נאסף תשרי - מל"א א | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ג'יימס טיסו, ויקיפדיה ת.פרסום: 20/08/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

דויד בסוף דרכו. הוא זקן וחסר אנרגיה. כל כך חסר אנרגיה, שהוא אינו מצליח להתחמם.

א וְהַמֶּ֤לֶךְ דָּוִד֙ זָקֵ֔ן בָּ֖א בַּיָּמִ֑ים וַיְכַסֻּ֨הוּ֙ בַּבְּגָדִ֔ים וְלֹ֥א יִחַ֖ם לֽוֹ

כפתרון, מביאים לו עבדיו את אבישג השונמית שתחמם אותו:

ג וַיְבַקְשׁוּ֙ נַעֲרָ֣ה יָפָ֔ה בְּכֹ֖ל גְּב֣וּל יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיִּמְצְא֗וּ אֶת־אֲבִישַׁג֙ הַשּׁ֣וּנַמִּ֔ית וַיָּבִ֥אוּ אֹתָ֖הּ לַמֶּֽלֶךְ ׃ ד וְהַֽנַּעֲרָ֖ה יָפָ֣ה עַד־מְאֹ֑ד וַתְּהִ֨י לַמֶּ֤לֶךְ סֹכֶ֨נֶת֙ וַתְּשָׁ֣רְתֵ֔הוּ וְהַמֶּ֖לֶךְ לֹ֥א יְדָעָֽהּ

היא אולי חיממה את דויד אבל לא הצליחה להכניס בו אנרגיה.
מסתבר שדויד בסוף דרכו והוא לא הכתיר את ממשיך דרכו, את המלך שיבוא אחרי מותו.
אדוניהו, בנו של דויד, הוא לכאורה המלך המיועד. הוא הבא בתור אחרי אמנון ואבשלום. אדוניהו לא מחכה שדויד יכתיר אותו למלך. הוא אוסף קואליציה חזקה (יואב בן צרויה ואביתר הכהן), וללא ברכת המלך דויד, מודיע שהוא המלך:

ה וַאֲדֹנִיָּ֧ה בֶן־חַגִּ֛ית מִתְנַשֵּׂ֥א לֵאמֹ֖ר אֲנִ֣י אֶמְלֹ֑ךְ וַיַּ֣עַשׂ ל֗וֹ רֶכֶב וּפָ֣רָשִׁ֔ים וַחֲמִשִּׁ֥ים אִ֖ישׁ רָצִ֥ים לְפָנָֽיו ׃ ו וְלֹֽא־עֲצָב֨וֹ אָבִ֤יו מִיָּמָיו֙ לֵאמֹ֔ר מַדּ֖וּעַ כָּ֣כָה עָשִׂ֑יתָ וְגַם־ה֤וּא טֽוֹב־תֹּ֨אַר֙ מְאֹ֔ד וְאֹת֥וֹ יָלְדָ֖ה אַחֲרֵ֥י אַבְשָׁלֽוֹם ׃ ז וַיִּהְי֣וּ דְבָרָ֔יו עִם יוֹאָ֣ב בֶּן־צְרוּיָ֔ה וְעִ֖ם אֶבְיָתָ֣ר הַכֹּהֵ֑ן וַֽיַּעְזְר֔וּ אַחֲרֵ֖י אֲדֹנִיָּֽה ׃

עוד לא עשה דבר, וכבר משוויץ עם סוסים, ופרשים וחמישים איש שרצים אחריו.
נתן הנביא, אותו אחד מספור אוריה החיתי, בת שבע וכבשת הרש, לא מרוצה מהמהלך הזה של אדוניהו.
נתן זוכר הבטחה, שאין שום עדות עליה בפרקים הקודמים, שדויד נתן, לפיה שלמה, בנה של בת-שבע, ימלוך אחריו. ייתכן ודויד באמת נתן הבטחה כזו, אבל לא נראה שהוא עשה משהו כדי להכשיר את שלמה לתפקיד.
=====
אגב שאלה למביני דבר – שלושה תנאים העמיד משה למלך: שאלוהים ימשוך אותו למלך, שיהיה אחד מבני ישראל ושהעם יכתיר אותו למלך. אם דויד נתן הבטחה כזו, הכיצד עשה זאת ללא אישור מאלוהים?
=====
נתן לוקח את בת שבע, ובמהלך תככני, מצליחים הוא ובת שבע להכניס בדויד המלך שביב אנרגיה אחרון, ולגרום לו להמליך את שלמה למלך.
אני לא אכנס לכל המניפולציה שעושים בת שבע ונתן הנביא.

רק אומר, שאם דויד הבטיח זאת, עולה השאלה מדוע לא מימש את הבטחתו בטרם היותו במצב חסר אנרגיה שכזה?

