פניני פרשנות מן העבר  - מל"א א' | מני גל|

מאת: מני גל התמונה PIXABAY ת.פרסום: 20/08/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

מדי פעם אני שב וקורא בהסבריהם של פרשנים מסורתיים לפסוקי המקרא. יש בהם, ללא ספק, הרבה מן האמונה הדתית בצדקת מעשיו של האל ובכך שהאל הוא המכוון כל מה שמתרחש בעולמנו. יש בהם גם, לעיתים, נאיביות של עולם שעדיין לא נהנה מהישגי המדע המודרני. הם גם מרשים לעצמם פרשנות שסגנונה מדרשי.

וַיְבַקְשׁוּ נַעֲרָה יָפָה

הַפְּשָׁט – המלך זקן וקר לו. את רוב זמנו הוא מבלה במיטה. כדי לשרת את צרכיו השונים בוחרים אנשיו באישה צעירה ויפה, שתעשה לו `נעים`. הפרשנים, משום מה, זקוקים להנמקה קצת יותר רצינית. הסבריהם נשמעים מאולצים.

`מצודת דוד`: כי היופי יורה על ריבוי הדם, המוליד דבר החום.

מה הרציונל? אם ראית נערה יפה, יופיה הוא תוצאה של ריבוי הדם, אולי קרבת נימי הדם אל שכבת העור החיצונית, המקנה לעור גוון אדמדם, שנחשב יפה, לדעת `מצודת דוד`. ואותו ריבוי דם מוליד חום. כיצד? אולי זרימת הדם קרוב לפני השטח מחממת שכבת עור חיצונית זו. נו, טוב...

וְהַמֶּלֶךְ לֹא יְדָעָהּ

מדוע המלך לא ידעה? הפשט – כי היה זקן. אבל לפרשנים המוקדמים קצת קשה לקבל את האפשרות שהמלך, שהיה חובב נשים והוליד הרבה בנים, פרש מעסקי האהבהבים. וכך אומר רש"י:

שהבתולה יפה לחמם מן הבעולה

מה זה? פיסיקה? כיצד הבתולה מחממת את הגוף יותר מהבעולה? לרש"י ולהשכלה המדעית שלו פתרונים.

וְהָיָה כִּשְׁכַב אֲדֹנִי הַמֶּלֶךְ עִם אֲבֹתָיו, וְהָיִיתִי אֲנִי וּבְנִי שְׁלֹמֹה חַטָּאִים

רוב הפרשנים מבינים את המילה `חטאים` כ`חסרים` (כלומר חסרים את הביטחון האישי), או כמואשמים בחטא על ידי אדוניה. מהו חטאם של שלמה ושל בת-שבע? הנה הסברו של רלב"ג:

חטאים - ר``ל נענשים, כי מפני שידע אדוניהו כי הממלכה עתידה להיות לשלמה, ישתדל להמיתו, כמו שהיה מבקש שאול להרוג את דוד לזאת הסיבה, עם שזה יהיה סיבה להזכיר חטא בת שבע אחרי מות דוד, ויביא זה לעז ג``כ על שלמה, ואולם אם ימלוך שלמה, יתבאר לכל כי מה` היתה בת שבע לדוד, ושלא היתה אסורה לו אחרי מות אוריה...

אם יש חטא כלשהו שניתן להאשים בו את שלמה ואת בת-שבע, זהו חטאה של בת-שבע עם דוד, חטא שכבר נמחל, לכאורה. אדוניהו, כך סבור רלב"ג עלול להשתמש באותו חטא כדי להצדיק את חיסול שלמה ובת-שבע. וכאן מופיע הפאנצ`: אם יעלה שלמה למלוכה, זאת תהיה ההוכחה שדוד ובת שבע לא חטאו כלל, כי אלוהים תיכנן זאת מלכתחילה. הפלונטר הלוגי הוא ענק: אם לא חטאו דוד ובת שבע (הלא אלוהים תיכנן הכל מלכתחילה...) – מדוע נענש דוד בכל הצרות שבאו עליו לאחר מכן – מות בנו התינוק, מרד אבשלום וכל השאר? עליית שלמה למלוכה, כפי שמתברר מהתנ"ך עצמו, היתה, למעשה, פרי של מזימה מוצלחת של נתן עם בת-שבע, שהבינו כי למרות שהמלך זקן וסגור בחדריו, אפשר עוד להוציא ממנו צו העברת שלטון לשלמה, צו שיכובד על העם. האם מהלך מחוכם זה הוכיח כי שלמה הוא יורש חוקי, בן לאישה חוקית של המלך דוד? תמהני... זה מזכיר לי שליט אחר, שהיות וזכה בבחירות (וכמעט הצליח להרכיב ממשלה) – אמרו נאמניו כי הדבר מוכיח כי זך וישר הוא, ואין בו כל חטא.

וְהִרְכַּבְתֶּם אֶת שְׁלֹמֹה בְנִי עַל הַפִּרְדָּה אֲשֶׁר לִי, וְהוֹרַדְתֶּם אֹתוֹ אֶל גִּחוֹן

הנה הסברו המעניין של מלבי"ם: לפי שאין הדיוט משתמש בשרביטו של מלך, ואין ראוי שישתמש כל בע``ח בדבר מלכות, היה רוכב על הפרדה שלא היתה מקבלת זכר, כמו שאמרו חכמינו זכרונם לברכה ומיוחדת למלך לבד, ובזה הראה כי הוא המולך תחתיו, וציוה להורידו אל גיחון, שהוא מי השילוח ההולכים לאט, לרמז על המשכת מלכותו בהשקט...

שלמה הורכב, במצוות דוד, על הַפִּרְדָּה האישית של דוד, לאות כי הדבר נעשה במצוות המלך, שכן איש לא הורשה לרכב עליה מלבד המלך. האתר שנבחר לטקס ההמלכה, הגיחון, הוא המעיין הגדול של ירושלים, עליו נאמר `מי השילוח ההולכים לאט`. הבחירה במקום זה, לדעת מלבי"ם, מסמלת את השאיפה של דוד, שמלכותו תעבור לידי שלמה בשקט ובבטחה, כמו מי המעין ההולכים לאט.