עצת אחיתופל - שמו"ב י"ז| עופר בורין

מאת: עופר בורין , עיבוד תמונה יונה ארזי ת.פרסום: 11/08/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

עצת אחיתפל – עצה טובה (למי?)
-------
שמואל ב, פרק יז, 280 מתוך 929 – מחזור 2
ז` באב תשע"ט, 08/08/2019
(עופר בורין)
---------------
עצת אחיתפל:

א וַיֹּ֥אמֶר אֲחִיתֹ֖פֶל אֶל־אַבְשָׁלֹ֑ם אֶבְחֲרָ֣ה נָּ֗א שְׁנֵים־עָשָׂ֥ר אֶ֨לֶף֙ אִ֔ישׁ וְאָק֛וּמָה וְאֶרְדְּפָ֥ה אַחֲרֵי־דָוִ֖ד הַלָּֽיְלָה ׃ ב וְאָב֣וֹא עָלָ֗יו וְה֤וּא יָגֵ֨עַ֙ וּרְפֵ֣ה יָדַ֔יִם וְהַֽחֲרַדְתִּ֣י אֹת֔וֹ וְנָ֖ס כָּל־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֑וֹ וְהִכֵּיתִ֥י אֶת־הַמֶּ֖לֶךְ לְבַדּֽוֹ ׃ ג וְאָשִׁ֥יבָה כָל־הָעָ֖ם אֵלֶ֑יךָ כְּשׁ֣וּב הַכֹּ֔ל הָאִישׁ֙ אֲשֶׁ֣ר אַתָּ֣ה מְבַקֵּ֔שׁ כָּל־הָעָ֖ם יִהְיֶ֥ה שָׁלֽוֹם ׃

אחיתפל נותן את עצתו השנייה לאבשלום. העצה היא פשוטה – צריך לנצל את מומנטום ההצלחה, לצאת מיד בראש כוח קטן אחרי דויד הבורח, לתקוף אותו, כל האנשים שעם דויד יפחדו ויברחו ואז אפשר יהיה להרוג את דויד ולאחד את כל העם סביב אבשלום. 
עצה שנראית טובה ואבשלום אכן נוטה לכאורה לקבל אותה כשכל הקרובים אליו מסכימים אתו:

ד וַיִּישַׁ֥ר הַדָּבָ֖ר בְּעֵינֵ֣י אַבְשָׁלֹ֑ם וּבְעֵינֵ֖י כָּל־זִקְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל ׃

ואז – טוויסט בעלילה. אבשלום מבקש לשמוע את דעתו של יועץ נוסף – חושי הארכי:

ה וַיֹּ֨אמֶר֙ אַבְשָׁל֔וֹם קְרָ֣א נָ֔א גַּ֖ם לְחוּשַׁ֣י הָאַרְכִּ֑י וְנִשְׁמְעָ֥ה מַה־בְּפִ֖יו גַּם־הֽוּא ׃

מדוע בקש אבשלום עצה נוספת? הרי ידוע היה שעצות אחיתפל הן מצוינות. הן היו העצות שתמיד היו כאילו נתנו ע"י יהוה עצמו. עצות "אורים ותומים".
אני חושב שכדי להבין את פשר התפנית הזו צריך לנסות ולחדור למוחו של אבשלום – צעיר, יפה תואר, כלפי חוץ – מלא בטחון עצמי, אבל בעצם מעולם לא הוכיח את עצמו כמנהיג. הוא מרגיש צורך להראות לכולם שהוא שונה, שהוא משהו מיוחד. הנה, היועץ הגדול של דויד, יועץ לי, לאבשלום, ואני אבשלום אקח יועץ נוסף על פניו. אבשלום רצה להראות לכולם שהוא יותר גדול מהמלך הגדול מכולם - דויד. 
יש כאן תסביך ברור של קנאת בן לאב. 
חושי הארכי נקרא לתת את דעתו על עצת אחיתפל, והוא מציע עצה שונה לחלוטין מזו של אחיתפל. הוא מציע לאסוף צבא גדול:

יא כִּ֣י יָעַ֗צְתִּי הֵאָסֹף יֵאָסֵ֨ף עָלֶ֤יךָ כָל־יִשְׂרָאֵל֙ מִדָּן֙ וְעַד־בְּאֵ֣ר שֶׁ֔בַע כַּח֥וֹל אֲשֶׁר־עַל־הַיָּ֖ם לָרֹ֑ב וּפָנֶ֥יךָ הֹלְכִ֖ים בַּקְרָֽב ׃

ולצאת לקרב גדול ורב רושם כנגד דויד ואנשיו. הוא משתמש ברטוריקה מרשימה ובחנפנות לאבשלום כחלק מהעצה, והתוצאה היא:

יד וַיֹּ֤אמֶר אַבְשָׁלוֹם֙ וְכָל־אִ֣ישׁ יִשְׂרָאֵ֔ל טוֹבָ֗ה עֲצַת֙ חוּשַׁ֣י הָאַרְכִּ֔י מֵעֲצַ֖ת אֲחִיתֹ֑פֶל וַיהוָ֣ה צִוָּ֗ה לְהָפֵ֞ר אֶת־עֲצַ֤ת אֲחִיתֹ֨פֶל֙ הַטּוֹבָ֔ה לְבַעֲב֗וּר הָבִ֧יא יְהוָ֛ה אֶל־אַבְשָׁל֖וֹם אֶת־הָרָעָֽה ׃

מהפך – עצת אחיתפל לא מתקבלת ועצת חושי הארכי גוברת. 
שוב מגבים כל המלווים את אבשלום את ההחלטה החדשה. מקהלה של "יס-מנים" עלובים עוטפת אותו.
עצת חושי נותנת לדויד זמן להתארגן לקרב. במקביל חושי שולח אנשים שיתריעו בפני דויד על התוכנית של אבשלום. החבל נכרך סביב צווארו של אבשלום – כוח דויד עובד.
=====
כולנו היום מחזיקים יועצים. היזהרו מיועצים חנפנים ו"מיס-מנים" מקצועיים – זה הלקח שאני לוקח מהפרק הזה.
אגב- אבשלום יכול היה לקבל את שתי העצות. לשלוח את אחיתפל למבצע בזק מול דויד ובמקביל להכין תוכנית ב` להתקפה גדולה במקרה ותוכנית א` נכשלת. הוא לא עשה זאת כי רצה להראות לעולם את עליונותו על יועץ דויד הגדול – חטא היוהרה חרץ את גורלו של אבשלום לשבט.
=====
הערה אחרונה – אחיתפל הוא שם המורכב משתי מילים: אחי תפל. בחילוף אותיות סביר אפשר לכתוב אחי טפל. יועץ טוב כאחיתפל, היה יודע להבדיל בין עיקר לטפל, ולכן שמו אחי-טפל. 
אבשלום לא שמע ופספס את העיקר שזה חיסול דויד והלך על הטפל, שזה להוכיח עליונות על יועץ דויד.
=====
עצת אחיתפל הייתה טובה לאבשלום ורעה לדויד.
דויד הוא מותג כה חזק במסורת היהודית, שהמושג "עצת אחיתפל" הפך ממושג של עצה טובה לעצה רעה (הייתה רעה לדויד).

זה כוחו של מותג.