ההסבר שלי הוא פשוט ויש לקח בצידו – רוב האנשים, גם כשהם קרובים למוות, הם מתכחשים לעובדה הזו. זה קורה לדויד ולכן הוא לא מכשיר, לא מכריז ולא ממליך את היורש בזמן.
זה קורה להרבה אנשים, שעל ערש דוויי, לא נפרדים כיאות ממשפחתם ומהקרובים להם באופן ראוי וטוב. הזקנה לא רק מביאה מחלות, חולשה וחוסר אנרגיה, היא גם פוגעת בכושר השיפוט ולא פוגעת כלל ביצר החיים שמשתלט על האדם עד נשמת אפו האחרונה.
=====
עפ"י התנהגותו של אדוניהו, אני לא חושב שהוא ראוי למלוכה. למזלו של דויד, היה שם נתן הנביא כדי להסדיר את העניין.
דויד מתעורר באיזה פרץ אנרגיה אחרון, מעין "שירת ברבור" מלכותית, ומצווה על המלכת שלמה למלך. הוא מצווה על קיום תהלוכת מלוכה שבה שלמה ירכב על הפרדה של דויד ויימשך למלך ע"י צדוק הכהן בגיבוי של נתן הנביא ובניהו בן יהוידע (איש צבא). הטכס יתקיים בגיחון – זו מצוות דויד.
מסתבר שלמילה של דויד יש כוח חזק מאוד. הטכס של הכתרת שלמה מתקיים במקביל למסיבת ההמלכה של אדוניה. העם נוהה אחרי שלמה ואדוניהו מוותר וגם מפחד מנחת זרועו של המלך החדש.
יואב בן צרויה, הנאמן הגדול לדויד, לא מתנגד. נאמן עד הסוף, למרות שבחר ללכת עם אדוניהו.
שלמה מודיע שהוא לא יפגע באדוניה:

נא וַיֻּגַּ֤ד לִשְׁלֹמֹה֙ לֵאמֹ֔ר הִנֵּה֙ אֲדֹ֣נִיָּ֔הוּ יָרֵ֖א אֶת־הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֑ה וְהִנֵּה אָחַ֞ז בְּקַרְנ֤וֹת הַמִּזְבֵּ֨חַ֙ לֵאמֹ֔ר יִשָּֽׁבַֽע־לִ֤י כַיּוֹם֙ הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֔ה אִם־יָמִ֥ית אֶת־עַבְדּ֖וֹ בֶּחָֽרֶב ׃ נב וַיֹּ֣אמֶר שְׁלֹמֹ֔ה אִם יִהְיֶ֣ה לְבֶן־חַ֔יִל לֹֽא־יִפֹּ֥ל מִשַּׂעֲרָת֖וֹ אָ֑רְצָה וְאִם־רָעָ֥ה תִמָּצֵא־ב֖וֹ וָמֵֽת ׃ נג וַיִּשְׁלַ֞ח הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֗ה וַיֹּרִדֻ֨הוּ֙ מֵעַ֣ל הַמִּזְבֵּ֔חַ וַיָּבֹ֕א וַיִּשְׁתַּ֖חוּ לַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֑ה וַיֹּֽאמֶר־ל֥וֹ שְׁלֹמֹ֖ה לֵ֥ךְ לְבֵיתֶֽךָ ׃

אם תתנהג יפה – לא תיפול שערה משערות ראשך.
אם לא תתנהג יפה – תמות.
זהו הדיבור הראשון היוצא מפיו של שלמה בתנ"ך. איזו כניסה מרשימה - גם מציע שלום וגם לא מהסס לאיים במלחמה.
=====
הכתרת שלמה מבוצעת על פרדה – יש כאן ניגוד לסוסים ולרהב ששימשו את אדוניהו. 
הכתרת שלמה מתבצעת ליד מעיין, ליד מים זורמים.
יש כאן סוג של מסר שמעביר דויד – אחרי שנות המלוכה הסוערות שעברו עלי, שלמה יהיה מלך אחר. מלך של שקט, של שלום, של חיים.
=====
הערה אחרונה – בשירו של נתן יונתן, נאסף תשרי, מופיעות המילים הבאות:
מת אב ומת אלול ומת חומם 
גם נאסף תשרי ומת עימם 
רק נשארה גחלת עמומה 
של אהבת הקיץ הקדומה.

אל מערת דוד השונמית 
תצמיד את ירכיה הקרות 
אל חום האבנים שעל קברו. 
בקונטקסט של הפרק הזה ייתכן והמשורר כיוון לכך שדויד משול כאן לקיץ שנאסף והולך למות. 
רגע לפני שהוא מת, נותרה בו עדיין איזו גחלת, איזה שרב אחרון לפני החורף וכשהגחלת הזו מתעוררת, היא כה חזקה שהיא מסוגלת להמליך מלך ואפילו ירכיה החמות של השונמית הן קרות אל מול חומה העז של הגחלת.
ואחרי היעלמות הגחלת, דויד מת אבל הקבר נשאר חם לעד.

https://www.youtube.com/watch?v=JrlZvIaVPBk