למלך על יהודה ומיד פותח במהלכים מדיניים וצבאיים להשגת המטרה הבאה. דויד גם מקפיד, בנקודות קריטיות, לשאול בעצת יהוה. לדעתי – בעקר כדי להבטיח שכוהני הדת יהיו "רגועים". הוא ראה כבר איך שמואל, איש האלוהים, מירר את חייו של שאול.
2. אבנר בן נר הוא איש חזק. הוא זה שממליך מלך לישראל, הוא זה שמציע שישחקו הנערים לפנינו והוא זה שמציע שביתת נשק. אין ספק שהוא יוזם ובעל ניסיון רב. מעניין איך זה יבוא לידי ביטוי בהמשך?
3. החלוקה בין יהודה לישראל, היא עמוקה ומושרשת ב DNA של עם ישראל.