שלמה בונה בית – לשם מה? - מל"א ז עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה pixabay ת.פרסום: 01/09/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

שני חלקים עקריים לפרק: בניית ארמון שלמה ובניית אביזרים לבית המקדש.
ארמון שלמה, המכיל בתוכו בית לשלמה, אולם עמודים, אולם משפט, בית לבת פרעה, חצר פנימית וחצר חיצונית – כל זה נבנה ברוב פאר והדר ובמשך שלוש עשרה (13)! שנים:

א וְאֶת־בֵּיתוֹ֙ בָּנָ֣ה שְׁלֹמֹ֔ה שְׁלֹ֥שׁ עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְכַ֖ל אֶת־כָּל־בֵּיתֽוֹ ׃

קומפלקס הבתים הראוותני הזה נבנה מחומרי הבנייה הטובים ביותר שהיו קיימים אז ובגודל עצום.
למעשה הבית של שלמה גדול יותר מהבית שבנה שלמה ליהוה בפרק הקודם. לא רק שהוא גדול יותר, גם משך בנייתו היה כמעט כפול ממשך בניית בית יהוה.

מה כל זה בא ללמד אותנו?
מאוד פשוט בעיני – שלמה אבד את הדרך! הוא בונה לעצמו בית, גדול יותר מהבית שבנה ליהוה. הוא משקיע בבית של עצמו יותר זמן ממה שהשקיע בבית של יהוה.
מה שיותר מרתק הוא שהסופר שכתב את התנ"ך מקפיד לפרט לנו את כל הפרטים האלה ולא מסתיר דבר.
מצד אחד – תיאור מרשים, ממש שירת כבוד והדר לשלמה ולמלאכת הבנייה. אבל מתחת לפני השטח, מתחת ליופי ולשירה ולזהב ולנחושת מסתתרת ביקורת נוקבת.
איך מעז שלמה, החכם באדם, לבנות בית ליהוה, שיהוה לא ביקש, ולבנות לעצמו בית, בצמוד לבית יהוה, שהוא גדול ומושקע יותר ממנו? 
בא ללמדך – רציתם מלך, קבלתם מלך. הוא נותן לעם שלום ובטחון (לפחות כך זה נראה) ולוקח בתמורה מסים כבדים איתם הוא מבצר בחומר את שלטונו.
מזכיר למישהו את תוכנית מעון ראש הממשלה שלנו? את מטוס ראש הממשלה? את ההוצאות הפרטיות מכספי הציבור לאחזקת מעונות ראש הממשלה?
=====
אחרי סיום תיאור בניית קומפלקס הבתים של שלמה, חוזר התנ"ך ומספר לנו את מלאכות בניית האביזרים לבית המקדש, העשויים נחושת וזהב. פסוקים רבים משקיע התנ"ך בתיאור הבנייה הזו, שגם היא כולה טירוף של גודל ועושר שבעיני אין הם אלא פולחן אישיות של שלמה.

ההשוואה למשה ולבניית אוהל מועד במדבר היא כל כך בולטת שקשה שלא לפספס את ההבדלים.
למשל:
המשכן במדבר נבנה לפי הוראות מדויקות שנתן יהוה למשה. בית יהוה שבונה שלמה והמקדש שבו, ניבנו ללא בקשת יהוה כאשר כל הוראות הבנייה ניתנו כנראה ע"י שלמה. 
כתבתי אז, שיש סיבה מאוד ברורה לכך שיהוה נתן את תוכנית הבנייה למשכן – הוא רצה שיהיה ברור שאם כבר בונים משכן, אז הוא חייב להיות רק לפי דרישה מפורשת של יהוה, שתלווה בהגדרות מדויקות של ההשקעה הנדרשת, כדי לא להגדיל ולפאר מעבר לנדרש. לעומת זאת שלמה – משתולל ובונה ללא שום הנחיות ומכאן שהמגלומניה עוברת כל גבול.
את המשכן בנו בצלאל ואהליאב שקבלו את חוכמת הלב מיהוה. את בית יהוה של שלמה בונה אחד חירם, ששלמה הביא אותו מארץ צור. את חכמתו של חירם מצור הוא קיבל מאביו שהיה חרש נחושת והוא נתן לו את חכמת העבודה בנחושת המרפדת כל חלק בבית יהוה:

