חשק - מל"א ט' | עופר בורין

מאת: עופר בורין התמונה © Can Stock Photo / stuartmiles ת.פרסום: 01/09/19
שתפו בפייסבוק שתפו בטויטר שתפו בגוגל פלוס שתפו בגוגל לינקדאין

פתיחה שאומרת הכול:

א וַיְהִי֙ כְּכַלּ֣וֹת שְׁלֹמֹ֔ה לִבְנ֥וֹת אֶת־בֵּית־יְהוָ֖ה וְאֶת־בֵּ֣ית הַמֶּ֑לֶךְ וְאֵת֙ כָּל־חֵ֣שֶׁק שְׁלֹמֹ֔ה אֲשֶׁ֥ר חָפֵ֖ץ לַעֲשֽׂוֹת ׃ פ

שלמה בנה את בית יהוה ואת בית המלך בצורה ראוותנית ובכך מילא את החשק שלו. פולחן האישיות של שלמה בא לספק את החשק שלו. אחרי תפילת שלמה שקראנו בפרק הקודם, מחזיר אותנו הכותב לעולם שהוא כולו חשק וחפץ.
תגובת אלוהים, שבא לשלמה בחלום, היא מעניינית:

ג וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֵלָ֗יו שָׁמַעְתִּי אֶת־תְּפִלָּתְךָ֣ וְאֶת־תְּחִנָּתְךָ֮ אֲשֶׁ֣ר הִתְחַנַּ֣נְתָּה לְפָנַי֒ הִקְדַּ֗שְׁתִּי אֶת־הַבַּ֤יִת הַזֶּה֙ אֲשֶׁ֣ר בָּנִ֔תָה לָשֽׂוּם־שְׁמִ֥י שָׁ֖ם עַד־עוֹלָ֑ם וְהָי֨וּ עֵינַ֧י וְלִבִּ֛י שָׁ֖ם כָּל־הַיָּמִֽים ׃

הפרשנים רואים כאן אישור של יהוה לשלמה – שמעתי את תחינותיך שהבית שבנית לי יהיה מקום שאני תמיד אשים שם את שמי ועיני וליבי יהיו שם כל הימים.
אני חושב בדיוק הפוך – יהוה אומר לשלמה – שמעתי שזה מה שאתה רוצה אבל אותי זה לא מעניין, כי הינה מיד ההמשך:

ד וְאַתָּ֞ה אִם־תֵּלֵ֣ךְ לְפָנַ֗י כַּאֲשֶׁ֨ר הָלַ֜ךְ דָּוִ֤ד אָבִ֨יךָ֙ בְּתָם־לֵבָ֣ב וּבְיֹ֔שֶׁר לַעֲשׂ֕וֹת כְּכֹ֖ל אֲשֶׁ֣ר צִוִּיתִ֑יךָ חֻקַּ֥י וּמִשְׁפָּטַ֖י תִּשְׁמֹֽר ׃ ה וַהֲקִ֨מֹתִ֜י אֶת־כִּסֵּ֧א מַֽמְלַכְתְּךָ֛ עַל־יִשְׂרָאֵ֖ל לְעֹלָ֑ם כַּאֲשֶׁ֣ר דִּבַּ֗רְתִּי עַל־דָּוִ֤ד אָבִ֨יךָ֙ לֵאמֹ֔ר לֹֽא־יִכָּרֵ֤ת לְךָ֙ אִ֔ישׁ מֵעַ֖ל כִּסֵּ֥א יִשְׂרָאֵֽל ׃ ו אִם־שׁ֨וֹב תְּשֻׁב֜וּן אַתֶּ֤ם וּבְנֵיכֶם֙ מֵֽאַחֲרַ֔י וְלֹ֤א תִשְׁמְרוּ֙ מִצְוֹתַ֣י חֻקֹּתַ֔י אֲשֶׁ֥ר נָתַ֖תִּי לִפְנֵיכֶ֑ם וַהֲלַכְתֶּ֗ם וַעֲבַדְתֶּם֙ אֱלֹהִ֣ים אֲחֵרִ֔ים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶ֖ם לָהֶֽם ׃ ז וְהִכְרַתִּ֣י אֶת־יִשְׂרָאֵ֗ל מֵעַ֨ל פְּנֵ֤י הָאֲדָמָה֙ אֲשֶׁ֣ר נָתַ֣תִּי לָהֶ֔ם וְאֶת־הַבַּ֨יִת֙ אֲשֶׁ֣ר הִקְדַּ֣שְׁתִּי לִשְׁמִ֔י אֲשַׁלַּ֖ח מֵעַ֣ל פָּנָ֑י וְהָיָ֧ה יִשְׂרָאֵ֛ל לְמָשָׁ֥ל וְלִשְׁנִינָ֖ה בְּכָל־הָעַמִּֽים ׃

