לב שומע ומשפט שלמה - מל"א ג' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה ויקיפדיה ת.פרסום: 23/08/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין


יהוה בא לבקר את שלמה המלך הצעיר בחלום, ושואל אותו שאלה:

ה בְּגִבְע֗וֹן נִרְאָ֧ה יְהֹוָ֛ה אֶל־שְׁלֹמֹ֖ה בַּחֲל֣וֹם הַלָּ֑יְלָה וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים שְׁאַ֖ל מָ֥ה אֶתֶּן־לָֽךְ

מה אתה רוצה שלמה? תבחר משהו ואני אתן לך אותו.
תשובת שלמה מקסימה:

ט וְנָתַתָּ֨ לְעַבְדְּךָ֜ לֵ֤ב שֹׁמֵ֨עַ֙ לִשְׁפֹּ֣ט אֶֽת־עַמְּךָ֔ לְהָבִ֖ין בֵּֽין־ט֣וֹב לְרָ֑ע כִּ֣י מִ֤י יוּכַל֙ לִשְׁפֹּ֔ט אֶת־עַמְּךָ֥ הַכָּבֵ֖ד הַזֶּֽה

שלמה מבקש "לב שומע".
הוא מבקש לב שומע כדי לשפוט את העם ולהבין בין טוב ורע.
=====
שלמה מכיר במצבו שהוא חסר ניסיון ואחד מתפקידיו כמלך הוא לשפוט את העם. שפיטה דורשת ניסיון. איך מדלגים על חוסר הניסיון? הפתרון של שלמה: לקבל מתנה – לב שומע.
לב שומע הוא הפוליגרף האולטימטיבי. לב שומע יכול להרגיש האם עומד בפניו אדם עם לב אמת או שמא עם לב שקר. 
זו הסיבה ששלמה ביקש לב שומע – הוא הבין את תפקידו העיקרי ואת הקושי בחוסר הניסיון שלו.
תשובת יהוה מחולקת לשניים:

יב הִנֵּ֥ה עָשִׂ֖יתִי כִּדְבָרֶ֑יךָ הִנֵּ֣ה׀ נָתַ֣תִּי לְךָ֗ לֵב חָכָ֣ם וְנָב֔וֹן אֲשֶׁ֤ר כָּמ֨וֹךָ֙ לֹא־הָיָ֣ה לְפָנֶ֔יךָ וְאַחֲרֶ֖יךָ לֹא־יָק֥וּם כָּמֽוֹךָ

בקשת לב שומע – בבקשה. קבל לב חכם ונבון.

ואז מגיע החלק השני, שהוא בעיני המוקש ששם יהוה בפני שלמה, מוקש היוהרה:

אֲשֶׁ֤ר כָּמ֨וֹךָ֙ לֹא־הָיָ֣ה לְפָנֶ֔יךָ וְאַחֲרֶ֖יךָ לֹא־יָק֥וּם כָּמֽוֹךָ ׃ יג וְגַ֨ם אֲשֶׁ֤ר לֹֽא־שָׁאַ֨לְתָּ֙ נָתַ֣תִּי לָ֔ךְ גַּם־עֹ֖שֶׁר גַּם־כָּב֑וֹד אֲשֶׁר לֹא־הָיָ֨ה כָמ֥וֹךָ אִ֛ישׁ בַּמְּלָכִ֖ים כָּל־יָמֶֽיךָ ׃ יד וְאִ֣ם׀ תֵּלֵ֣ךְ בִּדְרָכַ֗י לִשְׁמֹ֤ר חֻקַּי֙ וּמִצְוֹתַ֔י כַּאֲשֶׁ֥ר הָלַ֖ךְ דָּוִ֣יד אָבִ֑יךָ וְהַאַרַכְתִּ֖י אֶת־יָמֶֽיךָ