יג פ וַיִּשְׁלַח֙ הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֔ה וַיִּקַּ֥ח אֶת־חִירָ֖ם מִצֹּֽר ׃ יד בֶּן־אִשָּׁה֩ אַלְמָנָ֨ה ה֜וּא מִמַּטֵּ֣ה נַפְתָּלִ֗י וְאָבִ֣יו אִישׁ־צֹרִי֮ חֹרֵ֣שׁ נְחֹשֶׁת֒ וַיִּמָּלֵא אֶת־הַחָכְמָ֤ה וְאֶת־הַתְּבוּנָה֙ וְאֶת־הַדַּ֔עַת לַעֲשׂ֥וֹת כָּל־מְלָאכָ֖ה בַּנְּחֹ֑שֶׁת וַיָּבוֹא֙ אֶל־הַמֶּ֣לֶךְ שְׁלֹמֹ֔ה וַיַּ֖עַשׂ אֶת־כָּל־מְלַאכְתּֽוֹ ׃

אביו של חירם נתן חכמה לחירם לבצע עבודות נחושת. יהוה נתן לאהליאב ובצלאל את חוכמת הלב לביצוע הנחיות מדויקות שניתנו מיהוה. זה הבדל עצום.
את המשכן במדבר בנה משה באמצעות חומרי גלם שהעם תרם, שמות פרק לו`:

ג וַיִּקְח֞וּ מִלִּפְנֵ֣י מֹשֶׁ֗ה אֵ֤ת כָּל־הַתְּרוּמָה֙ אֲשֶׁ֨ר הֵבִ֜יאוּ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל לִמְלֶ֛אכֶת עֲבֹדַ֥ת הַקֹּ֖דֶשׁ לַעֲשֹׂ֣ת אֹתָ֑הּ וְהֵם הֵבִ֨יאוּ אֵלָ֥יו ע֛וֹד נְדָבָ֖ה בַּבֹּ֥קֶר בַּבֹּֽקֶר ׃

הוא אפילו היה צריך לעצור את זרם התרומות כי תרמו יותר מדי. ואילו כאן, שלמה בונה את כל הפאר הזה מחומרים שהוא מביא מצור ומלבנון, והמימון העצום הוא ע"י מסים שהוא גובה מהעם. העם לא שותף, העם הופך לעבד.
יש עוד הבדלים רבים אך קצרה היריעה.
=====
מתוך כל זה אני למד ששלמה בנה את "הבית הראשון" אבל יסודותיו, ככל שהיו יצוקים חזק באדמה, היו למעשה חלולים וחסרי תוכן.
=====
משפט הסיום של הפרק הוא מעורר השראה:

נא וַתִּשְׁלַם֙ כָּל־הַמְּלָאכָ֔ה אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֛ה הַמֶּ֥לֶךְ שְׁלֹמֹ֖ה בֵּ֣ית יְהוָ֑ה וַיָּבֵ֨א שְׁלֹמֹ֜ה אֶת־קָדְשֵׁ֣י׀ דָּוִ֣ד אָבִ֗יו אֶת־הַכֶּ֤סֶף וְאֶת־הַזָּהָב֙ וְאֶת־הַכֵּלִ֔ים נָתַ֕ן בְּאֹצְר֖וֹת בֵּ֥ית יְהוָֽה ׃

מסתבר שדויד שמר כסף, זהב וכלים ("קודשי דויד") שהוא ייעד אותם לבניית בית המקדש. שלמה לא השתמש בירושה הזו אלא הפקיד אותה בשלמותה ב"אוצרות בית המקדש".

מדוע לא השתמש שלמה ב"קודשי דויד"?
יש לכך מספר רב של פירושים. 
הפירוש שלי נגזר ישירות מהערכתי ששלמה היה מגלומן עם פולחן אישיות על סף הטירוף. הוא רצה להראות לכולם שהוא יכול לבנות ארמון ובית יהוה הרבה הרבה יותר מפוארים מאלה שתכנן אביו. ל"קודשי דויד" הוא מצא איזו פינה חביבה ולא מזיקה בתוך הקומפלקס שהוא בנה.
=====
שני פרקים שלמים ומלאי פרטים על הבנייה של בית יהוה ובית המלך.
שני פרקים מלאי זהב, כסף, נחושת, עצי ארז, פאר וראוותנות שאין בהם תוכן רוחני כלשהו ורק אזהרה אלהית קצרה כלולה בהם.

יפה בעיני שהתנ"ך שוטח את כל זה בפני הקוראים. עכשיו רק נותר להסיק את המסקנות הנכונות.