יהוה שוב חוזר ומדגיש – מה שחשוב זו ההליכה בדרך היושר והאיסור החמור ללכת אחרי אלוהים אחרים.
לבית אין שום משמעות. לא תלכו בדרך הישר ותלכו אחרי אלוהים אחרים, אני אשמיד אתכם ועל הדרך גם אשמיד את הבית שבנית לשמי.
=====
החלק השני של הפרק מתאר במה עוד חשק שלמה. מסתבר שכדי לבנות את בית יהוה ובית המלך הראוותניים, הוא כרת ברית מאוד מאוד יקרה עם חירם מלך צור. בתמורה לחומרי בניין וידע בתחום הספנות שילם שלמה מחירים כבדים, כולל מכירה של חבלי ארץ מובטחת:

יא חִירָ֣ם מֶֽלֶךְ־צֹר נִשָּׂ֨א אֶת־שְׁלֹמֹ֜ה בַּעֲצֵי֩ אֲרָזִ֨ים וּבַעֲצֵ֧י בְרוֹשִׁ֛ים וּבַזָּהָ֖ב לְכָל־חֶפְצ֑וֹ אָ֡ז יִתֵּן֩ הַמֶּ֨לֶךְ שְׁלֹמֹ֤ה לְחִירָם֙ עֶשְׂרִ֣ים עִ֔יר בְּאֶ֖רֶץ הַגָּלִֽיל ׃

מעניין – בתמורה ליחסים כלכליים, שיאפשרו לו למלא את חשקיו, מרשה לעצמו שלמה לשלם בעשרים ישובים באזור הגליל.
=====
את מפעלי הבנייה של שלמה הוא מימן ממסים כבדים שהוא השית על עמי הארץ שאינם מבני ישראל, ואילו את בני ישראל העמיד לעבוד בבנייה של כל מה שחשק בו:

יט וְאֵ֨ת כָּל־עָרֵ֤י הַֽמִּסְכְּנוֹת֙ אֲשֶׁ֣ר הָי֣וּ לִשְׁלֹמֹ֔ה וְאֵת֙ עָרֵ֣י הָרֶ֔כֶב וְאֵ֖ת עָרֵ֣י הַפָּרָשִׁ֑ים וְאֵ֣ת׀ חֵ֣שֶׁק שְׁלֹמֹ֗ה אֲשֶׁ֤ר חָשַׁק֙ לִבְנ֤וֹת בִּירוּשָׁלַ֨םִ֙ וּבַלְּבָנ֔וֹן וּבְכֹ֖ל אֶ֥רֶץ מֶמְשַׁלְתּֽוֹ ׃... כב וּמִבְּנֵי֙ יִשְׂרָאֵ֔ל לֹֽא־נָתַ֥ן שְׁלֹמֹ֖ה עָ֑בֶד כִּי־הֵ֞ם אַנְשֵׁ֣י הַמִּלְחָמָ֗ה וַעֲבָדָיו֙ וְשָׂרָ֣יו וְשָׁלִשָׁ֔יו וְשָׂרֵ֥י רִכְבּ֖וֹ וּפָרָשָֽׁיו ׃ ס כג אֵ֣לֶּה׀ שָׂרֵ֣י הַנִּצָּבִ֗ים אֲשֶׁ֤ר עַל־הַמְּלָאכָה֙ לִשְׁלֹמֹ֔ה חֲמִשִּׁ֖ים וַחֲמֵ֣שׁ מֵא֑וֹת הָרֹדִ֣ים בָּעָ֔ם הָעֹשִׂ֖ים בַּמְּלָאכָֽה ׃

הניצבים של שלמה רדו בעם שעשה במלאכה. רדו זה בעברית פשוטה: שלטו בכוחנות ברשות המלך. העם משול היה לעבדים. 
בשביל זה יצאנו ממצרים?
=====
אבל שיא האטימות של שלמה הוא הארמון שבנה, באמצעות המיסים הכבדים ובני ישראל, לבת פרעה:

כד אַ֣ךְ בַּת־פַּרְעֹ֗ה עָֽלְתָה֙ מֵעִ֣יר דָּוִ֔ד אֶל־בֵּיתָ֖הּ אֲשֶׁ֣ר בָּֽנָה־לָ֑הּ אָ֖ז בָּנָ֥ה אֶת־הַמִּלּֽוֹא ׃

הוא בנה לה ארמון מפואר, אליו היא עולה מעיר דויד. הוא מעמיד את ארמון בת-פרעה, מעל עיר דויד.
אין גבול לחשקים של שלמה. 
- חשק לבנות בית ליהוה
- חשק לבנות ארמון לעצמו
- חשק לכרות ברית עם חירם ושילם בחבלי ארץ
- חשק לכרות ברית עם פרעה ושילם בבניית ארמון עבור בת פרעה מעל עיר דויד.
=====
מסתבר שכשלמלך אין בלמים ואין איזונים, אז החשק שולט בו. במצב הזה, החשק חזק יותר מהחוכמה.
עד מתי?