יהוה נוטע אצל שלמה את חטא היהירות.
חכם תהייה אבל הכי חכם. יותר חכם מכל מי שחי עד היום ומכל אלה שיחיו אחריך בעתיד.
יהיה לך גם עושר שאין לאף מלך אחר.
יהיה לך כבוד שאין לאף מלך אחר.
וגם תאריך למלוך שנים הרבה.
כל כך הרבה נותן יהוה לשלמה ובכך מעמיד אותו במבחן קשה לשמור על צניעות למול כל ההטבות שאלוהים מרעיף עליו. 
מעניין אם שלמה יעמוד במבחן.
חבל שלא התעורר מהחלום לפני שיהוה המטיר עליו את כל מה שהמטיר לבד מהחוכמה.
=====
מיד בתום החלום, שלמה מקריב כמות אדירה של קורבנות לאלוהים:

טו וַיִּקַ֥ץ שְׁלֹמֹ֖ה וְהִנֵּ֣ה חֲל֑וֹם וַיָּב֨וֹא יְרוּשָׁלִַ֜ם וַֽיַּעֲמֹ֣ד׀ לִפְנֵ֣י׀ אֲר֣וֹן בְּרִית־אֲדֹנָ֗י וַיַּ֤עַל עֹלוֹת֙ וַיַּ֣עַשׂ שְׁלָמִ֔ים וַיַּ֥עַשׂ מִשְׁתֶּ֖ה לְכָל־עֲבָדָֽיו

יש כאן רמז לכך ששלמה הולך לנצל את מתנת העושר שיהוה נתן לו הרבה מעבר למה שראוי.
=====
ואז מגיע שלמה לתפקד כשופט. משפט שלמה המפורסם שבו מגיעות אליו למשפט שתי נשים (התנ"ך כותב נשים זונות) המבקשות הכרעה לגבי תינוקות, שאחד חי ואחד מת. שתיהן טוענות שהתינוק החי שלהן ועל המלך לגלות מי דוברת אמת.
שלמה מסכם את טענות הנשים:

כג וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ זֹ֣את אֹמֶ֔רֶת זֶה־בְּנִ֥י הַחַ֖י וּבְנֵ֣ךְ הַמֵּ֑ת וְזֹ֤את אֹמֶ֨רֶת֙ לֹ֣א כִ֔י בְּנֵ֥ךְ הַמֵּ֖ת וּבְנִ֥י הֶחָֽי ׃

למדתי שיש כאן רמז ששלמה כבר ידע מי דוברת אמת כאשר ציין שאחת אומרת ראשית שבנה הוא החי והשנייה אומרת ראשית שבנה של השנייה הוא המת. מי שאומרת את החי קודם, היא האם האמיתית.
אבל שלמה, מוסיף למשפט מימד דרמטי ולוקח חרב ומצווה לחתוך את הילד החי לשניים:

כד וַיֹּ֥אמֶר הַמֶּ֖לֶךְ קְח֣וּ לִי־חָ֑רֶב וַיָּבִ֥אוּ הַחֶ֖רֶב לִפְנֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ ׃ כה וַיֹּ֣אמֶר הַמֶּ֔לֶךְ גִּזְר֛וּ אֶת־הַיֶּ֥לֶד הַחַ֖י לִשְׁנָ֑יִם וּתְנ֤וּ אֶֽת־הַחֲצִי֙ לְאַחַ֔ת וְאֶֽת־הַחֲצִ֖י לְאֶחָֽת

ברור שהמשפט הזה יגרור שהתינוק ימות. האם הראשונה מיד מבקשת לעצור את משפט המלך ומוותרת על התינוק ובלבד שיחיה. האם השנייה, לא מסתפקת בשתיקה אלא מסרבת לקחת את התינוק לחיקה (שהרי הוא לא שלה) ודורשת לקיים את משפט חיתוך הילד:

כווַתֹּ֣אמֶר הָאִשָּׁה֩ אֲשֶׁר־בְּנָ֨הּ הַחַ֜י אֶל־הַמֶּ֗לֶךְ כִּֽי־נִכְמְר֣וּ רַחֲמֶיהָ֮ עַל־בְּנָהּ֒ וַתֹּ֣אמֶר׀ בִּ֣י אֲדֹנִ֗י תְּנוּ־לָהּ֙ אֶת־הַיָּל֣וּד הַחַ֔י וְהָמֵ֖ת אַל־תְּמִיתֻ֑הוּ וְזֹ֣את אֹמֶ֗רֶת גַּם־לִ֥י גַם־לָ֛ךְ לֹ֥א יִהְיֶ֖ה גְּזֹֽרוּ

בשלב הזה, כבר כולם יודעים מי היא האם האמיתית.
משפטו של שלמה צלח והאם האמיתית קבלה את הילד.
ומה משפטה של האישה שלא יכלה לקחת את הילד שאינו שלה וגם לא יכלה לשאת את צער מות בנה שלה ובקשה שימות גם הילד של יריבתה במשפט?
אין תשובה לכך בסיפור התנ"כי.
ניראה שצערה הוא עונשה.
ואולי עליה אפשר לכתוב סיפור מרתק.
=====
מה המיוחד במשפט שלמה? מה לב ליבו של הפתרון? מה ניתן ללמוד ממשפט שלמה?
חזרתי רגע לעקדת יצחק. שם עמד אברהם להרוג את בנו ומלאך אלוהים עצר אותו. שם לדעתי נכשל אברהם במבחן כאשר העדיף את האמונה באלוהים על החיים. 
בהמשך מלמדת אותנו התורה שעלינו לבחור בחיים, ובענייני משפט וצדק: "צדק צדק תרדוף".
כבר כתבתי בעבר שרדיפת הצדק כפולה היא, משום שלעתים הצדק המיידי טומן בחובו מוות ולכן יש לחפש צדק אחר, נוסף, עד שיימצא זה שיש בו חיים.
ובחזרה למשפט שלמה – שלמה מלמד אותנו שכאשר יש מחלוקת הדרך לפתרון היא הדרך שבה יש חיים. 
=====
חשבתי על המאבק על ארץ ישראל מאז קום המדינה (1948) עד היום.
באופן פרדוכסלי, במקרה הזה החלוקה מביאה חיים וההתעקשות על "כולה שלי" מביאה מלחמות ומוות.
ב 1948 הנהיג אותנו בן גוריון להסכים לחלוקה. הוא ראה את החשיבות בלקחת מה שאפשר ולאפשר בכך חיים לעם ישראל במדינה ריבונית, גם אם קטנה. בן גוריון צדק וההוכחה לכך היא הניצחון הגדול במלחמת העצמאות והקמת מדינה לתפארת.
מאז 1967, לאחר שכבשנו שטחים רבים נוספים, ובהם אוכלוסייה שהפכנו אותה לחסרת זכויות החיה תחת כיבוש, צבר המאבק על החיים בארץ ישראל תאוצה. 
ב 1977 הבין מנחם בגין שהחיים דורשים לוותר על חלקי ארץ והוא חתם על הסכם שלום עם מצרים, בו וויתר על חלקי ארץ. על כך שילם מנחם בגין מחיר אישי כבד, אבל הוא לא וויתר וחתם על הסכם החיים. בהסכם אף הסכים מנחם בגין לתת אוטונומיה לפלסטינים בחלקי ארץ ביהודה, שומרון ועזה.
והיום – ראש הממשלה אומר שהוא מוכן לחלוקה אבל לא עושה דבר לקדם יוזמה אמיתית.
לא רק זאת, מדינת ישראל מובילה מפעל התנחלויות אדיר שבמהותו נועד למנוע חלוקה של הארץ לשתי מדינות, וכל זאת בתואנה של הבטחה אלוהית שהכול שלנו.
ואני אומר – משפט שלמה, שקבל חוכמת לב מיהוה, מצווה עלינו לבחור בחיים וליזום שוב ושוב מהלכי שלום גם כאשר בצד השני יש מנהיגים שאינם נחשבים ל"פרטנרים".
לפעמים חלוקה מביאה למוות ואז היא פסולה.
לעתים חלוקה מביאה חיים ואז היא רצויה.
זה משפט שלמה – לבחור בחיים ולהקטין ככל שניתן את הסיכונים שבדרך.